Hej!

Jag är mycket osäker på vad det skulle kosta att bygga ut mitt hus med 40 kvm i två plan. Dvs totalt 80 kvm. Finns det någon med erfarenheter av tillbyggnader och vad det går på?

Jag har tänkt mig att bygga till en sovrumsdel i överplan och en förråd och tvättstugedel i underplan. Dessa skall förbindas med en trappa.

Jag kommer att behöva spränga ytterst lite eftersom jag kommer att göra tillbyggnaden i en sluttning ut från huset så att "höjden" redan finns där.

Jag har tittat lite i byggmästarnas kostnadskalkylator över vad det skulle kunna gå på. De räknar ju i kubik och det känns lite osäkert. De räknar med ca 2500-3000 kr per kubikmeter exklusive moms enligt år 2000 listan. Dvs så bör mitt tillbygge gå på 40kvm multiplicerat med höjden ca 6 meter=237 kubikmeter*3000kr= ca 700000 kr. Är detta rimligt?

Jag tycker att det låter dyrt.

Jag har tyvärr inte så mycket tid att göra så mycket jobb själv. Möjligen skulle jag kunna lägga golv och tapetsera och måla + inreda tvättstugan.

Tacksam för lite hjälp i frågan. ???

Låter extremt dyrt.

Vid nybygge räknar man med ca 10-15000 kr/m2
Bygger man >1 vån blir m2 lägre, pga att grunden är en stor post.
Men, du har högre kostnad för våtrum, då tillkommer bla vatten och avlopp, fuktsäkring mm.

Men, sedan kan du naturligtvis få helt olika priser ifrån olika byggare/entreprenörer.

Enligt din kalkyl så skulle ju det kosta 800000-1200000 kr. Så varför är ca 700000 kr extremt dyrt. För övrigt så skall momsen läggas till på detta så jag hamnar på ungefär samma pengar som du räknar med.

Men visst håller jag med dig. Det är extremt dyrt att bygga.

Dessutom: om du lägger tvättstugan lägre än resten av huset, får du fundera över hur du löser avloppet. Ligger kommunens avloppsledning högre, måste du ha en pump, med larm och någon sorts backventil som pumpar upp ditt avlopp till kommunens ledning.

I det standardiserade kvadratmeterpriset "drygt 10.000 kronor" för att bygga, ingår moms.

Mjahapp, bara som en jämförelse då så står ett (ganska stort) byggnadsföretag i startgroparna att påbörja en tillbyggnad om 72m2, fördelat på två plan över varandra hemma hos mig i Roslagen.
Kök i det övre , badrum i det undre och ingen sprängning.
560kSEK ink allt.

Har de totalentrepenad?
Hur lång tid har de sagt att de ska ta?
Vad är det för grund?
Vad är det för företag?

Många frågor, kanske blir det några svar ;)

Rospigg skrev:
Mjahapp, bara som en jämförelse då så står ett (ganska stort) byggnadsföretag i startgroparna att påbörja en tillbyggnad om 72m2, fördelat på två plan över varandra hemma hos mig i Roslagen.
Kök i det övre , badrum i det undre och ingen sprängning.
560kSEK ink allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.