Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2002

Re: hållbar amorterings takt?

Nybygget skrev:
    Jag vill inte heller lämna efter mig några skulder till mina barn.
    Är huset förbrukat eller bor du i bastuträsk ???
    Rimligt är att teckna livförsäkring på 30 basbelopp per vuxen. Det ger den "överlevande" hälften en rimlig restskuld. Om båda ramlar av pinn så får barnen 60 Pbb, dvs 2400 kkr. En sån försäkring kostar 80 pix per vuxen och månad.
    Lev livet nu, vem vet om man blir pensionär. :-/

2.    länk #17

Nybygget skrev:
    Valet när man skall gå i pension blir ju lättare om man inte har några skulder som man måste ta hänsyn till.
    Har några fina exempel på nyblivna pensionärer som vill men inte kan flytta från sina hus. De har vant sig vid att boendet inte kostar så mycket då lånen är amorterade men de har samtidigt ökat sin levnadsstandard så lön/pension försvinner ändå.
    Att acceptera att gå ner i standard för att få ett behagligare boende funkar inte. :'(
    Att sälja huset och leva på kapitalvinsten funkar inte (citat "vad skall barnen säga, de räknar ju med ett bra arv" slutcitat) :-[
    Tyvärr lever de kvar och känner en stress att de inte sköter om sitt hus. Jag säger inte att det är rätt i att strunta i amorteringen men pengarna kan användas till annat. 8)

3.    länk #18

skyfox skrev:
    hur funkar detta med amorterings fritt ett tag?
    kan man välja det själv eller bestämmer banken detta?
    Sorry Skyfox för strulande i din tråd.
    Klart att det är ni som bestämmer.
    Bankens intresse är inte att ni skall betala tillbaks nu, utan att ni skall klara av att betala deras vinster även om det blir tuffare tider. Därför vill de ha en fallhöjd i er ekonomi och verkställer den med en hög amortering som kan reduceras när räntan går upp.
    Ser ut som om ni redan bundit lånen och då har ni mindre handlingsfrihet men ta upp diskussionen och är det fallhöjden det beror på, så hävda att ni skall anlägga trädgård och därför behöver pengarna. Detta ökar marknadsvärdet på huset så för bankens del är det skit samma. :

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Janne_B skrev:
    Sorry Skyfox för strulande i din tråd.
    Klart att det är ni som bestämmer.
    Bankens intresse är inte att ni skall betala tillbaks nu, utan att ni skall klara av att betala deras vinster även om det blir tuffare tider. Därför vill de ha en fallhöjd i er ekonomi och verkställer den med en hög amortering som kan reduceras när räntan går upp.
    Ser ut som om ni redan bundit lånen och då har ni mindre handlingsfrihet men ta upp diskussionen och är det fallhöjden det beror på, så hävda att ni skall anlägga trädgård och därför behöver pengarna. Detta ökar marknadsvärdet på huset så för bankens del är det skit samma. :
    Vi har ej bundit några lån änu utan detta var bara ett exempel som banken drog.
    Jag antar att dom drog detta exempel för att man ska veta att det blir tufft om räntorna höjs

Jag hoppas det är så ialla fall

några som har fler funderingar på detta?

5.    länk #20

Här är ett exempel på hur det kan läggas upp:

1/3 på 5 år amorteringsfritt
    1/3 på 2 år amorteringsfritt
    1/3 på 3 mån amortering - 1000:-/mån
    Detta ger enl banken ett utrymme att binda det rörliga lånet till en ränta som är 2 % över vad vi har idag, och genom att sluta amortera så bibehålls månadskostnaden.

Nu till det svåra. Kan ni räkna ut vad vi har i lån. ???

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Aug 2003

Janne_B skrev:

Detta ger enl banken ett utrymme att binda det rörliga lånet till en ränta som är 2 % över vad vi har idag, och genom att sluta amortera så bibehålls månadskostnaden.

1.836.000:- på ett ungefär

MVH//Christina.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: May 2004

Janne_B skrev:

Lite intressant språk från banken. Amorteringen är ett sparande, ingen kostnad -- genom att sluta amortera ger man banken möjlighet att tjäna mer pengar på räntan. Om det förut var 5000 kr ränta + 3000 kr amortering, och det blir 8000 kr ränta + 0 kr amortering, så blir det visserligen lika mycket pengar som försvinner från kassan varje månad, men lånen minskar inte över huvud taget (och då tjänar banken mer sett över lånens "livslängd&quot.

Annars ser det bra ut!

8.    länk #23
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Din bankperson måste ju vara lite skruvad, det är ju på utlånade pengar som banken tjänar pengar. Topplån bör klaras av snarast möjligt men sedan får inflationen klara resten.
    Med 6 fot jord över huvudet så går jag klar från alla indrivare.

9.    länk #24
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Nja banken har ett skäl till att kräva en amortering, risken.

När dom lånar ut pengar så försöker dom ju bedömma att sökerheten (husvärdet) är högre ån det ni får låna, och att det skall vara så under hela kredittiden.

Det innebär ju att dom behöver få bättre och bättre marginal mellan pantvärde och skuld ju längre fram i tiden dom tittar, de närmsta åren kan man (hoppas) att man kan bedömma att huset inte riskerar att förlora mer värde än kontantinsatsen eller topplånet. Men om din skuld är lika stor om 5 år som idag, så ökar bankens risk efterssom det är svårare att bedömma vad marknadsvärdet på huset är om 5 år.

Om banken konstaterar att marknadsvärdet understiger kreditbeloppet så är dom SKYLDIGA att säga upp lånet och kräva tillbaka så mycket dom kan. Detta är ju lite dumt, för om man har en mer eller mindre tillfällig värdeminkning på hus så är det ju inget problem så länge man inte söljer. Så genom att säga upp lånen så skapar banken problem som annars hade löst sig av sig själva. Men dom får alltså inte ligga kvar med ett lån om inte säkerheten är fullgod. Det var delvis detta som hände under kraschen i början på 90- talet.

Om vi antar att man amorterar på 50 år, så är det alltså 10% på 5 år. Det betyder att bankens (och husägarens) marginal till "tvångsförsäljning" ökar med 10%.

10.    länk #25
    Junior medlem Medlem: Mar 2004

Janne_B skrev:

1836000 kr kanske? ;D

11.    länk #26
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Ett enkelt svar på frågan är att man inte ska binda sig för en viss amorteringstakt innan man vet vad husbygget kostade totalt. Jag menar inklusive kringkostnader för tomtarbeten o dyl. Det är bättre att vara disciplinerad och lägga undan 5-10.000 kr till sig själv i månaden (på sparkonto) än att lova banken att göra det i form av amortering.

Så resonerar i alla fall jag.

12.    länk #27

byggimpert skrev:
    1.836.000:- på ett ungefär
    MVH//Christina.
    BESKT_AT_WORK skrev:
    1836000 kr kanske? *;D
    Tyvärr, det skulle vara helt OK för min del men jag var så småsnål att jag räknade in ränteavdraget oxå :-[

13.    länk #28
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2005

Nybygget skrev:
    Jag vill inte heller lämna efter mig några skulder till mina barn.
    Dina barn ärver inte dina skulder. Det "värsta" som kan hända är att de ärver 0kr och måste städa efter dig, men skulderna följer dig i graven. Banker kräver säkerheter. Barn godtas inte som dylika..

14.    länk #29
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Postad av: Fredrik i Re: hållbar amorterings takt?

Postad av: Fredrik i Trollhättan Postad den: 20. mars 2005 kl 23:28
    Dina barn ärver inte dina skulder. Det "värsta" som kan hända är att de ärver 0kr och måste städa efter dig, men skulderna följer dig i graven. Banker kräver säkerheter. Barn godtas inte som dylika..
    Äsch - det beror ju på hur man fostrar dem ;D. Mina ungar är definitivt min säkerhet - tycker banken också ;D ;D ;D

15.    länk #30
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Hur mycket amorterar ni

mycket , lite . eller inget?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42