Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Tillbyggnad, fastpris eller rörligt?

Jag är lite konfunderad, jag var av uppfattningen att hantverkare hellre ville jobba på löpande räkning än till fast pris, framförallt när det gäller tillbyggnad på ett gammalt hus?

Vi håller på och försöker hitta lämplig byggfirma för en utbyggnad. De priser vi fått hittils har varit av "tacka nej" typen. Åtminstonde hoppas jag på att så är fallet.

Eller vad sägs om 25000 /kvm för en mindre påbyggnad av en våning, ingen grund, inget kök inget badrum, inga ytskikt, inga lister eller andra snickerier, ingen VVS, Ingen EL (fixar via elfirma direkt) bra kompletta underlag med konstruktionsritningar.

Nu har vi fått in ett anbud från en firma med bra referenser som ligger lite rimligare, men som jag tror så borde man kunna komma ner ytterligare 20-30%. Detta nya lägre anbud är fast pris, de vägrar göra jobbet på löpande räkning (en av anledningarna till att jag misstänker att där finns avsevärd luft i anbudet).

Har jag fel? Jag trodde att det snarare var svårt att få en byggare att ta fast pris?

2.    länk #2
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

De flesta byggfirmor vill för större jobb ha ett fast pris. Dels är det då svårt att byta ut dem om en konflikt uppstår, dels slipper de en uppdragsgivare som står med tidtagarur från det att de kliver ur bilen tills dess att de sitter där igen. Det blir också enklare för dem med timredovisning etc eftersom killarna inte behöver hålla koll på arbetstider, restider och material för att presentera som fakturaunderlag till dig som kund. Byggfirman kan då också ge killarna ett ackord att köra på, och därmed slippa ha koll på dem.

En tråkig parentes är att det är lättare för byggfirman att ha personalen svart vid fast pris. En timme är alltid en timme, men ett helt uppdrag går inte att granska på samma sätt.

Leta vidare och se om du hittar vad du söker. Har fått för mig att nya firmor som försöker etablera sig brukar kunna vara bättre i pris, men det är ju svårt att få in referenser då.
    Jag - en landsbygdstaliban

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Jag har också fått intrycket at firmorna hellre vill ha löpande räkning och de gånger vi ringt (har handlar om grävning) och de frågor om vi vill ha fast eller löpande så har deras intresse och servicenivå sjunkit på 1 sekund om man sagt "fast". Tilläggas bör dock att det varit "seriösa" komunliknande företag som vi kontaktat och de kanske tycker att det är jobbigt att behöva räkna, och att det istället hade varit "enklare att skicka killarna på ett uppdra och gräv". Lite a la televerket när det begav sig.

Detta är helt off topic, men vi fick en offert på 38000 för att gräva 60 centimeter djupt i 40 meter och sedan fylla det med ca 40 centimeter fyllnads jord och ca 20 cm grus. Det är väl inte klokt??! När jag först pratade med killen lät det som det skulle kosta 10-12 tusen, men sedan kom "problemet" med att jag valde fast pris och då staffades vi.

Å andra sidan har vi ett mycket bra exempel på där "fast pris" blev riktigt billigt. Vi hörde med 3 olika firmor vad det skull ekosta att små upp 3 väggar. En sa att han kunde göra de svar för ca 18000, sedan fick vi ett pris på 8000 VITT för samma jobb! Denna branch är väldigt lurig och jag tycker att man ska sträva efter fastpris får då är risken mindre att man blir lurad.

/SK

4.    länk #4
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005

Jobb för ca 30.000:- och uppåt lämnar jag helst fast pris på. Blir det mindre än så är det inte värt att lägga ner tid på kalkyler och offerter.
    Har man en tydlig offert så har man ju svart på vitt vad som skall ingå och till vilket pris, och risken för att bli blåst på pengar är mindre.
    I vissa fall, när tidsåtgången är svårbedömd eller om det är för många osäkra moment, så blir ju löpande räkning det enda alternativet om jag ska ta på mig jobbet. Att bygga till en äldre kåk kan vara ett sådant fall.

Att många byggare vägrar att gå på löpande räkning beror just på att det i stort sett alltid blir tjafs om timmar i slutändan, plus att förtjänsten också är bättre i 90% av fallen.

Stefan skrev att han straffades för att han ville ha fast pris, men ingen lägger sig på gränsen till vad dom tror att det ska kosta när dom lämnar fast pris. Man måste ju räkna med worst case scenario om man inte vill plocka slantar ur egen ficka i slutändan, men det kan iofs diskuteras hur stort det påslaget ska vara..

5.    länk #5
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005

Förresten, du skriver att ni har fått in ett knippe höga priser, men att ni vill upphandla jobbet på löpande räkning?
    Det minst intressanta scenariot för en byggare är löpande räkning med ca-pris, eller takpris. Han måste ju hålla sig till det han har sagt (+ max 15% om det är ca-pris), och sitter således på risken att gå back, men utan möjlighet att göra vinst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42