30 459 läst ·
92 svar
30k läst
92 svar
Nyfiken på vad du tycker är OK månadskostnad för boendet
KungAnka skrev:Vi är på g. att byta boende. Bor just nu i bra lägenhet på 65 m2 för ca 5000:- i månaden inklusive bilplats och bredband. 10 minuters promenad till Uppsala Centrum och bra grannar som varken stör eller störs. Om det låter för bra för att vara sant så beror det på att det är en studentlägenhet. Inte studenter längre, men hänger kvar ett tag till. När vi funderat på vad vi vill bosen och hur mycket vi vill lägga så har vi även räknat in transporterna till jobbet.
Om vi köper ett hus med cykelavstånd till jobb och affär så klarar vi oss med en, ganska billig bil. T.ex en Audi 100 från tidigt 90-tal, lastdryg och hållbar men lite törstig och kräver kärlek då och då. Duger bra till långresor, och det är det enda man behöver den till.
Om vi däremot bosätter oss på ca 15 km från jobbet så måste vi ha två ganska bra bilar, plus bensin till dessa, dvs minst 4000:-/månad. Buss är ett alternativ, då kan man klara sig på kanske 2000:-/månad.
Jag har även bekanta som köpt jättefina hus lång från närmaste stad och jobbet. Billigt fint hus, men att lägga 2 timmar om dagen på att ta sig till och från jobbet är inget kul. En lön på 30.000/mån ger då en timlön motsvarande 24.000/mån, om man ska räkna tiden man är hemifrån. Eller, om man skulle lägga 2 timmar om dagen på övertid, då kommer man upp i 38000-45000 beroende på övertidsersättning. Många kanske inte tycker att man kan räkna så, men tiden i bilen är faktiskt ingenting jag eftersträvar, jag är uppväxt i glesbyggd.
För mig som inte har boendet som livsstil så är ett underhållsfritt boende 10 minuter från jobbet för 15000:-/månad betydligt mer intressant än ett vackert hus för 10.000:-/månad som kräver 2 timmar i bil vaje dag och många timmars stuprörsrensande och annat på helgerna.
Uppväxt på landt båda två, har sedan köpt lghn i stan för att upptäcka att hur smidigt/skönt det är att bo i stan!.
Därför blev det självklart för oss att köpa ett nytt hus i stan, jag tänker inte slösa bort mitt liv med att pendla.
Har 5min gångväg till jobbet, hur miljövänligt är inte det!
Huset var dyrt, med som sagt skönt att slippa slösa bort en massa pengar på att ha 2bilar rullande.
Har iförsig en nyare bil i garaget, men det är bara för att det ska se bra ut mot grannarna...
.( skojade bara)
Så köp en hus i stan det kommer ni inte ångra, finns en anledning att det är dyrare här, folk ha insett att livet blit enklare än på landet....
Wide skrev: Så köp en hus i stan det kommer ni inte ångra, finns en anledning att det är dyrare här, folk ha insett att livet blit enklare än på landet....
Njae, jag håller nog inte riktigt med där. Visst kan det vara enklare, det är inte så jag menar, men du får offra en del också! Frisk luft, grönska, kvittrande fåglar.... För mig är det en sån otrolig avkoppling att komma hem till lugnet och friden på landet efter en stressig och hetsig dag på jobbet. Ingen risk för utbrändhet här inte!
Njae, jag håller nog inte riktigt med där. Visst kan det vara enklare, det är inte så jag menar, men du får offra en del också! Frisk luft, grönska, kvittrande fåglar.... För mig är det en sån otrolig avkoppling att komma hem till lugnet och friden på landet efter en stressig och hetsig dag på jobbet. Ingen risk för utbrändhet här inte!
ulricac skrev:Wide skrev: Så köp en hus i stan det kommer ni inte ångra, finns en anledning att det är dyrare här, folk ha insett att livet blit enklare än på landet....
Njae, jag håller nog inte riktigt med där. Visst kan det vara enklare, det är inte så jag menar, men du får offra en del också! Frisk luft, grönska, kvittrande fåglar.... För mig är det en sån otrolig avkoppling att komma hem till lugnet och friden på landet efter en stressig och hetsig dag på jobbet. Ingen risk för utbrändhet här inte!![]()
Det finns fåglar och mindre bilar här än många hus på landet som bor vid en väg..
Förstår vad du menar, det beror förstås vad man man är i livet och vad man uppskattar, kom bara ihåg när man själv blev runtskjutsad som liten. Tänkte att man skulle slippa det nu....
Jo, det är även med tanke på barnsjutsande som vi tänker oss nära stan. Att skjutsa till en ridlektion en gång i veckan, hockey tre gånger eller vad det nu är smärtgränsen för mig. Ska man dessutom skjutsa till skola, kompisar och disko när den tiden kommer, då blir det jobbigt. Och dyrt.wide skrev:
För att sätta siffror på eländet:ErikL skrev:Du gör det vanliga misstaget att inte ta hänsyn till inflation. Från början av 70-talet till början 90-talet låg inflationen runt 10%, och i ett sånt läge är tvåsiffriga värdeökningar helt normala. De senaste 10-15 åren har vi istället kombinerat det med inflation på 1-2%. Fastigheter har ökat onormalt mycket i pris, och åtminstone för fastighetsbolag håller detta nu på att korrigeras nedåt. Det säger ingenting om hur priserna på villor kommer att gå på kort sikt, men i längden är det inte hållbart med tvåsiffriga prisökningar, såvida inte inflationen sticker iväg.
2000-2007:
Genomsnittlig årlig inflation: 1,8%
Genomsnittlig prisstegring för småhus: 9,2%
Genomsnittlig värdestegring (inflationsjusterad) för småhus: 7,4%
1975-1999:
Genomsnittlig årlig inflation: 6,2%
Genomsnittlig prisstegring för småhus: 6,0%
Genomsnittlig värdestegring (inflationsjusterad) för småhus: -0,2%
Disclaimer:
Årtalen har jag tagit efter eget huvud. Jag har en känsla av att prisstegringen på hus började ~2000. 1975 är första året hos SCB för Fastighetsprisindex. Q4 2007 är sista, jämfört med dec 2007 för KPI.
Det är inget snack om att fastighetspriserna har dragit iväg. Frågan är om det kommer korrigeras och i så fall hur och när.
Vilken jobbig tråd detta är. Det är ju bara pengar det handlar om. Betala och se glad ut.
Svårt att ge ett svar som ger en bra indikation eller jämförelse till alla. Beroende på ekomisk situation och inte minst vilka prioriteringar man har.
I pengaspråk för en familj som drar in 50.000/månad (35000 efter skatt) skulle jag säga följande:
Lån (amortering och ränta): 14000:-
Uppvärmning och andra hushållskostnader: 7000:-
(el,vatten, sopor, väg, försäkring, underhåll etc)
Kvar till annat: 14000:-
Med andra ord: ca 60% till boendekostnad.
För vår egen del tror jag boendet blir en något större del faktiskt...
I
I pengaspråk för en familj som drar in 50.000/månad (35000 efter skatt) skulle jag säga följande:
Lån (amortering och ränta): 14000:-
Uppvärmning och andra hushållskostnader: 7000:-
(el,vatten, sopor, väg, försäkring, underhåll etc)
Kvar till annat: 14000:-
Med andra ord: ca 60% till boendekostnad.
För vår egen del tror jag boendet blir en något större del faktiskt...
I
Vår tanke med boendekostnaden har varit att vi skall ha ett skuldfritt boende som pensionärer. För, om vi har taskiga pensioner, skall slippa vända på slantarna.
Vi bodde tidigare i stan med barn men fick lust att bygga eget och flytta till förorten. Hela tiden har vi haft i åtanke att bli skuldfria. Och nu i och med sista flytten ser vi möjligheten. Vidare har vi alltid sparat pengar, husmorsekonomiska?, och kanske haft lite tur med tajming vad gäller bostadsaffärer.
Vad har då detta inneburit med att minimera skulden, snåla? Vi upplever inte att vi har försakat mycket. Det skulle vara de där resorna till solen..
Vi bodde tidigare i stan med barn men fick lust att bygga eget och flytta till förorten. Hela tiden har vi haft i åtanke att bli skuldfria. Och nu i och med sista flytten ser vi möjligheten. Vidare har vi alltid sparat pengar, husmorsekonomiska?, och kanske haft lite tur med tajming vad gäller bostadsaffärer.
Vad har då detta inneburit med att minimera skulden, snåla? Vi upplever inte att vi har försakat mycket. Det skulle vara de där resorna till solen..
Hej!
Allt hänger på den sammanlagda disponibla inkomsten samt hur ditt/ert liv ser ut för övrigt
(vad prioritera ni mest), barn m.m.
Vi satte upp ett mål på ca 10kkr i månaden för vårt nybyggda hus ca 18km söder och Sthlm centrum.
Har då även med i beräkningen att en av oss kan bli arbetslös men ända fortsätta
att bo kvar där vi har byggt.
Hade förmånen att kunna trycka in ca 2milj i husbygget och klarade oss på ca 2milj i lån.
Detta ger en månads kostnad i skrivande stund på ca9kkr inkl allt (ingen amortering)
vilket känns HELT ok så att vi kan fortsätta behålla våra två bilar samt båten
(om nu detta är målet med livet) och bo ganska nära natur och vatten.
Hälsn
/Mikael//
Allt hänger på den sammanlagda disponibla inkomsten samt hur ditt/ert liv ser ut för övrigt
(vad prioritera ni mest), barn m.m.
Vi satte upp ett mål på ca 10kkr i månaden för vårt nybyggda hus ca 18km söder och Sthlm centrum.
Har då även med i beräkningen att en av oss kan bli arbetslös men ända fortsätta
att bo kvar där vi har byggt.
Hade förmånen att kunna trycka in ca 2milj i husbygget och klarade oss på ca 2milj i lån.
Detta ger en månads kostnad i skrivande stund på ca9kkr inkl allt (ingen amortering)
vilket känns HELT ok så att vi kan fortsätta behålla våra två bilar samt båten
(om nu detta är målet med livet) och bo ganska nära natur och vatten.
Hälsn
/Mikael//
Nu var det ju en väldigt låg månadskostnad att dela på, men jag tycker ändå att det är fel att dela på amorteringen om det bara är en person som äger bostaden.MagnusSt skrev:Jag bor i småland, runt 7 km från en halvstor ort. Jag har tidigare bott själv med min dotter men när jag för ett par månader sen blev sambo kände jag mig tvungen att räkna ut månadskostnaderna för att kunna re ut vad vi skulle dela på.
Jag kom fram till att vi bor inkl. ränta,amortering,el,tele,bredband,soptömning,avlopp,uppvärmning,vatten ja typ allt som rör boende för totalt 5000 i månaden. Det tycker jag är lagom. Nu bor jag inte i ett slott men då jag är relativt händig så bor jag om jag får säga det själv väldigt bra för de pengarna.
I och med samboskapet sjönk ju kostnaderna till 2500.
Amortering är egentligen ingen boendekostnad, och att dela på den är inte rättvist.
/Hasse
Medlem
· västra götaland
· 15 inlägg
vi lägger ca 6500kr/mån och tycker det är lagom då får vi pengar över till att renovera underhålla och göra fint. Vi bor på landsbygden på västkusten. har precis köpt ett torp från 1990 och hoppas ligga på samma kostnad även då.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
En bekant stoppade in 2 ärvda miljoner i sitt hus i Dalarna. Huset är på drygt 200m2, tomten på 5000m2, han har två uthus, 100m till badplats, 2 km till affären och lika långt till jobbet. Huset värms med ved från ärvd skog. Boendet blir billigt om man ärver eller har pengarMikael66 skrev: