Vi ska bygga ut vårt gamla hus och har därför lagt upp ett byggnadskreditiv i banken. När huset är klart ska det ju värderas och lån ska tas. Men vår bank har redan nu tagit ut pantbrevskostnaden - för vad undrar man ju för huset som det står idag är knappast värt den summa som pantbreven i framtiden kommer att ligga på? Hur kan de ta ut pantbrev på en summa som vida överstiger värdet på huset?
Storleken på den totala ekonomiska belastningen på en fastighet (inteckningarna) har inget med fastighetens värde att göra. Om man vill kan man teoretiskt ta ut pantbrev - alltså inteckna - en fastighet till hur många % som helst av dess värde.
En annan sak är att ingen seriös långivare lånar ut till mer än kanske 80-100 % av fastighetens värde. Man kan ju knappast vid en försäljning få ut mer än huset är värt. Inteckningar och pantbrev på fiktiva värden därutöver blir på så sätt värdelösa att använda som säkerhet. Dessutom förhåller det sig så att stämpelskatten är 2 % på inteckningsbeloppet vilket gör att inteckningar över 100 % fastighetsvärde bara gynnar det fiskala intresset = statens intresse.
(Fast det är klar att om alla fastighetsägare utom jag intecknar sina fastigheter till 5 x värdet så får staten en himla bra ekonomi och behöver inte ta ut så mycket i fastighetsskatt eller inkomstskatt och det gynnas ju jag av; så ta ut pantbrev för allt vad ni är värda.... ;D )
Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".
Det tänkte jag inte på, det finns ju faktiskt föräldrar som måste ha säkerhet av sina barn .....
Fråga var dock ställd lite mer tekniskt, hur kan banken.....?
Upplysningsvis kan man naturligtvis tillägga att det är dock helt korrekt att förr eller senare kommer fastighetsvärdet att komma upp i samma belopp som "överuttagna" pantbrev. Konjunkturen samt det geografiska läget avgör när detta inträffar men i stort har jag för mig att i genomsnitt ökar fastighetspriserna på lång sikt > 30 år med sisådär 3-4 % per år. Sen är det bara att räkna.
Lycka till *
Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".
Vi ska bygga ut vårt gamla hus och har därför lagt upp ett byggnadskreditiv i banken. När huset är klart ska det ju värderas och lån ska tas. Men vår bank har redan nu tagit ut pantbrevskostnaden - för vad undrar man ju för huset som det står idag är knappast värt den summa som pantbreven i framtiden kommer att ligga på? Hur kan de ta ut pantbrev på en summa som vida överstiger värdet på huset?
Jag antar att ni/banken förväntar er att huset är värt det ni lånar efter ombyggnaden ? Annars hade ni nog inte fått låna... banken måste ta ut säkerhet för att ni ska kunna få en byggnadskredit så om de inte tog ut pantbreven skulle ni inte kunna låna och inte bygga ut...!
Tack för era svar! Vad jag blev upprörd över från början var att banken tog ut pantbrevskostnaden nu och inte när utbyggnaden är klar. Trodde att banken försökte blåsa mig på räntan på 25000 i sex månader. Jo då när utbyggnaden är klar motsvarar värdet på fastigheten det vi lånar och lite till.