Nån som vet hur indexuppräkning med MT-04 sker?
Fick skriftligt på att säljaren personligen tar eventuell indexuppräkning. När det sedan visade sig att dom inte kunde gå med på detta :-/
Man vill ju att det pris man skriver på ska gälla!
Jag förmodar att Du menar Index för monteringsfärdiga trähus MT 74. Vid köp av monteringsfärdigt trähusmaterial reglerar de flesta trähusföretag priset med detta index. (Är det fråga om en entreprenad skall priset regleras enligt entreprenadindex E 84).
MT 74 är ett index som speglar hur mycket ett antal företag i branschen höjer sina priser. De rapporterar till SCB som sammanställer och publicerar indexet månadsvis. På Svensk Tähusindustris (tidigare STR) hemsida finner Du dels en indextabell (har stigit ca 3 % det senaste året) samt en beskrivning av indexet.
Adressen är: www.husfabrikerna.com.
Att ta ut index är dock inte självklart. Det måste stå i avtalet att parterna avtalar om detta samt vilken månad som är basmånad. Oftast är de första sex månaderna efter det att avtalet tecknats indexfria(fastprisperioden). Kolla i Ditt avtal.
Har Du en skriftlig bekräftelse från säljaren (jag förmodar att Du menar en person, anställd hos eller agent för husföretaget) skall Du naturligtvis kräva honom på ersättning för denna kostnad. Ni har ju träffat ett avtal om detta som han skriftligt bekräftat.
Jag tycker dock att Du inte skall betala indexet till företaget utan sända kopia av säljarens skriftliga intyg och uppmana företaget att direkt kräva säljaren på detta. Företaget måste ha så mycket ansvar för säljaren, även om han ev. bara är agent att de accepterar er överenskommelse.
Lycka till och publicera gärna här hur det gick.
Så här ligger det till:
Vi skrev på kontrakt med hustillverkaren där vi fick säljaren (agenten) att stå för eventuell indexuppräkning med MT 74 inte köparen. Nu är det ju inte agenten som är motpart vad gäller kontraktet utan hustillverkaren, så när agenten skickat kontraktet för påskrift till hustillv ja då godkänner dom inte det!
Hustillverkaren slingrar sig, "det kan ju kosta oss hur mycket som helst" säger dom nu. Vi som säljare tycker likadant. Vi vill inte betala för kostnader som uppkommer genom leverantörens förseningar!
Nu får vi se vad dom kan koka ihop, jag har dock svårt att se att vi som köpare backar på detta och tar en eventuell indexuppräkning, hellre backar vi nog ur affären
Så har då säljaren och marknadsavdelningen hos hustillv äntligen enats om att dom kan gå med på 1 år utan indexuppräkning samt att vi har rätt att häva köpet om huset inte är klart vid utsatt tid. Har ännu inte fått ngt papper för påskrift så det återstår att läsa noggrant.... :-/
Verkar det som en bra deal? Om dom nu inte har lagt till ngt kryphål i avtalet....
DragonLady:
Var det oxå ett Hjältevadshus?
Funderar på om ngn någongång har hävt ett husköp när väl huset är på plats? Verkar svårt att få rätt mot en hustillverkare om väl huset står där, om än för sent enligt kontrakt...
Senior medlem
Medlem: Mar 2004
Län: Västra Götaland
Re: Indexuppräkning?!
Vi har kontrakt med VästkustStugan, har vi inte fått huset på plats innan mars så räknas priset upp.
Hur menar du? om man ångrar sitt köp när huset redan e på plats?
Då får man väl sälja det iså fall eller *:-/
Har huset kommit senare än kontrakt så får dom väl ersätta dej ???
Jo, om kontraktet säger att husköpet skall vara färdigt och besiktigat 1/1-2005 men inte är det > huset är på plats 1/1-2005 men ej besiktigat. Då måste det väl vara prutläge!? Har svårt att tänka mig att man häver köpet då.
Näväl, vi har ännu inte sett de nya formuleringarna i kontraktet. Skall bli intressant att se hävningsklausulen....