Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Mar 2004

Re: Ny fastighetsskatt

Visst är det så att taxeringsvärdet ska ligga på 75% av marknadsvärdet, som någon undrade...

Och därför kan man ju resonera som så att det är rätt att höja det...

Men om man ser det från andra sidan, så börjar ju många oroa sig för att vi har skapat en ny bubbla, och att fastighetspriserna kommer att sjunka drastiskt när räntorna stiger igen... Och ur det perspektivet kanske man skulle ta det lite lungnare med en uppjustering av taxeringsvärdet...

Sen angående hur det är rätt eller fel att beskatta bostaden kontra ränteavdragen... Och för att knyta ihop den med en annan tråd...

Så länge man ser en fastigehet som ett kapital så ska den ju beskattas som sådant, inte dubbelt som idag. Alltså du beskattas ju för din förmögenhet som med allt annat kapital men för fastigheter beskattas du dubbelt upp...
    Och ränteavdraget är liksom självklart för det är ju en kostnad för ditt kapital, och därför avdragsgill, precis som courtage vid aktiaffärer, osv.

Och sen angående Explorers inlägg.. Det är endast ett riktigt resonemang om du ser ditt hus som en investering och tänker i de termerna, inte om du har ägt huset länge, betalt av det eller ärvt det och ser det som din BOSTAD, något du måste ha för att leva. Tak över huvudet så att säga, då är det förkastligt att basera skatten på värdet...

Så för att åter gå till mitt resonemang ovan...
    Antingen ser man sin fastighet som en investering och betalar förmögenhetsskatt baserad på taxeringsvärdet, skatt på vinst av kapital vid försäljning, och får dra av räntekostnaderna... Det anser jag vara rätt.

ELLER...

Så ser man sin bostad som ett illa tvunget, och inte en investering. Då kan man inte kräva ränteavdraget, men man borde inte heller betala förmögenhetsskatt på bostaden. Fastighetsskatt kan man mycket väl ta ut, precis som man tar moms på mat, men den borde baseras på annat än det fiktiva värdet, för att inte tvinga folk ut på gatan, alternativt får man ha kvar begränsningsreglen som man har idag. Givetvis så bör då även skatten vid en eventuell vinst också tas bort...Detta anser jag vara lika rätt..

Man borde bestämma sig för ett synsätt, och inte blanda friskt som idag... Vilket system som är mest rättvist eller bäst vill jag inte resonera om, men man kan enligt mig bata ha ett...

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Dec 2003

Jag förstår inte fastighetsskatten. Bilskatt visst, det är skatt på något som kostar i miljöförstöring och utsläpp,men fastighetsskatt? Det är ingen inkomst man har utan i de flesta fall skatt på en skuld. Konstig skatt! Varför inte ta ut den skatten i reavinstskatten? Ta bort fastighetsskatten och höj reavinstbeskattningen rejält så att det kompenserar fastighetsskatten. Desutom så ökar ju konsumtionen för folk sparar ju inte de pengarna, vilket gör att skatteintäkterna torde öka förstaten med detta system. Det tycker jag är fair. Då får man betala skatt på en inkomst, något som man tjänat på. Helt OK tycker jag, precis som vi givetvis ska ha skatt på Aktievinster och andra intäkter.

Vad tycker ni ska jag skriva en preposition?

3.    länk #18
    Junior medlem Medlem: Aug 2004

En liten undran. Är det någon som vet hur mycket Nuder får in varje år på fastighetsskatten?
    /P

4.    länk #19
    Junior medlem Medlem: Oct 2002
    Län: Stockholm

För några år sedan var det 23 miljarder. Jag slår vad om att Per Nuder har lyckats fixa bort sin fastighetsskatt på något sätt. Han vill väl inte vara sämre än sina arbetskollegor >

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42