Jag är så fruktansvärt trött på vår mäklare! Han vägrar annonsera någon annan stans än i lokalblaskan och på nätet. Han tyckte det var himla bra att "hela" 280 personer gått in på nätet och kollat på vårt hus under förra veckan. 280 pers! I hela Sverige!!! Jag ivll att han skall annonsera i en rikstäckande tidning, eftersom folk kanske inte tnkt på hur bra det skulle vara i Mariestad men "kommer på" det då de ser en annons typ. Det enda han kunde erbjuda (förutom ytterligare två annonser i lokalblaskan) var att säga upp kontraktet om jag inte var nöjd!!! Men lätt slipper han inte undan! Det är 1,5 månader kvar på tiden han har ensamrätt, och den skall han minsann få jobba för. SEN ska jag byta mäklare! >
Men det är troligtvis inte så lätt att hitta en bättre, då det är en för liten ort här...
Gudfader
Medlem: Mar 2004
Län: Stockholm
Re: Mäklare
Behöver du betal nåt ifall kontraktet avbryts? Om inte, tycker jag att du ska en funderare på om du inte ska byta mäklare i alla fall. Undersök åtminstone mäklarmarknaden så att du vet.
Behöver du betal nåt ifall kontraktet avbryts? Om inte, tycker jag att du ska en funderare på om du inte ska byta mäklare i alla fall. Undersök åtminstone mäklarmarknaden så att du vet.
Jo om man avbryter kontraktet i förtid har han rätt till ersättning för utlägg för anonnser och att ta fram underlag, och det vill jag inte betala. Men jag skall undersöka vilka andra mäklare som finns och byta sen.
Bara en sån enkel sak: Det är föreningssparbanken vi har nu, och jag hörde att någon från Stockholm varit i grannorten och tittat på hus, för att de visst hade ett barn i stockholm och ett i göteborg. De hade varit hos föreningssparbanken de med, så då tyckte jag att min mäklare kunde prata med sitt grannkontor och visa även vårt hus. Men se så enkelt var det inte, de håller nämligen inte sams dessa två kontor! Och vem drabbar det? Jo både mig och säljare och eventuella köpare! > *less*
Gudfader
Medlem: Mar 2004
Län: Stockholm
Re: Mäklare
Det finns absolut utrymme för nya mäklare. Framförallt för de som är seriösa och etablerar en egen profil. Det är nog också bra att arbeta hos en välrenommerad helst lite större byrå. Din ålder ska du se enbart som en konkurrensmässig fördel. Och om du även kanske tänker dig en karriär inom hussäljarbranschen så är ju utbildningen ypperlig även för detta. Du läser ju fastighetsjuridik, ekonomi och avtalsrätt bl.a.
Fastighetsmäklaryrket har lockat många (väldigt unga) lycksökare som tror att det går att skära guld med smörkniv. Dessa försvinner snart (dvs. när marknaden hårdnar) till andra jaktmarker.
Som mäklare arbetar man mot provision (för det mesta enbart provision). En mäklare får någonstans mellan 20-30% av arvodet har jag fått för mig. Resten går till byrån och till kostnader. Annonsering är en mycket stor kostnad. För övrigt skall dataprogram betalas, allt ifrån ekonomisystem till planritningsprogram. Internet med hemsidor o annonsering. Månadsavgifter till lantmäteri och fastighetsregister. Flyttstädning mm. Kostnader för lokal, skyltar, trycksaker. Försäkringsavgifter, administrativ personal mm.
Många mäklare är dessutom "sina egna", dvs. har egen firma fast de jobbar hos en etablerad mäklarfirma. Man ska då själv betala alla soc. avgifter. Dessutom kanske det (i bästa fall?) bara ger ett uppdrag på varje 10 kundbesök man går på. Och innan varje kundbesök måste man ha lagt ner ett antal timmar och kostnader på förarbete. Så det är nog inte bara en dans på rosor... Man arbetar dessutom ALLA helger och dessutom många kvällar.
Det är nog inte heller så lätt att ta ut mer arvode på svårsålda objekt. De husen ligger ju oftast utanför storstäderna och har därför ett lågt marknadspris, och säljarna vill ju förstås inte betala en allt för hög procent av försäljningspriset i arvode.
Vill inte avskräcka dig från att bli mäklare, utan mera ge en lite mer nyanserad bild. Mäklarbranschen behöver vettiga mäklare med båda fötterna på jorden, som kan sätta sig in i säljarens situation, skapa förtroende och göra ett avslut som både köpare och säljare känner sig nöjda med. Jag är säker på, efter att ha lärt känna dig lite genom dina inlägg här på forumet, att du skulle bli en ypperlig mäklare.
Ett tips är att ta anställning på en större mäklarfirma, arbeta där ett par år för att sedan öppna eget kontor, franchising, under firmans namn. Då får man verkligen en möjlighet att styra i den riktning man själv vill. Vet att tex Notar kommer att öppna nya kontor i Skåne framöver.