Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Ola
    Nykomling Medlem: Dec 2003

Fast månadskostnad?

Vet inte om jag helt är ute och cyklar nu, men i såfall får ni gärna meddela mig detta
    och sedan bara strunta i vad jag skrivit...
    Jag undrar om någon hört om man hos banken kan lägga upp lånen så att man hela tiden
    har en fast månadskostnad som indexuppräknas med tiden?
    D.v.s. att i dessa tider när räntan är låg amorterar
    man mer och vid hög ränta amorterar man mindre o.s.v.
    Eller är bankerna inte intresserade av att ha det så? (=tjänar mindre)
    Ett alternativ kan ju vara att själv ha ett "huskonto" som varje månad tankas med pengar
    från lönekontot. Vid låga räntor ökar kapitalet medan det vid hög ränta kanske t.o.m. knaprar
    på sparat kapital.

Några som har erfarenheter av liknande eller haft tankar i denna riktning?
    För/Nackdelar?

2.    länk #2
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Re: Fast månadskostnad?

Det verkar som om du menar annuitetslån - ett riktigt otyg som man aldrig blir av med . Det går ut på att man betalar samma belopp varje gång; i början blir det mest ränta och efter ett antal år mindre ränta och mer amortering. Om lånet läggs upp nu, till dagsränta, innebär det att lånebeloppet sjunker allt långsammare.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Oct 2004

Håller med, annuitetslån känns inte "hett". Sätt istället in pengar, med marginal, varje månad på ett bokonto så vet man vad man skall har att röra sig med varje månad och dessutom (om man har månat om marginalen) en slant att röra sig med när diskmaskinen pajar...

4.    länk #4
    fredwels avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2002
    Ålder: 39
    Län: Stockholms län

Haken med annuitetslån är att du i början betalar en massa ränta och lite amortering, sista inetalningen är tvärtom, bara lite ränta och myckat amortering. Om räntan ändras kommer lånetiden att bli kortare eller längre.

Om du väljer ett annuitetslån på säg, 10 år, och kommer på om säg 2 år att du vill flytta lånet. Du kommer då inte att ha betalt av 1/5, utan en betydligt mindre summa. Ett annuitetslån är av denna anledning mycket oekonomiskt att flytta eller förtidsutlösa.

Jag har aldrig sett annuitetslån i form av bottenlån, endast i form av topp/blancolån, men jag har heller aldrig tittat efter det :-).

Om du tar ett lån med rak amortering (du amorterar lika mycket varje månad), kan du glädja dig med att kostnaden för lånet sjunker varje månad (om inte räntorna går upp) Ett alternativ om du är rädd för det senare är att ta ett lån med rak amortering och med en amorteringstakt som du vet att du kommer ha råd med om räntorna går upp. Spara sedan "överskottet" upp till den nivå du hade tänkt dig för ett annuitetslån och använd denna sparade peng till extra avbetalningar på lånet då och då.

MVH

Fredrik W

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2005

Man kan också göra såhär. Om man räknar med att räntan kanske en dag kommer att gå upp till exempelvis 6% och man i dag har en ränta på sina lån på utslaget 3,5%. Då gör man så att man håller ett lån öppet med rörlig ränta och betalar sammanlagt på sina lån upp till vad räntekostnaden hade blivit om räntan var 6%. D.V.S. 3,5% ränta och de andra 2,5% amortering. Skulle sen räntan höjas till exempelvis 4% ja då betalar man de resterande 2% i amortering. Jag hoppas ni förstår vad jag menar på det sättet blir det inget annuitetslån men man betalar ändå samma summa varje månad.
    Jag tänkte göra såhär !! Bra eller dåligt ?

Jörgen och Sanije

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42