Hej hej,

Jag tänkte höra med er om någon vet ifall bankerna brukar vara helt omöjliga när det gäller att låna pengar till nybygge när man har provanställning?

Jag har provanställning på ett försäkringsbolag till 1 september, min chef har lovat att hon kan intyga för banken att jag kommer att få fortsatt anställning efter provanställningen, och min sambo arbetar på den bank som vi ska låna pengar hos.

Är det kört, eller kan det gå bra? Vad tror ni? Vi planerar att låna 2-2,5 mkr, men min sambo har hög lön så själva summan borde vara ok. Vi är mer oroliga för att de ska vara säga nej av principskäl.

Mvh / Elin

Tror inte du behöver oroa dig, vi hade samma sits, & det gick vägen. Dock inte så stora summor

elinb skrev:
Hej hej,

...min chef har lovat att hon kan intyga för banken att jag kommer att få fortsatt anställning efter provanställningen...
Varför inte be om att göra om anställningen till fast redan nu då?

Tro mig, jag har försökt att få min chef att ge mig en fast anställning redan nu, men eftersom det är koncernens och företagets strikta policy att tillämpa 6 mån provanställning så vågar hon inte ge mig fast nu direkt, utifall att det skulle bli något krångel.

Hon verkar tycka att det är mindre "läskigt" att intyga för banken att jag får vara kvar än att skriva in det i ett kontrakt redan nu, vilket är rätt knäppt eftersom det i grund och botten är att göra samma sak.

Men jag ska försöka bearbeta henne så gott det går...

/ Elin

Jag tror det har att göra med att på pappret (avtalet) måste det vara korrekta datum för att ingen efterhand skall kunna upphäva detta pga. företagets policy om provanställning.
Det är nog för din egen säkerhet som hon säger detta till dej att hon på ett annat papper som inte ingår i det ´interna flödet´ kan lova dej jobbet.
Om du får fördel så kommer näste man o skall ha det oxå o då falerar hela deras policy.

Annars kan man välja en annan bank också... Inte för oss men för ett par bekanta så var bemötandet vid låneansökan skilllnad som natt och dag. På den beviljande banken så såg de endast till inkomsten inte beroende var den kom ifrån. Vi valde samma bank på en gång och lånet var klart på en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.