Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

Sälja detta år, bygga 04/05, hur skatta?

Någon som just nu håller på att sälja, och planerar bygga nytt 04/05: Hur blir det med uppskov för vinst på det gamla huset?
    Är det något man ska tänka på?
    Försökte läsa i broschyren på nätet "Försäljning av småhus", och vill bara höra er tolkning:

Kan man sälja i år (04) och bygga nytt allteftersom, och ändå få uppskov på vinsten på det gamla huset?

Ska man istället vänta med att sälja till efter nyåret, så att allt hamnar på samma år?

Hoppas ni fattar...

:

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2004

Re: Sälja detta år, bygga 04/05, hur skatta?

Om jag minns rätt (glömmer lätt ) så har man två år på sig att köpa/bygga nytt för att kunna skjuta på skatten...

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jun 2004

Vi säljer vårt hus nu i september, och börjar bygga i feb-05, klart juli -05. Fick en reavinst på 200 000:- vid försäljningen och har väl ingen jättelust att kasta 40 000:- till fogden... Har inga kvitton heller, mäklararvodet på 25 000:- försvinner ju såklart men sen?
    Tips?

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jan 2003

Det är i mitt tycke sämre att skjuta upp reavinstskatten. Jag tror att den kommer att justeras upp mot normal löneskatt i förlängningen.

mvh
    David

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Sep 2003

Där hängde inte jag med riktigt....
    Menar du att det är bättre att betala in reavinstskatten till staten direkt istället för att begära uppskov på obestämd (?) tid?

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jan 2003

Jag anser det. Jag tror att staten i förlängningen kommer att höja reavinstbeskattningen till löneskattnivå. Jag vill då hellre betala av den nu än sedan.

mvh
    David

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Sep 2003

Är det inte så att om man fått en reavinstbeskattning och gjort uppskov på denna med hela beloppet eller del av beloppet att uppskovet är "untouchable" d.v.s nypåförda regler för reavinstbeskattning och uppskov inte påverkar befintliga uppskov?

De pengar man gör uppskov med kan man väl lika gärna sätta av till pensionen eller köpa en räntefond för tills det är dax att fullgöra sin inbetalning som god medborgare?

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2003

Finne det verkligen något som är "untouchable" i skattesystemet?

Det finns en poäng i det David säger, men jag tänker snarare att man kommer att uppgradera sitt boende (dvs köpa dyrare och på så sätt skjuta på skatten) ända fram tills man är pensionär och ska in på hemmet så då spelar det ändå ingen roll.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2003

Jag glömde svara på Görans fråga:

Man måste köpa en ersättningsbostad senast nyår året efter man sålt sin bostad (men det räcker med att man köpt tomt) och måste vara inflyttad senast maj året efter det.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004

Tack för svar, det var så vi fattat det också.

Det där med maj har jag ännu inte läst, innebär det alltså inflyttning senast maj -06?

Mvh, Göran o Byggarinnan

11.    länk #11
    mrx
    Nykomling Medlem: Feb 2003

Man tar en risk när man begär uppskov. Risken är att kapitalskatten är högre när man återför den obeskattade vinsten igen. Men om man ska bo länge i sitt hus tycker jag att man ändå ska begära uppskov.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42