Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Macke202s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Blekinge
    Blogginlägg: 14

Första huset

Börjar dra ihop sig för ett första besök hos banken nu för att se om det går att få ett lån.

Jag har läst inläggen här och de flesta handlar om lån på dryga miljonen, själva vill vi köpa ett hus för ca 300.000 och låna 50.000 extra för byte av panna.
    Då lägger vi in 10% kontant och lagfart o pantbrev blir också betalda den vägen.

Mitt orosmoment är att jag varit fast anställd i 5 år men varit tjänstledig ett år nu för studier och påbörjar en ny anställning på ett annat företag nu (var hela syftet med utbildningen) med 6 månaders provanställning.
    Min sambo studerar och jobbar deltid så vår gemensamma inkomst utan CSN är ca 23000 innan skatt.

Finns det någon som varit i en liknande situation eller ändå vet lite vad vi ska tänka på att föra fram till banken när vi pratar med dem?

Alla tips o förslag är varmt välkomna

/Oroaren ???
    Of course I don't look busy, I did it right the FIRST time!

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Feb 2004

Re: Första huset

Bankerna resonerar så himla olika! Medan en bank skakar oförstående på huvudet och tycker att "man kan ju inte betala lån med ett lån" så ser andra banker studiemedlen som inkomst. Vissa banker vill se lönespecar och ringa tilarbetsgivaren, medan andra går enbart på vad man säger. Det enda rådet jag egentligen kan ge, nej två förresten, är att att dels försöka ge ett seriöst intryck. Försök tänka ut vilka invändningar de kan tänkas komma med, och kom på bra svar innan ni kommer till baknken. Det andra är att inte ge upp om ni får nej från första banken - gå till någon annan istället! Finns ingen anledning att vara trogen mot en bank som inte vill göra affärer med er...

Lycka till!
    Husbygget blev färdigbyggt 70-talsvilla istället!

3.    länk #3
    Macke202s avatar

Helloo tackar för svaret...

Har suttit o gjort kalkyler tills ögonen nästan börjat blöda nu. Som slutsats kan man säga att jag själv klarar alla utgifter som vi har och har då knappt 4800kr kvar att leva för (bankerna brukar väl hålla 5000 som gräns)

Det känns rimligt för en själv att vi ju klarar oss gott o väl eftersom vi kommer upp i dryga 13000 kvar om man lägger ihop alla pengarna som kommer in.

Sen så tänker vi som du säger inte ge upp även om vi får nej från den första banken. Däremot så tänker vi se till att vi lär oss till nästa! =)

Ha det fint o håll tummarna!

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jul 2004

Hoppas det går bra !

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Sep 2004

En viktig sak som våran bank påpekade för oss är hur man klarat det hittills, ett hus i den prisklassen behöver inte bli dyrare än befintligt boende.

När vi flyttade och köpte hus, så löste vi in de småkrediter vi hade. Plus att vi tog lån på allting, vi betalade alltså inget kontant. Det var inget problem med banken, de räknade själv ut att vi skulle få mer pengar över efter hussköpet och kreditlösen än vad vi haft när vi hyrde lägenhet. Vi fick runt 800 kr mer i månaden då.

6.    länk #6
    Macke202s avatar

charta77 skrev:
    En viktig sak som våran bank påpekade för oss är hur man klarat det hittills, ett hus i den prisklassen behöver inte bli dyrare än befintligt boende.

När vi flyttade och köpte hus, så löste vi in de småkrediter vi hade. Plus att vi tog lån på allting, vi betalade alltså inget kontant. Det var inget problem med banken, de räknade själv ut att vi skulle få mer pengar över efter hussköpet och kreditlösen än vad vi haft när vi hyrde lägenhet. Vi fick runt 800 kr mer i månaden då.
    Nu har vi varit hos SEB och det var ett mycket trevligt och proffsigt bemötande man fick där. Vi var ju lite oroliga eftersom det var första mötet med en bank i en sån här situation och vi visste ju inte riktigt vad de ville se för papper eller vad de skulle fråga om.
    Det vid hade med oss iallafall var mina kontrolluppgifter från min arbetsgivare för förra året och min sambos deklarationsblankett samt lönespecar för detta året (detta var fullt tillräckligt enligt han vi pratade med).

Eftersom vi även hade sett ut en del intressanta objekt så hade vi med oss utskrifterna från hemnet.se på dessa samt SEB's egen kalkyl man kan göra på nätet för respektive.

Som det blev för oss var att vi skulle få en billigare månadskostnad på ca 1000 kr jämfört med vår hyreslägenhet och då hade vi själva valt att räkna med en riktigt hög driftskostnad för att hellre kunna upptäcka att det står lite extra pengar kvar på kontot i slutet av månaden än tvärtom. De gjorde även beräkningar med att räntorna ökar till det dubbla för att se att ekonomin klarade det vilket också kändes seriöst.

En annan intressant sak var att en provanställning inte var något problem alls, så länge som den kommer att övergå i en tillsvidareanställning. Det ska dock tilläggas att de vägde in att jag varit fast anställd i flera år innan.

Så kontentan blev att allt ser grönt ut, dock så ska vi träffa Länsförsäkringar i nästa vecka och se vad de kan erbjuda oss för kalkyl, ska bli spännande det med.

*Nu är det kul på riktigt*

7.    länk #7
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003

Macke202 skrev:
    *Nu är det kul på riktigt*
    Jag gläds med er och önskar er lycka till i fortsättningen. Det ska bli intressant att läsa om hur det går hos Länsförsäkringar.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Sep 2004

Macke202 skrev:
    Som det blev för oss var att vi skulle få en billigare månadskostnad på ca 1000 kr jämfört med vår hyreslägenhet och då hade vi själva valt att räkna med en riktigt hög driftskostnad för att hellre kunna upptäcka att det står lite extra pengar kvar på kontot i slutet av månaden än tvärtom.
    Det här är en intressant sak, vi kollade länge på hus men tvekade efter man gjort de schablon kalkyler som man kan göra på bankernas hemsida. Tillslut när vi såg ett hus som vi verkliga velade ha så visade det sig att det inte var något problem. Inte för att vi kom upp i de schabloner som fanns eller liknande, utan just för att hyran jämfört med huslån och drift skulle ligga så pass bra som det låg. Dessutom till råga på allt... Så blir det billigare i längden.

Att köpa hus är nog bland det bästa sparande man kan göra.

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Jun 2004

Ang. första hus.

Jag och min sambo ville bo i att attraktivt område i Sundsvall som råkade vara Alnö.

Vi började på ca 700 000 men slutade på *1 350 000:-....kontentat till detta var att husen som vi kollade på som *låg i 700 000:- *behövde ca 250 ' :- för de renoveringar vi skulle göra dvs det var bara ca 85 + 85 kvm 3 rum och kök och helt oinredd källare med en gammal panna. Vi ville ha Bergvärme.

Tillslut så hittade vi kanon huset vilket nästan var dubbelt så dyrt som det andra men med det nya fick vi ca 127 +119 kvm , Frist. Varmgarage, NIBE bergevärme, Kanon utsikt över Alnö sundet, samt trädgårdredskap som snöslunga, gräsklippare *mm mm *;D, vi ångrar inte en sekund att vi valde detta istället...men som sagt allt är frågan vad man vill bo och vad man vill/kan betala/mån.

Men som sagt det känns underbart iaf.

*

10.    länk #10
    Macke202s avatar

charta77 skrev:

Att köpa hus är nog bland det bästa sparande man kan göra.
    Det kan jag bara hålla med om, vi lägger drygt 5000 i månaden i hyra, o det är ju pengar vi aldrig ser igen. Givetvis går mycket av månadskostnaden på ett hus till ren drift o underhåll men en del går direkt till avbetalning o ett väl underhållet hus gör förhoppningsvis att man inte förlorar något o kanske tillochmed kan hämta ut lite extra när man väl säljer det. ;D

Ny bank nästa vecka som sagt, ska bli kul att få höra vad de säger.

Riktigt kul att så många skriver här också, skriv på bara, för vi tycker det är jättekul att få tips o läsa om andras erfarenheter.

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Jul 2004

Hej, är ganska ny här och undrar hur det är med byggnadskreditiv. Jag vet att den är en viss procent av lånebeloppet. Men när betalar jag denna ränta? Är det månadsvis under hela min byggtid eller lägs dessa pengar på mitt kommande huslån?

/Mari

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2003

På byggnadskreditivet betalar vi två olika räntor:

En del på kontrakterat belopp, dvs det maxtak som man har på krediten. I vårt fall är den räntan 0.3%.

Sen betalar man en del på det belopp som man har utnyttjat krediten på. Den räntan är för oss 4,35%.

Vi betalar räntan kvartalsvis och kostnaden belastar kreditivet, dvs vi betalar inget alls just nu. Vi fick välja om vi ville betala räntan direkt eller mha kreditivet.

13.    länk #13
    DragonLadys avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Västra Götaland

sollentuna skrev:
    Vi betalar räntan kvartalsvis och kostnaden belastar kreditivet, dvs vi betalar inget alls just nu. Vi fick välja om vi ville betala räntan direkt eller mha kreditivet.

Vilken bank har ni?
    Det där med att belasta kreditivet är ju bra, vi köpte ju tomten först som vi betalar Mycket för varje månad, ca: 7000:- om man då ska lägga på kreditiv räntan på det så kanske det blir lite tunnt i plånboken
    Vi betalar ju hyra där vi bor nu...
    Men det beror ju som sagt oxå på hur lång tid det tar att bygga, ju snabbare desto ´mindre dyrt´
    Att man tycker synd om sig själv utesluter inte att det kan vara det :D
    http://www.123minsida.se/DragonLadys-Lair

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2003

Vi har Handelsbanken.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42