Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2004

Pruta på räntor?

Hej!
    Är det någon som har försökt pruta på angivna räntor hos SBAB i samband med villaköp? Har det blivit någon framgång eller är det bara en myt att man kan deala?
    /J

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2002

Re: Pruta på räntor?

När jag skulle byta från Handelsbanken till SBAB så försökte jag pruta, dels på räntan dels på att jag ville binda 85% som bottenlån istället för SBAB:s vanliga 75%, det blev kalla handen i båda fallen, SBAB verkar omutbara, däremot så när jag hotade handelsbanken att jag skulle byta till SBAB så kontrade dom med bättre ränta än SBAB, har nu 3,0 på bottenlånet och 4,0 på topplånet hos Handelsbanken, Rörligt

3.    länk #3
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Det bästa med SBAB är, att använda dom för att pressa räntorna hos de andra bankerna. Vilket härmed, ännu en gång bevisades!

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2004
    Län: stockholm

handelsbaken slår de flesta på räntorna.

det krävs lite tjatande men sen gör de en bra deal.
    har man inte handelsbanken så byter man dit. har man handelsbanken så påstår man att man ska byta.

dessutom så gör banken en massa jobb åt en som sbab vägrar att göra.

tex låneansökan på internet
    fy vad mycket siffror man måste tillhandahålla sbab
    banken ringer upp och hjälper en att fylla i låneansökan

5.    länk #5
    lastkajs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2004

Vissa låneinstitut är omöjliga att pruta med, exempelvis SBAB, Skandiabanken, IKANO banken. Dessa institut har liknande andra regler
    - Lånar inte ut till topplån
    - Lånar inte ut till hus som ej är sålda av mäklare (eller en gjord värdering av värderingsman)
    m.m.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Mar 2004

Vi gick runt innan vi bästämde oss att bygga... och kom fram till att ingen hade så bra vilkor som Handelsbanken... 8)

Dom garanterade 85% av produktionskostnaden som ett amorteringsfritt bottenlån... Ingen annan gick med på det... Räntorna kunde vi pruta hej vilt på (men på rörliga).. ;D

Dock lite dyrare än Nordea vad det gäller byggkrediten.. men det viktigaste är att man nöjd när det skrivs om till lån, för det blir dom man sitter med resten av livet.. :-/

Men nu spinner jag vidare på frågan som inledde tråden... Hur har ni lyckats med prutandet vad det gäller de bundna räntorna???
    Jag har fått en känsla av att det är svårare där, vilket rent lågiskt borde vara tvärtom... Om jag låser mitt lån på tio år har banken en säker inkomst, och speciellt om jag har det amorteringsfritt.. Och jag har ingen möjlighet att byta bank, så tillvida jag inte tar en fet straffränta...
    Klart att det är svårt för dom att sia om ränteläget i framtiden, och därför inte vill gå för lågt...
    Men jag menar, igentligen borde det gå att få binda sina räntor även i vinter till sommarens ränteläge för de långa räntorna.... :-/

7.    länk #7
    Macke202s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Blekinge
    Blogginlägg: 14

Dund skrev:
    Någon med erfarenheter från de "nya" spelarna på lånemarknaden.

Just nu tänkte vi gå till typ SEB, Nordea och Handelsbanken.

Borde man testa av mot någon ytterligare?

/ Dund
    Länsförsäkringar kan också vara värda en titt, bra räntor bla.
    Of course I don't look busy, I did it right the FIRST time!

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2004

Strixx skrev:

M. Hur har ni lyckats med prutandet vad det gäller de bundna räntorna???
    Jag har fått en känsla av att det är svårare där, vilket rent lågiskt borde vara tvärtom... Om jag låser mitt lån på tio år har banken en säker inkomst, och speciellt om jag har det amorteringsfritt.. Och jag har ingen möjlighet att byta bank, så tillvida jag inte tar en fet straffränta...
    Möjligheten att pruta på räntorna beror nog också på vilken marginal banken har på den ränta du vill ha. Marginalerna på den rörliga räntan har varit störst den senaste tiden därför också lättast att pruta på dessa räntor.
    Banken borde ju kunna se en högre intjäning på att ge en rabatt på en kort ränta , när den rabatt tiden går ut kanske marknaden ser annorlunda ut eller kunden inte orkar pruta / byta bank.
    Ger banken däremot rabatt på ett 10 års lån så har de den taskiga marginalen i 10 år utan möjlighet att höja lönsamheten.......

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42