Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Västernorrland

Döda pantbrev..

Är det någon som vet hur lång tid det tar att "döda" ett Pantbrev??

Så här ligger det nämligen till..

Jag köpte mitt föräldrahem vid årsskiftet 03/04.
    Då visade det sig att det hade ”försvunnit” ett pantbrev på 25.000:-.
    Detta pantbrev togs ut någon gång under 70-talet då min mors föräldrar (som då ägde det), skulle renovera, och lånade pengar till det.
    Nu har mina föräldrar ”trott” att dom haft detta pantbrev i sin ägo, men det visade sig bara vara själva förteckningen på vilka pantbrev som fanns uttagna på fastigheten.(Min mors föräldrar är avlidna, så dem är det lite svårt att fråga vart pantbrevet tog vägen…)

Detta gjorde att banken ”frös inne” med 25.000:- av köpesumman som mina föräldrar skulle ha, eftersom vi bestämde oss för att ”döda” detta pantbrev.
    Och det går visst till så att det bl a annonseras i nå´n banktidning om att detta pantbrev skall makuleras (dödas), och om det är någon(mot förmodan, hoppas jag), som har det i sin ägo skall de uppge detta under den tid detta annonseras.

Nu funderar jag alltså över om någon känner till hur lång tid detta brukar ta. Dvs hur lång tid tar det att döda ett pantbrev?
    Jag har fått olika indikationer. En del säger ett par månader, andra upp till ett år..

Detta har ju egentligen inget att göra med att bygga hus, men whatever… Kanske någon har ett svar?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2004
    Län: Västerbotten

Re: Döda pantbrev..

En dum fråga som inte ett dugg svarar på ding fråga..

Hur funkar skriftliga pantbrev? Är det ett papper som jag får eller har den bank man lånar pengar av pantbrevet?

Anledningen till att jag undrar är att enligt inskrivningsmyndigheten har min fastighet 2 skriftliga pantbrev, men jag har aldrig sett till några pantbrev och de två skulderna är betalda sedan många år av den förre ägaren.

3.    länk #3
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

anqust skrev:
    Är det någon som vet hur lång tid det tar att "döda" ett Pantbrev??
    Det tar ett år.

4.    länk #4
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Mr_Smurf skrev:
    Hur funkar skriftliga pantbrev? Är det ett papper som jag får eller har den bank man lånar pengar av pantbrevet?
    Ett pantbrev (=inteckning) var ett papper som Inskrivningsmyndigheten utfärdade. Detta lämnade man till banken som säkerhet för lånet. När lånet är slutbetalt skickas det tillbaka till ägaren.

Numera har pantbreven blivit datapantbrev som arkiveras i publika arkivet i Gävle.

Intressant artikel angående pantbrevens betydelse: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=664&a=86238

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jul 2004
    Län: Västerbotten

Immobil skrev:
    Detta lämnade man till banken som säkerhet för lånet. När lånet är slutbetalt skickas det tillbaka till ägaren.
    Kanske borde se till så dom blir dödade då..

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jun 2002

I vårt fall tog det nästan 6 månader att döda pantbrev, beror mycket på arbetsbelastningen hos tingsrätten, vilka är de som administrerar detta om jag tolakde vår bank rätt.

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Västernorrland

Ok!
    Det verkar som man får vänta i ett år då...

Men det var ju inga roliga exempel hur det kan gå med ett "förlorat" pantbrev.

Tack för alla svar i alla fall.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42