Lämnade in räkningar igår till banken som skulle dras på byggnadskreditivet. Tyvärr är vår vanliga, duktiga bankkontakt på semester, så det var en annan som tog emot räkningarna. Hon sade att man måste betala bankgiroavgift på 40 kr varje gång man betalar räkningarna, vilket vi inte behövt tidigare. Tycker det verkar lite småsnålt, speciellt som vi haft strul tidigare med vår första bankkontakt >(som lyckligtvis flyttat till ett annat kontor) som dragit felaktiga avgifter mm (vilket vi naturligtvis var observanta på och påpekade).
Men min fråga är alltså om ni också behövt betala bankgiroavgift på 40 spänn varje gång ni lämnat in räkningar ang bygget till banken? ???
Jo, visst vill banken lusgranska räkningarna. Dessutom har vi ju spärrförbindelse till förmån för hustillverkaren, som de vill ha. Annars ligger kreditivet på internet, så vi kan betala in själva mer pengar om vi vill (ifall man får en oväntad lottovinst eller dylikt...) för att minska det utnyttjade lånebeloppet.
Vi skickar våra räkningar med brev till banken (attesterade av båda), sen betalar de när räkningen förfaller och skickar kvitto till oss. Jag tror att vi egentligen skulle kunna betala via internet, men det var så här bankkillen sa att vi skulle göra så vi har inte utforskat det närmare. Inga extra kostnader för betalningarna (det för väl för tusan räcka med att man betalar ränta + kontraktsränta!).
Jag tycker det låter helt orimligt att du ska betala avgift på räkningar som betalas ur kreditivet.
De avgifterna måste du kunna få tillbaka när din handläggare är tillbax från sin semester !!!
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2003
Län: Skåne
Re: bankgiroavgift 40?
Hej,
Ta upp saken med din bankkontakt efter semestern - givetvis ska ni ha tillbaka pengarna för avgiften på räkningarna. Troligen var det en sommarjobbare du råkade ut för och de brukar ha fått hårda direktiv om att ta ut alla avgifter.
Har man ett byggnadskreditiv i en bank anser jag att man inte ska åka på några avgifter för betalningen av räkningarna gällande byggnadskreditivet.
Vi skickar våra räkningar med brev till banken (attesterade av båda), sen betalar de när räkningen förfaller och skickar kvitto till oss. Jag tror att vi egentligen skulle kunna betala via internet, men det var så här bankkillen sa att vi skulle göra så vi har inte utforskat det närmare. Inga extra kostnader för betalningarna (det för väl för tusan räcka med att man betalar ränta + kontraktsränta!).