Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Re: Riksbanken behåller räntan!

Ja, och nej.

Jag ser ränteavdraget som en självklarhet. Sålänge jag får göra avdrag för resor till/från jobbet, arbetskläder osv. Allt är utgifter som räknas som avdragsgiltiga. Det är inte så att du har 30% räntebidrag. den 100% som du pratar om var ju något man kallade räntebidrag, som staten i stort sett vartvungna till tack vara att man förde en politik som gynnade en hög inflation och därmed höga räntor.
    Idag är det inga bidrag, utan helt enklet en avdragsgill kostnad. Inget konstigt med det, och det kommer inte försvinna!
    Jag förstår Ditt resonemang men statens enda syfte med att subventionera lån, är att hålla igång Sverige samtidigt som lånebördan är en risk. Därför skulle en teoretisk variant vara att subventionera nybyggen. Inte att låna upp till ett eget boende av ett äldre hus.

Staten subventionerar inte längre byggandet av bostäder annat än via ränteavdraget. Det har man flyttat över till fastighetsbolagen, varför kommunerna för ett antal år sedan började bolagisera sin innehav.

Varför skall Fru Ljungström i Lyckeby som inte har några lån, subventionera Direktör Wall-Enbergs fashionabla villa som han lånat 5 MKR till? Det gör hon genom den fördelningspolitik som sker och att han får ränteavdrag för sina räntekostnader.

Ditt resonemang faller dock då boendet inte heller är en kostnad för förvärvsinkomsternas förutsättning. (Du har därför flera alternativ till boende.) (Matkostnader borde i sådana fall också vara avdragsgilla) Avdragen för tillfälligt boende är i och för sig avdragsgilla men det är inte vad vi talar om.

Du väljer själv och fritt var Du vill bo och efter den lånenivå Du har råd med. Ränteavdrag är inte naturligt och jag är helt övertygad om att på sikt, kommer det att förändras.

Svårigheten ligger i fördelningspolitiken och att behålla väljare. Men om man är objektiv och rent krass, så kan jag inte se hur man kan motivera det. På samma sätt som förmögenhetsskatt motverkar tillväxt, arvsskatten gjorde och fastighetsskatten är som jag ser det en dubbelbeskattning. (F-skatt + förmögenhetsskatt, vilket dämpar motivationen att amortera av sina lån.)

En annan sak som jag ser som problematisk, är att det idag är oerhört många som inte väljer jämkning, utan ser det som ett sparande. (Ett dåligt sådant men ändå). När staten konstaterar detta, kan man dra slutsatsen att gemene man oftast inte behöver jämkning, vilket undanröjer en av svårigheterna för staten med att en förändring av ränteavdraget, tvingar folk från hus och hem. Bevisligen då folk inte använder jämkning, är det inte ett skäl längre.

Däremot lär inte förändringen komma som ett yxhugg och även staten vill skydda sig från problematiken om räntan går upp till 10-12%, vilket inte är en omöjlighet på sikt för att dämpa en ekonomi i verklig racerfart! (Ex.vis Kina, Öststatsmarknaderna, etc.)

Någon kommentar?

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2005

Re: Riksbanken behåller räntan!

Finns ränteavdrag i andra EU-länder? Om inte kan vi räkna med att det försvinner så småningom. Själv tycker jag det låter bra med slopad fastighetsskatt och minskat ränteavdrag. Mindre byråkrati blir det också.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42