Nu är det dax för inflyttning i nya villan ;D. Här är vårt problem. Vi ska betala 2milj för villan och en av oss har sålt en lgh för 1.4milj. Vi vill gärna äga 50% var i villan. Detta innebär enligt vad jag förstår att vi inte kan skjuta upp skatten då 1milj är lägre än 1.4milj, eller har jag fel. Någon som har några goda råd?
Den som har sålt lägenheten har väl köpt den för ett belopp och det är beskattningsbara beloppet som denna har tjänat som kan flyttas till den nya bostaden. Om inte så går det säkert att gå in med ett ojämt ägareförhållande och justera detta med en gåva snarast. Den vilande beskattningen kvarstår dock helt säkert gissar jag. I praktiken spelar det ingen roll hur ägandeförhållandet ser ut eftersom bostaden har köpts för gemensamt boende, om du blir körd på porten så är halva fastigheten din ändå om inget annat skriftligt har avtalats.
Flytta skatten i sin helhet till ny bostad för att minska kostnaderna.
Skriva ett samboavtal, att den enskilda rättigheten avräknas mellan parterna om man väljer att gå skilda vägar i framtiden och att skatteuppskovet skall räknas med som enskild insats.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Re: Uppskov på skatten
Njaa fullt så enkelt är det inte.
Förutsättningen för att få uppskov med reavinsten är att man köper en bostad som kotsar mer än den man säljer.
PÅ samma sätt skulle det vara märkligt om man kan ge bort delar eller hela bostaden som ligger till grund för uppskovet (fast det vet jag inte säkert), om man avvyttrar fastigheten oavset om det är en försäljning eller gåva eller testamente och dödsfall, så måste ju den vilande reaskatten falla ut. Om jag skulle slippa den bara för att jag ger bort en fastighet så skulle den ju försvinna helt (härlig tanke), jag har ju inte längre någon fastighet att sälja och betala min gamla skatt på.