Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Banned Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Vilka räntor får ni som tar lån nu?

Vi ska precis göra klart vårt husköp och då är det alltid kul att jämföra räntorna lite.
    Vi fick följande förslag innan sista stora räntesänkningen
    2 år 3,29
    4 år 4,05
    5 år 4,42
    6 år 4,75

Men de borde ju ha gått ner lite nu hoppas man....

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2004

Re: Vilka räntor får ni som tar lån nu?

De långa räntorna har stigit sedan i fredags så det är inte säkert att de fasta sjunker pga Riksbankens räntesänkning.
    Positiv arbetsmarknadsstatistik i USA + positivt inköpschefsstatistik i USA har drivit upp långräntorna.

Mvh

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2004

Inom några månader kommer smällen. Luften kommer att gå ur marknaden totalt. Räntan kommer att öka med minst 3% och huspriserna faller nog med 30-40% minst. Man kommer att kunna fynda på exekutiva auktioner. Ni som är spekulanter och har pengar, vänta!

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Dec 2002

Lite pessimist?? Man kan ju låsa lånen på längre tid... Är räntorna verkligen så höga i Sverige??

Kollade nyss i tidningen och 12-månaders euribor är 2,1%, sedan tillkommer bankens marginal. 10-års räntan är ca 4%

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2003

Markarbetaren skrev:
    Inom några månader kommer smällen. Luften kommer att gå ur marknaden totalt. Räntan kommer att öka med minst 3% och huspriserna faller nog med 30-40% minst. Man kommer att kunna fynda på exekutiva auktioner. Ni som är spekulanter och har pengar, vänta!
    Det var då en domedagsprofetia utan dess like
    Vilken kristallkula har du haft "förmånen" att kika i månne??
    Skulle vara ytterst intressant att veta vad du grundar dina prognoser på

//Christina.

PS: Observera att jag inte säger att du med automatik har fel bara för att jag inte gillar budskapet, även om jag innerligt hoppas att du har det , men lite mer bakgrundsinfo skulle inte skada/DS.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2004

Markarbetaren: Man blir ju lite nyfiken på vad du grundar dina teorier på ???
    Jag tror iofs på stigande räntor framöver, men inga 3 % upp inom kort.

7.    länk #7
    DragonLadys avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Västra Götaland

Det kanske e en ny Saida på besök här på forumet ;D
    Vi får väl bara hoppas han e som dom flesta som spår i framtiden... en bluff

Men men, optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men han har roligare
    Att man tycker synd om sig själv utesluter inte att det kan vara det :D
    http://www.123minsida.se/DragonLadys-Lair

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2002

Idag fick jag 3,00 på bottenlånet rörligt
    och 4,00 på topplånet hos Handelsbanken, detta efter att jag egentligen bestämt mig för SBAB och de ringt Handelsbanken för att lösa lånen, då ringde Handelsbanken upp mig och erbjöd ovanstående räntor... sjukt att man skall behöva hota och ha sig för att man skall få schyssta räntor...

9.    länk #9
    BoD
    Senior medlem Medlem: Jun 2002

Markarbetaren skrev:
    Inom några månader kommer smällen. Luften kommer att gå ur marknaden totalt. Räntan kommer att öka med minst 3%
    Det är ju inte så farligt! Säg att jag idag har en ränta på 4 % och den ökar med 3 %. Då blir det ju en ränta på 4,12 % (4 x 1,03) och det kan jag leva med.

Märkte att Plus-programmet häromveckan också hade problem med pocenten men då var det en ekonomisk rådgivare som dabbade sig...

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jan 2003

BoD skrev:
    Det är ju inte så farligt! Säg att jag idag har en ränta på 4 % och den ökar med 3 %. Då blir det ju en ränta på 4,12 % (4 x 1,03) och det kan jag leva med. *
    ;D ;D ;D
    Jag tror inte att det var det han menade dock.

mvh
    David

11.    länk #11
    DragonLadys avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Västra Götaland

ränta på 4 % och den ökar med 3 %.

Blir inte det 7% ???
    kan man `leva´med det så e det ju ok :
    För min del så är ju en nästan dubbel så dyr ränta lite värre än.... kan leva med det. Inte kul men det går ju :-/
    Att man tycker synd om sig själv utesluter inte att det kan vara det :D
    http://www.123minsida.se/DragonLadys-Lair

12.    länk #12
    BoD

...och här kommer tiotusenkronorsfrågan: Vad är skillnaden mellan "procent" och "procentenheter"...?

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Jan 2003

För att hänvisa till en överskattad 80-talsfilm. Tänk på pocenten, Helge.

mvh
    David

14.    länk #14
    BoD

Tänk att en tråd kan bli OT redan efter två inlägg...

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Mar 2004

OT?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42