Har tidigare läst en tråd här på forumet som handlade om vad folk som hade ett lån på 2,8-3 miljoner hade för inkomst. Eftersom vi ligger långt ifrån de inkomster som nämdes där skulle jag vilja vända på frågan.

Jag jobbar 75% och tillsammans har vi ca 38.000 innan skatt. Vi har två små barn.

Frågan är: Hur mycket har ni som tjänar ungefär som oss i lån? Och hur fungerar det?

Drömmer om en nybyggd villa och funderar och funderar på hur mycket vi vågar skuldsätta oss... :confused:

De flesta banker har på nätet verktyg för att utföra kalklyer för lånebehov, prova att gå in på nån av dessa och lek lite med siffror där. Prova t.ex Bokalkyler | Nordea.se

VillaVovveVolvo skrev:
Har tidigare läst en tråd här på forumet som handlade om vad folk som hade ett lån på 2,8-3 miljoner hade för inkomst. Eftersom vi ligger långt ifrån de inkomster som nämdes där skulle jag vilja vända på frågan.

Jag jobbar 75% och tillsammans har vi ca 38.000 innan skatt. Vi har två små barn.

Frågan är: Hur mycket har ni som tjänar ungefär som oss i lån? Och hur fungerar det?

Drömmer om en nybyggd villa och funderar och funderar på hur mycket vi vågar skuldsätta oss... :confused:
Det där är ju en jätteklurig fråga som beror på många omständigheter.
38 brutto blir väl ca 25 netto.

Banken brukar räkna på (sist jag kollade iaf) 5000 kr per person kvar efter fasta utgifter samt ca 1500 per barn har jag för mig.
Så efter alla era lån är betalda (räkna då förstås på en högre procent än vart räntan ligger idag), bör ni ha 13 000 kr över

Om ni då inte har några andra lån (inget CSN inget billån eller, ve och fasa ;), smålån) så bör ni kunna låna ca 2.4 Mkr, räknat på en ränta på 6%

På detta får ni då putta in minst 10% kontant (vilket brukar krävas). Om ni bygger nytt bör ni dock tänka på att budgetar ofta dras över, och det finns mycket man vill ha senare eller som tillkommer, tänk tex på pantbrev för tomten, elräkningar etc etc - så säg att ni kan låna uppåt 1.6-2.0 Mkr för att ligga på rätt sida om marginalen ?!

Ta denna beräkning för vad den är, en snabbslagning på ett forum, och räkna själva eller ännu hellre kontakta en bank. Banker ställer mer än gärna upp på sådana beräkningar eftersom ni är potentiella kunder :)

/K

Vi tjänar ganska exakt lika mycket som er. Vi har inga barn. Vårat huslån är ca 1.3 miljoner, inget topplån. Vi har två bilar, men man kan känna ibland att lite högre löner alternativt lägre utgifter hade varit bra. Ekonomin går runt, men det blir inte så mycket över till det där "extra" såsom resor etc.
Jag hade absolut inte velat ha lån på över 2 miljoner, det hade nog blivit ganska jobbigt trots att vi inte har barn.
Så jag skulle helt klart råda er att inte ta lån på över 2 miljoner.

Ta det lite försiktigt, för det är inte bara räntan som kostar pengar i ett hus. Uppvärmning, hushållsel, vatten & avlopp, sophämtning & försäkringar är stora utgifter som också skall betalas. Och så skall huset underhållas också. 1-2% av husets värde är bra att sätta undan per år för de större underhållsjobb som kommer förr eller senare. (Kök, badrum, dränering, taket etc). Bygger ni helt nytt tar det naturligtvis ett tag, men då skall trädgård och annat fixas istället, så pengar lär gå åt.

Barnen går på dagis antar jag, och dagisavgiften skall betalas, men ni får barnbidrag. Ni har säkert bil som kan behöva en del reparationer och förnyelse vad tiden lider.

Jag skulle inte våga låna mer än 1,7-1,8Mkr om jag var i era kläder. Med en ränta på 6% ger det räntekostnader på 6300kr/månad efter ränteavdrag. Lägg till 3000kr för driften, och kanske 2000kr/månad på underhållskontot och era boendekostnader hamnar då på runt 11-11500kr/månad. Jämför det med vad ni har idag och fundera över hur det fungerar.

Fundera över vad som händer om någon av er blir långtidssjuk eller arbetslös. Det måste gå att snåla in på saker och ting så att det också fungerar.

Gå till banken och hör vad de säger. Deras åsikt behöver inte följas slaviskt, med undantaget att om inte banken vill låna ut mer än x kronor, så blir det svårt.

Tack för era svar. Mycket skiftande, men mycket intressant.
Det finns ju många kalkyler att fylla i, men det är så mycket intressantare att höra hur det fungerar i "verkligheten".
Jag tror att våran lösning är att tills vidare lägga om ekonomin och fejka att vi har det här mastodontlånet som fodras.
Vi bor redan i ett hus så alla de där extrakostnaderna som följer med har vi helt realistisk koll på...
Ännu en gång tack och är det någon mer som vill dela med sig om ämnet så fyll gärna på...

Vi byggde ett hus och har bott i det sedan Januari och det kostade 1.600.000:-

Jag lånade 1.500.000:- och fick allt detta i bottenlån då huset värderades till 1.800.000:-.

Våra inkomster i dagsläget är 34.000:- /mån brutto till detta kommer barnbidrag för 2 barn = 2200:-

Våra inkomster är låga just nu då frugan är hemma med barnen och vi tar ut lite föräldrapenning.

Jag avsätter 10.000:-/mån till huset och det ska täcka räntor, amortering och drift.
Jag har valt att amortera hårt (4166:-/mån) och kan minska detta om räntan drar norrut då alla lån är rörliga.

Det är inga problem, tidigare hade vi en hyra på 5800:- och jag sparade alltid minst 4000:-/mån. Så det är ingen skillnad.

Tror ni kan mäkta med ett lån uppåt 2 miljoner men vill råda er att ha en buffert. Det kommer månader då en del kostnader hopar sig och man inte klarar det med månadsinkomsten.

Lycka till!

VillaVovveVolvo skrev:

Jag får inte ihop kalkylerna överhuvudtaget.

Vi har _ungefär_ samma situation som ovan. 2 barn, men runt 36 000 kvar efter skatt. På de flesta ställen man kan göra en bolånekalkyl, så nämns att man skall ha ca 5500 per vuxen och 2000 per barn kvar efter boendekostnader samt andra fasta utgifter.

Jag har beräknat med..

ett lån på: 1 800 000
driftskostnader: 3 500 / mån
hushållets utgifter: 13 000 / mån (livsmedel, hygien, resor, etc..)
övriga lån inkl amortering på: 3 600 / mån

Kvar blir då: ~10 000 kr efter alla utgifter + lån.

Det kommer ju aldrig att fungera om banken nu vill att man skall ha kvar 15 000 (räknat på 2 barn + 2 vuxna). Är lånebehovet 1.8 på för högt med 36 000 i inkomster efter skatt?

Får inte ihop det hur jag än vrider och vänder på slantarna! Vårt lån på 1.2 idag så fungerar det rent praktiskt utan några som helst bekymmer.. men, i teorin så är även det "på gränsen" enligt bankernas kalkyl.

Beloppen som man skall ha kvar är efter ränta+amortering+drifkostnader alltså skall du inte räkna med mat och sånt

De 10 000 som ni har kvar i din uträkning är det som ni kan lägga på nöjen / sparande och sånt

Precis, det som du tar upp som "hushållets utgifter" är det som beräknas till 5500kr för vuxna och 2000kr för barn. Det stämmer ju rätt bra med er.

Ni får då en budget enligt följande:
Hushållets utgifter: 15000kr
Driftskostnader hus: 3500kr
Övriga lån: 3600kr
Ränta på 1,8Mkr (4%): 4200kr efter skatteavdrag
Amortering: 3000kr
Bil(?): 1500kr
Dagis: 1000kr

SUMMA: 31800kr

Inkomst: 36000kr

Skillnad: 4200kr/mån (Klarar av en dubbel ränta mot idag)

Tack för info! Jag tycker det är lite märkligt att det inte framgår klart och tydligt vilka värden som egentligen efterfrågas med "andra utgifter".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.