Undrar vad som gäller om man väljer att göra delar av arbetet själv vid köp av ett nyckelfärdigt hus.
T.ex., om jag gör/köper kök, vitvaror, el, garage eller liknande själv.
Då borde det bli någon form av delad entreprenad? Blir jag byggherre då plötsligt? Gäller inte 10års försäkringen då längre?
Om jag gör något arbete själv hur går det till väga då? Säg att jag ska göra elen själv, tillsammans med en kompis som är elektriker. Får man en viss tid punkt då arbetet ska utföras och vara klart. Vad händer om det blir förseningar, pga. av oss så inte byggarna kan komma till?
Finns det något negativt/risker med att göra vissa moment själv?
Antar att hus säljaren inte vill att man ska in och ”pilla” själv, så han lär väll göra sitt bästa för att skrämma upp en och avråda från det.
Forumgud
Medlem: May 2003
Län: Västerbotten
Re: Gör jobbet själv, garantier och ansvar?
Vid nyckelfärdigt så är det just nyckelfärdigt, då är det inte meningen att du ska höra något själv.
Sätter du in ex. kök och vitvaror själv så gäller naturligtvis inte husleverantörens 10års-garanti dessa saker.
Om dina egna arbeten drar ut på tiden så husleverantörens snickare går runt och väntar på att du skall bli färdig så kan du lugnt räkna med att dom debiterar den väntetiden.
Risker är ju att du gör fel om du inte vet hur du ska göra, en annan nackdel kan vara vid en ev framtida skada, att bevisa vem som gjort fel om flera har varit involverade.
Intressant resonemang det du påstår låter hel korrekt, och också sådana ev. problem jag önskar slippa.
Vill egentligen bara flytta in och ha allt klart. Men efter att ha studerat trådarna på detta forumet ser jag att många resonerar om/utför delar av bygget själva.
Detta borde ju inte göras utan anledning, är det verkligen så stora pengar att tjäna på att göra jobbet själv?
Jag menar, köper man en villa för 2-3 miljoner så märks ju knappt 30-40 tusen på månadskostnaden?
Dessutom detta med garantier det har ju också ett värde i sig.
det jag har upplevt av delad entrepenad är enbart gott. Vi hade iofs en väldefinierad uppdelning av arbetsmomenten och vi gjorde upp om detta i samråd med byggfirman innan byggstart. Därigenom undvek vi "stillestånd" för byggfirman som kunde köra på full fart hela tiden. Mycket hänger som alltid på att man har en god kommunikation med alla berörda och en gnutta sunt förnuft.
När det gäller byggfelsgarantin(10 åringen) är det som sagts i tråden - den gäller endast på de delar som du har haft en entrepenör att göra arbetet. På "dina egna" delar har du givetvis ingen garanti förutom materialgarantin. gammal sanning - Om du är osäker på om du klarar av ett jobb - låt någon annan som kan det göra det istället.
Kan inte tänka mig att du får 10 år på konsumentprylar, det är nog "bara" byggfelsgarantin som är på 10 år.
Vanliga prylar är det 2 år på enligt konsum.köplagen
Man får nog vara glad om vitvarorna fungerar om 10 år... med tanke på de inte tillverkar saker längre som ska hålla länge..