Håller med om att utsidan är viktigast, eller att själva strukturen finns där. Ytskikten inomhus kan man göra vid senare så länge de inte håller på att förfalla på ett skadligt sätt.

Ändå vill vi kunna känna att det ekonomiska inte totalt skenar iväg alternativt att man behöver bo på en byggarbetsplats i fem år (eller inte ens kan bo i huset).

Visst kan det vara bra och fint att bo i ett äldre hus man renoverar fullständigt.

Jag håller dock med Swetrot att man bör ha goda kunskaper innan man ger sig in på att köpa ett äldre hus med stora planer på att renovera. Mycket kan man göra med gamla hus men det finns saker som blir mycket dyra om man tex måste riva en bärande vägg och ornda avlastning osv.

Man måste se vad som är möjligt att genomföra och vad kostnaden kan bli. Så har man inte den kunskapen så är det bra att ta med sig en kunnig på området då man kikar på huset i fråga.

Sedan vill jag rekomendera att man fixar badrum och kök INNAN man flyttar in samt evetuella andra renoveringar som medför att X antal personer kommer 07.00 och skitar ner och lever rövare i ens hem. Man kan sova gott i ett sovrum med äldre ytskikt men man får onödiga och stora konflikter om man ska laga mat i källaren på en liten kokplatta och diska i ett handfat. Man får också jobbiga slitningar om man tvingas gå ut i en barrack och duscha, kissa om man rivit ner badrummet och inte har ett extra badrum. Räkna hellre in att bo kvar i nuvarande boende en månad eller två extra för att hinna med dessa mycket viktiga rum för att man ska få en dräglig tillvaro i sitt nya hem. Även andra renoveringar bör man göra innan man flyttar in, tex vardagsrum, tvättstuga mm. Tänk efter före var ni vistas och var ni kan stänga till och renovera medan ni bor där.

Jag känner flera som renoverat kök och badrum medan de bott i huset och det har inte varit lätt. Jag känner också andra som lever i en konstant och evig renovering och trivs bra med det. Det är lite olika hur man ser på det. Jag själv vantrivs med att bo i en byggarbetsplats och det damm och irritation det medför. Därför valde vi att bygga nytt och flytta in då det var färdigt. Tänk efter och resonera med varandra över vad osm är viktigt och hur ni klarar att hantera en lång och utdragen renovering av eran bostad.

Men hur många har råd att behålla sitt gamla boende medan det nya renoveras? Det innebär ju i många fall att man har dubbla lån och att man inte fått loss vinsten man har tänkt att renovera för. Dessutom vill jag nog gärna ha flyttat in och känt av hur vi vill använda huset innan vi börjar göra alltför stora strukturförändringar.

Men vår plan är iofs att om det blir för jobbigt hyr vi en mindre lägenhet i andra hand över tex 2 månader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.