Byggahus.se
Vi har haft slutbesiktning på vårt nybygge nu, och fick protokollet igår. I det står att vi kan hålla inne med 50 000 kr tills entreprenören att åtgärdat påtalade fel. I vår lyftplan är sista punkten på över 100 000 kr och punkten heter just ”påtalade fel åtgärdade”. Hur gör vi? Ska vi hålla inne med de 100 000 eller 50 000? :confused:

Finns det någon huvud- eller ansvarigentreprenör som ni kan vända er till?

Menar du byggledaren för entreprenörfirman eller? Vi har totalentreprenad, så det är en och samma entreprenör som gjort allt. Men jag kan väl inte fråga dem heller? De vill ju så klart att vi ska betala så mycket som möjligt...

Måste ju vara så att husbyggaren i sin kalkyl räknat med att upp till 100.000:- kan hållas inne för åtgärdande av besiktningsanmärkningar men när nu besiktningsmannen skrivit att ni skall hålla inne 50.000:- så är det ju det som gäller, han har uppskattat att det skall täcka färdigställandet om man mot förmodan skulle behöva ta in externt folk att fixa sakerna om inte byggaren åtgärdar felen inom dom 2 månader dom normalt har på si, det står väl också i protokollet förmodar jag.

robban44 skrev:
Måste ju vara så att husbyggaren i sin kalkyl räknat med att upp till 100.000:- kan hållas inne för åtgärdande av besiktningsanmärkningar men när nu besiktningsmannen skrivit att ni skall hålla inne 50.000:- så är det ju det som gäller, han har uppskattat att det skall täcka färdigställandet om man mot förmodan skulle behöva ta in externt folk att fixa sakerna om inte byggaren åtgärdar felen inom dom 2 månader dom normalt har på si, det står väl också i protokollet förmodar jag.
Håller inte med där.
Besiktningsmannen har visserligen värderat felen till 50.000 kr. Detta är med andra ord ett minibelopp för att säkra sig att ha råd att åtgärda själv om entreprenören inte gör det.
Avtalet säger dock att de får hålla inne 100.000 kr oavsett värdet på felen.
Därför skall de hålla inne de avtalade 100.000 kr.

Ert kontrakt gäller, säger lyftplanen att de sista hundra tusen ska betalas när påtalade fel är åtgärdade så gäller detta. Att besiktningsmannen värderade detta till femtio tusen saknar betydelse i sammanhanget.

Ok inte hört om detta tidigare att entreprenören gör så, i detta fall då en väl tilltagen summa som byggeherren skall vara nöjd med även om man aldrig är nöjd med anmärkningar.

Med andra ord har vi rätt att hålla inne med hela sista lyftet? Men vad är det då för mening med att besiktningsmannen satte ett belopp?

Besiktningsmannen tar inte hänsyn till att ni har en så gynnsam betalningplan. Om ni haft en betalningsplan där sista lyftet skulle betalats vid godkänd slutbesiktning (detta är det vanligaste) så hade besiktningsmannens belopp varit relevant.

larsg skrev:
Besiktningsmannen tar inte hänsyn till att ni har en så gynnsam betalningplan. Om ni haft en betalningsplan där sista lyftet skulle betalats vid godkänd slutbesiktning (detta är det vanligaste) så hade besiktningsmannens belopp varit relevant.
Aha! Då förstår jag. Jag trodde alltid det sista lyftet var "påtalade fel åtgärdade". "Godkänd slutbesiktning" har vi ju så klart redan betalt. Men det verkar ju logiskt med din förklaring. Tack! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.