Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2004

Smärtgräns vid 8%

Hej!

Jag har räknat ut att vår smärtgräns går vid en ränta på 8%. (Om hela beloppet har samma ränte sats, vilket inte är helt troligt).

Bör man avstå då eller? Lite synpunkter? Räntan i dag ligger ju på 3% så det ger utrymme för viss marginal.

2.    länk #2
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Re: Smärtgräns vid 8%

Jag tror att väldigt väldigt många får STORA problem om räntan når 8%. Alla har inte räknat lika noga som du!

Jag skulle resonera som att risken att du inte hinner binda räntan på lämplig tid/nivå INNAN den når 8% är försvinnande liten.

Jag tror det är så att bankerna i bokalkylerna nu räknar med 5-6% när man tittar på låntagarens betalningsförmåga.

Kör!

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2002

Jag känner inte till Er situation men rent spontant skulle jag svara att det beror på var Ni bygger.

Bygger Ni på ett ställe och ett hus som det går att få igen så mycket pengar att de täcker lånen eller åtminstone kapar så mycket av lånen att Ni klarar förlusten då torde det vara okej att bygga.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

Inte för att jag vill göra er ledsna, men ni kan nog räkna med att räntan kommer gå upp, och gå upp ganska mycket.
    Räntan brukar gå i cykler om 7-8år. Dvs 7-8år mellan topparna.
    Och vi är i en botten nu.
    Nästa topp blir nog inte så farlig. Kanske 5-6% om 3-4 år.
    Men 10-11år framåt så kan ni nog räkna med att en ny räntesmäll kommer. Och då räcker inte 8% särskillt långt.10-12% lär räntan ligga på. Och den 5-åriga på 14-15%.

Men det är ju som sagt 10-11år framåt i tiden.

Av ren nyfikenhet, vad har ni kalkylerat med att räntan hamnar på om 5år och 10år?

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Jun 2002

ParkaKungen skrev:
    Inte för att jag vill göra er ledsna, men ni kan nog räkna med att räntan kommer gå upp, och gå upp ganska mycket.
    Men 10-11år framåt så kan ni nog räkna med att en ny räntesmäll kommer. Och då räcker inte 8% särskillt långt.10-12% lär räntan ligga på. Och den 5-åriga på 14-15%.
    Det var det tokigaste jag hört på ett bra tag Inte att räntan kommer att gå upp eller att den skulle kunna gå upp så mycket utan att ParkaKungen kan förutsäga framtiden med så stor säkerhet.

6.    länk #6

General Failure skrev:

Det var det tokigaste jag hört på ett bra tag Inte att räntan kommer att gå upp eller att den skulle kunna gå upp så mycket utan att ParkaKungen kan förutsäga framtiden med så stor säkerhet.

Var ligger det tokiga? ???
    Vad tror du själv räntan kommer ligga på?

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Sep 2003

Får nog hålla med GF!
    Det finns ingen som kan sätta en procentssats på räntan om 3-4 år, än mindre 10-11 år.
    Inte de mest "belästa" nationalekonomer kan förutspå ränteläget om ens ett halvår.
    Det är ren nonsens att komma med sådana påståenden.
    Givetvis kommer räntan att gå upp men den kommer oxå att gå ner. Att både konjuktur, världsekonomin och räntor går i cykler kan knappast vara någon nyhet för någon. Att "pricka in" dem korrekt är det faktiskt få som lyckas med då spannet mellan toppar och dalar ändras över tiden. Sånt är livet...

Till trådens fråga: Med 5% i marginal med dagens ränta skall det inte vara några problem att dra igång ett bygge. Sedan kan räntan skena iväg, ni bli långtidssjuka, arbetslösa etc. men så kan man inte hålla på att tänka hela tiden för då vågar man ju knapp gå utanför dörren på sin insprängda bunker...
    Kör på och se det som ett av ert livs stora äventyr!

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: May 2004

Vad grundar du denna "analys" på egentligen? Helt klart är väl att räntorna kommer att gå upp, men vad är det som säger att vi om 10-11 år kommer att ha 10-12% ränta? Detta kan du väl inte bara grunda på att räntan brukar variera, och att den brukar göra det cyklist? Eller kan man det?

Hittade för övrigt en intressant artikel på di.se igår.
    http://di.se/NoFlash.asp?ArtID=2004\06\30\110631
    Där diskuteras det hej vilt om fastighetsbubblor och räntor mm.

MVH MadMax

9.    länk #9

Har ej heller satt en exakt ränta!!
    Men man måste räkna med att räntan kommer gå upp. För det kommer den att göra!
    Och 5% räntahöjning på 10 år är inget konstigt utan högst troligt med tanke på att räntan idag är väldigt låg!

Säger det igen , räknat ni med att bo kvar om 10år så räkna på om ni klarar av en ränta på 10-12% rörlig.
    Lånebelopp 2,5millar så blir det 250000-300000kr innan skattereduktion per år.
    20000-25000 per månad.

10.    länk #10
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Oh så unga & naiva ni är ;D ;D ;D. Jag köpte mitt hus med hypotek på 18%. Innan lånen placerades hann räntan gå ner till 16,5% vilket därefter bands på 5 år. Banken var hygglig och lät mig få in hela lånet där så jag slapp topplån. 8)

Spintab annuitetslån (på den tiden med räntebidrag) låg då på den fantastiskt låga räntan av 14,5% (om jag inte missminner mig).

Detta gäller räntor för drygt 20 år sedan. Visserligen med annan skattepolitik. Men ...

11.    länk #11

MadMax.
    Finns korta och det finns långa cykler.
    Enligt lång cykel skall vi upp.
    Enligt kort cykel skall vi upp.
    10-12% är bara ett antagande från min sida. Kan lika gärna bli 8% som 15%.
    Men räntan kommer gå upp.

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: May 2004

Säger det igen , räknat ni med att bo kvar om 10år så räkna på om ni klarar av en ränta på 10-12% rörlig.
    Lånebelopp 2,5millar så blir det 250000-300000kr innan skattereduktion per år.
    20000-25000 per månad.
    Om vi snackar räntenivåer i klass med de du har som exempel på ovan kommer massor med folk få lämna sina hus och de kommer att få skulder de inte klarar av. Men bankerna menar ju på att man bör klara några procents höjning, och de 7-9% ökning du pratar om är ju knappast några procent.

Men visst, du har rätt i att räntan endast kan gå uppåt från dagens nivåer. Men ska man kalkylera med så stora marginaler som du pratar om lär ju inte många kunna bygga. Och skulle man ha så stora marginaler att man kan klara en räntekostnad på uppåt 300.000/år kan man ju lika gärna spara och casha ett hus. Då behöver man ju inte bry sig om räntor heller.

MVH MadMax

13.    länk #13

MadMax skrev:

Om vi snackar räntenivåer i klass med de du har som exempel på ovan kommer massor med folk få lämna sina hus och de kommer att få skulder de inte klarar av. Men bankerna menar ju på att man bör klara några procents höjning, och de 7-9% ökning du pratar om är ju knappast några procent.

Men visst, du har rätt i att räntan endast kan gå uppåt från dagens nivåer. Men ska man kalkylera med så stora marginaler som du pratar om lär ju inte många kunna bygga. Och skulle man ha så stora marginaler att man kan klara en räntekostnad på uppåt 300.000/år kan man ju lika gärna spara och casha ett hus. Då behöver man ju inte bry sig om räntor heller.

MVH MadMax
    Bankerna säljer en produkt. De lever på att tjäna pengar på dig som låntagare. De skiter ett stort stycke ifall du går omkull.
    Sen har du helt rätt, det är väldigt många som kommer gå omkull.
    Och har du tillräcligt med pengar så javisst spara och casha ett hus om 10 år istället. Men då får du som sagt vänta 10år.

14.    länk #14

Jag tycker 8% verkar vara en bra gräns att sätta idag. Det känns inte orimligt att räntan kan öka så mycket de närmaste 5-10 åren.
    En sak som jag tycker att man ska ha i bakhuvet är att man troligtvis klarar allt högre ränta efterhand som tiden går (under förutsättning att man inte tar nya lån och att lönen ökar).

15.    länk #15

ParkaKungen skrev:
    Bankerna säljer en produkt. De lever på att tjäna pengar på dig som låntagare. De skiter ett stort stycke ifall du går omkull.
    Bankerna vill få in så mycket pengar som möjligt. De är nog intresserade av att inte alltför många av deras låntagare går omkull för då får de in mindre pengar.

När det gäller bostadslån så brukar väl bankerna inte enbart vara säljare utan även köpare... Dvs de lånar pengar från staten som de sedan lånar ut till oss. Och det är staten som bestämmer utlåningsräntan. Man kan ju fundera på vilka förutsättningar det ska vara för att de ska sätta räntan till 15% och hur troligt det är att det förutsättningarna inträffar.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42