Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Riksbanken behåller räntan!

Riksbanken meddelade i dag att dom kommer att behålla nuvarande ränte nivå!

Dom sa att Sveriges ekonomi ser mycket bra ut i dag där av detta ränte läge.

som ekonomin ser ut i dag så kommer dom inte behöva höja räntan på hela 2005 men det ska man ju ta med en nypa salt

Lycka till med era lån!

mvh Matte

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2004

Re: Riksbanken behåller räntan!

f-n dom kunde gott sänka istället, så att vi kan bygga ännu större, ännu dyrare o ännu lyxigare

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

kan tro att det kommer att komma inom kort

hoppas på det då vi snart ska göra om till lån

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Ja, jag tror att dom kommer att sänka inom kort.

Samtidigt kommer dom också att sänka ränteavdraget från 30% till 15% samt ta bort fastighetsskatten i samma veva, så för oss villaägare, lär det bli dyrare...

Det kommer, tro mig...

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004

OLHA skrev:

Samtidigt kommer dom också att sänka ränteavdraget från 30% till 15% samt ta bort fastighetsskatten i samma veva, så för oss villaägare, lär det bli dyrare...

Det kommer, tro mig...
    Intressant...det skulle otvetydligt skapa ett prisfall som heter duga på hus. Plötsligt kommer det raset som många tror kommer ändå.
    Finns en artikel i DI där röster höjs för att göra tvärtom då inflation kan mätas på lite olika sätt..lite som arbetslösheten. Den är betydligt högre än vad som anges. En annan faktor som RB inte kommer ha någon kontroll över är att räntorna höjs i USA....
    Näää passa på & njut nu och räkna in högre räntor inte lägre.

6.    länk #6

Är inte säker på att prisfallet skulle komma direkt, däremot, som Du så riktigt beskriver, när USA höjer räntan och SE tvingas med.

Oavsett, så blir det tufft för många när det blir ett faktum med räntehöjning i någon form.

Det som borde kunna motverka är ev Kina men där använder dom idag kvoter och hög ränta för att motverka överhettning i ekonomin.

Säger det igen, Belåna inte mer än strax över taxeringsvärdet...

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004

OLHA skrev:
    Är inte säker på att prisfallet skulle komma direkt, däremot, som Du så riktigt beskriver, när USA höjer räntan och SE tvingas med.

Oavsett, så blir det tufft för många när det blir ett faktum med räntehöjning i någon form.

Det som borde kunna motverka är ev Kina men där använder dom idag kvoter och hög ränta för att motverka överhettning i ekonomin.

Säger det igen, Belåna inte mer än strax över taxeringsvärdet...
    Blir tufft att bygga nytt då

Men kinas prispress är över, den har haft sitt genomslag nu & det som sker är att de kommer börja vara dyrare i takt med att folk får det bättre där...tänk på Japan...Taiwan, Sydkorea...alla har pressat priset men nu är de före oss i princip & är inte ett dugg billiga.

8.    länk #8

OLHA skrev:

Det kommer, tro mig...
    Kan du förklara vad som är negativt/gör det dyrare för oss pga att de TAR BORT fastighetsskatten??

Någon sänkning kommer inte, det blir en höjning nästa gång.
    :

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Aug 2003

Om fastighetsskatten tas bort sas. isolerat så blir det naturligtvis inte dyrare för oss villaägare , MEN det lär inte ske utan att avdragsrätten för skuldräntor minskas i motsvarande grad och isf. blir det nog, precis som OLHA säger, dyrare för de allra flesta villaägare (som inte har några astronomiska taxeringsvärden tex. pga. "guld"lägen i Sthlm eller på västkusten) spec. de med nybyggda hus och stora lån.

MVH//Christina.

10.    länk #10

Okej, så att helt slopa fast.skatten har alltså diskuterats..seriöst??
    Om man då samtidigt tar bort/förändrar avdragsrätten så är det klart att det kan bli en del dyrare, framförallt i storstadsområdena med sina högre tomtpriser, detta drabbar ju oss nybyggare medan de som har hus redan i motsvarande region tjänar på det med slopad skatt..

Jaja, det upphör aldrig med nya "griller" i huvudet på en när man läser om framtida förändringar (försämringar..)
    Så det gäller väl att leva lyckligt ovetande nu då....
    ;D ;D

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2004

OLHA skrev:

Det kommer, tro mig...
    Skulle vara intressant att veta dina källor till ränteavdraget ska sänkas samt fast.skatt slopas. Har för mig att det fanns en tråd här för ett tag sedan om slopat/minskat ränteavdrag. Den slutade med att någon kollade upp det med något departement. Och det fanns inga såna planer (då)

När det gäller räntesänkning tror SEB's ekonomer att det inte blir någon sänkning utan nästa förändring blir en höjning mot slutet av året. Men det är ju inte helt ovanligt att professionella förståsigpåare gissar fel!

12.    länk #12

Oj, mitt påstående väckte en del frågor.... ;-)

Det är ju i och för sig inte rocket science eller något jag uppfunnit utan den diskussionen har funnits flera gånger. Att ta bort förmögenhetsskatt, arvsskatt och fastighetsskatt har ju diskuterats i många år. Sist var väl för någon vecka sedan i DI. Arvskatten är ju redan borta och förr eller senare kommer en reglering på dom två andra bitarna. Förmögenhetsskatten slår ju bara på medelsvensson och i princip fastighetsägarna som bott länge i sina hus, Fastighetsskatten slår direkt på kommersiella- och privata fastigheter.

För några år sedan hade vi ju faktiskt 100% avdragsrätt på räntorna, nu är det 30%. Det kommer att förändras, tro mig.

Om vi tar ett teoretiskt räkneexempel, så lek med tanken att ett hus köps för 3 mkr, taxvärde 2.5 MKR (inte så ovanligt om ett par år) Du har alltså en fastighetsskatt på 25 tkr. (ej nybyggen)

Man tar då bort ränteavdraget. Låt oss leka med siffran 4% som ränta för 2.7 MKR i lån. Då betalar Du brutto 108 tkr och netto efter avdrag 75,6 tkr. Differensen blir då:

Fastighetsskatt 25 tkr.
    Avdragsrätt: 32,4 tkr.
    Ökade utgifter: 7,4 tkr/år.

Sänker dom ränteavdraget till 15% istället för att ta bort det totalt, blir det teoretiskt ett plus för villaägarna. Men har någon, någonsin varit med om att en skatteomläggning, har medfört bättre villkor för folk med förmögenheter och fastigheter? Eller hur....

Det är ju inte heller som så att räntekostnader är en intäkt för staten. Det är en intäkt för banken. Banken lånar sina pengar från marknaden, inte staten. Ränteavdraget är därför en kostnad för staten som dom mer eller mindre ser som en arbetspolitisk åtgärd. Att hålla igång investeringarna och jobben i Sverige. Ungefär som med ROT avdrag fast där handlar det om att komma åt svartjobb. Inte många som brukar tänka så, så ränteavdrag är nog inte så naturligt egentligen eller en rättighet.

Nu är ju detta rent teoretiska siffror men på det här sättet kommer det att bli dyrare för oss fastighetsägare. Kanske halverar dom bara fastighetsskatten alternativt sänker avdragsrätten. Motiveringen blir troligen att man vill dämpa lånetakten som idag är alldeles för hög tack vare en skenande bostadsmarknad. Samtidigt som man vill att staten till och med skall sänka räntan för att stimulera ekonomin. Sverige kan dock inte påverka räntan alltför mycket pga omvärldsfaktorer som t ex USA, Kina, EU, etc.

Och till Dig som sa att Kina prispress är över? Du är så brutalt fel ute!!! Vi har inte sett någonting av det ännu eller fattat vilken ENORM kapacitet Kina har!!! Hittills har ju Kina till stora delar begränsat sig själva till en tillväxt på 15%.... (Sverige får väl knappt över 2 % i realiteten och då har vi högkonjunktur nu...) EU, USA har också haft kvoter för att skydda sin inhemska industri. Tänk också på att det är en oerhört liten del av Kina som egentligen producerar idag.... Men dom kommer. Det finns också en risk att Kina vill ha Taiwan beroende på distributionsmöjligheterna med hamnar, modern produktionskapacitet, affärskompetensen med väst, etc. Kinas president gick ju ut bara för några dagar sedan och tog befälet över armen med orden, förbered Er för krig. Dom vill ha något, är min gissning och skiter troligtvis i en liten ö men behöver det jag beskrev ovan. Problemetär då att USA har lovat att försvara Taiwan med "alla till buds medel." Man blir så trött.... Rätt mycket vi SE inte kan påverka men som påverkar oss genom ränteläge, arbetstillfällen, skatteintäkter, etc.

Sen är min KÄNSLA, att nyproduktion av hus, faktiskt kommer att bli billigare. Tack vare låglöneländer inom EU, billigare material, etc. Vad Svensken behöver lära sig ett är ett nytt köpmönster, vilket brukar ta cirka 10 år. Så om några år, lär ingen fundera på att beställa ett hus från Polen, eller motsvarande länder. Tomter däremot, kommer troligtvis att gå upp. Kommersiella fastigheter har jag hört har blivit 20% billigare dom sista 5 åren. Bättre produktivitet, billigare material, billigare arbetskraft. Köparna godkänner inte längre att NCC eller andra byggbolag har 80% påslag pga administration. Och för en professionell köpare, är det idag naturligt att upphandla inom EU. Ta t ex Svinesundsbron....

Det kommer inte att bli som så att öststatsländerna direkt kommer att få högre löner. Jag är övertygad om att det blir en utjämning. Frågan är om det blir genom en korrigering av vår fina arbetslöshet på 5,7% eller om det blir genom löne"sänkningar/anpassningar" från både Svenskt håll och EU-håll.

Rätt kul att snacka om framtiden, för det är svårt att bevisa att man har fel! ;-) Vad tror ni händer? Oj, vad långt det här blev! ;D

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Det var väl väntat att räntan består, ingen vågar späda på priskarusellen för egna hem. Det är viktigt att följa ränteläget och de faktorer som påverkar detta. Gå absolut inte på bankernas tarvliga försök till utspel om att "nu är det dags att binda era lån".
    Appropå Kina, det är ju en hel värld som skall adderas till den som funnit hittills, konsekvenserna kan bara anas.

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Mar 2004

OLHA skrev:
    Det är ju inte heller som så att räntekostnader är en intäkt för staten. Det är en intäkt för banken. Banken lånar sina pengar från marknaden, inte staten. Ränteavdraget är därför en kostnad för staten som dom mer eller mindre ser som en arbetspolitisk åtgärd. Att hålla igång investeringarna och jobben i Sverige. Ungefär som med ROT avdrag fast där handlar det om att komma åt svartjobb. Inte många som brukar tänka så, så ränteavdrag är nog inte så naturligt egentligen eller en rättighet.
    Ja, och nej.

Jag ser ränteavdraget som en självklarhet. Sålänge jag får göra avdrag för resor till/från jobbet, arbetskläder osv. Allt är utgifter som räknas som avdragsgiltiga. Det är inte så att du har 30% räntebidrag. den 100% som du pratar om var ju något man kallade räntebidrag, som staten i stort sett vartvungna till tack vara att man förde en politik som gynnade en hög inflation och därmed höga räntor.
    Idag är det inga bidrag, utan helt enklet en avdragsgill kostnad. Inget konstigt med det, och det kommer inte försvinna!

Jag tycker även att jag ska få dra av värdeminkningen på mitt hus som vilken annan kapital förlust som helst.
    Hade jag varit ett företag hade jag ju fått det.

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: Aug 2003

OLHA skrev:

Det är ju inte heller som så att räntekostnader är en intäkt för staten. Det är en intäkt för banken. Banken lånar sina pengar från marknaden, inte staten. Ränteavdraget är därför en kostnad för staten som dom mer eller mindre ser som en arbetspolitisk åtgärd. Att hålla igång investeringarna och jobben i Sverige.

så ränteavdrag är nog inte så naturligt egentligen eller en rättighet.
    Här håller jag helt med OLHA, vad man själv vill, önskar eller av "födsel och ohejdad vana", vant sig vid, har nog en underordnad betydelse i dessa sammanhang.

Därmed inte sagt att avdragsrätten med automatik måste/kommer att förändras (min kristallkula är lite för grumlig för att jag ska kunna påstå det med 100% säkerhet ), men det är def. ingen omöjlighet som jag ser det, kanske inte heller ens otroligt att en sådan förändring kommer.
    Börjar man på allvar diskutera sänkningar av statens inkomster i form av minskad fastighetsskatt osv. så kommer den intäktsminskningen alldeles säkert att kompenseras i form av minskade statliga utgifter inom samma gebit, dvs tex minskad avdragsrätt, det är iaf. min tro

//Christina.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42