Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Jan 2003

Hyra/köpa hus för företaget

Nu är jag extremt lat, men vafan. ;D
    Kan vi låta vårt företag köpa/hyra huset vi byggt? Har vi full avdragsrätt såvida vi inte är bor på adressen? Och om vi är bor på adressen, vad får vi isf dra av?
    Företaget kommer att behöva några rum för kontor och ett lager.
    Något annat vi bör tänka på?

mvh
    David

2.    länk #2
    AAA
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2002

Re: Hyra/köpa hus för företaget

Vi har hemmakontor och har forskat lite i det här. Reglerna är väldigt strikta. Att få igenom ett rum i huset som kontor/företagslokal är i stort sett hopplöst om du inte har separata ingångar eller separata byggnader. Plus en hel hög andra regler. Trots att vi arbetar hemmifrån 50 timmar i veckan från en våning med enbart kontor så kan vi inte dra av något utöver en andel av elräkningarna (baserat på golvyta) i självdeklarationen. Ska du dra av för telefon så måste du ha separata fasta linor.

Om du är seriöst intresserad så kan det vara värt att snacka med en revisor eller skattejurist. Jag försökte föra en dialog med SKV själv med dom pratar något annat språk. Det var olika bud varje vecka beroende på vem man var i kontakt med.

Berit

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2004

Rätta mig om jag har fel,

I min värld kan ett Aktiebolag mycket väl hyra ett kontor och ett lager i ett hus av en fysisk eller juridisk person.

kostnaden är då avdragsgill i aktiebolaget såklart, men intäkten skattepliktig för ägaren till huset enligt de regler som gäller där. Denne måste ju då rimligtvis få göra avdrag för de kostnader som är hänförbara till den ytan som hyrs ut...

Eller har jag fel? Jag har tänkt ett liknande upplägg.

//M

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Väldigt, väldigt sällan lönsamt.....

OM Du gör så....

5.    länk #5

Lönsamt kan det väl visst bli? ???

6.    länk #6

Japp!

Men inte om Du gör som beskrivs ovan, bästa Mathilda Sofia!

För att ge en liten ledtråd, så kör krävs ett engelskt bolag och en cayman lösning för att få det LÖNSAMT.

Annars får Ni fråga Er själva om det är värt det. Inte mkt pengar att tjäna, tyvärr.

http://skattefritt.com/
    http://www.utlandsjuristen.com/swedish/hem.html

7.    länk #7

Hade inte tänkt mig nåt sånt upplägg i vilket fall..
    Intressanta sidor det där! Man lär sig nåt nytt....

8.    länk #8

Japp! Man lär sig hela tiden....

Men det är oftast så små pengar så att det inte är värt att gå matchen med skatteverket, varje chans dom får....

Betydligt bättre och smartare att se till att företaget går så bra att man har råd från början att betala/göra rätt för sig.

Den typen av bolag och företeelser dyker upp överallt nu bereonde på att EU har skapat ett flertal gråzoner. Och vissa tycker det är kul att "reta upp" Skatteverket.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2004

Flytta till England är ett MINIMIKRAV. Det är omöjligt att legalt hyra ut rum till sig själv utan risk för komplikationer. Reglerna är så krångliga (för bolag ägda av några få personer) att inte ens Skatteverket behärskar dem. Deras mest kunniga har lämnat skutan och arbetar hos privata skatterådgivare. Därför får man inga exakta besked från Skatteverket längre i denna fråga.

Jag kunde dessa regler i detalj för några år sedan, och mitt råd är: Pröva gärna dra av lokalkostnad, men blir du granskad kommer du säkert åka dit på någon detalj, om Skatteverket sätter den sidan åt (vilket de inte alltid gör längre. Beror på hur din övriga deklaration ser ut). Nu har jag slutat följa dess frågor.

Men ska du göra NÅGOT LÖNSAMT så flytta ägandet till EU-landet England. Betala en skattekonsult några tusenlappar för detta. Det blir alltid minst det TREDUBBLA * kvar för dig som företagare i England mot Sverige. Företagarskatten är 19 % upp till 4 miljoner SEK och 32,75% på inkomster därutöver, att jämföra med 70-75% skatt i Sverige för företagaren inkl arbetsgivaravgifterna. I England beskattas löntagare hårdare än småföretagare, medan småföretagare sedan gammalt av hävd straffbeskattas i Sverige jämfört med löntagarkollektivet. England har inte heller den "dubbelbeskattning" av företagare som vissa försvarar med näbbar och klor i Sverige.

Tror Ni mig inte kolla och läs på
    http://www.thisismoney.com/tax-advic...;in_page_id=83

Det blir plats för många Ryan Air-biljetter för mellanskillnaden.

10.    länk #10

Men visst skulle väl David kunna låta firman betala huset om han sen betalar "hyra" till sig själv?
    Detta med skatter hit o dit är verkligen inte mitt område.. :-/

Många företag/personer verkar alltid se "gråzonerna" som enda eller som det bästa sättet att överleva.
    Det är märkligt, eller kanske inte.. ???
    Bättre, som Ohla sa, att satsa på att företaget går framåt, vilket är extremt lätt!! ;D

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Jan 2003

MatildaSofia skrev:
    Men visst skulle väl David kunna låta firman betala huset om han sen betalar "hyra" till sig själv?
    Detta med skatter hit o dit är verkligen inte mitt område.. :-/

Många företag/personer verkar alltid se "gråzonerna" som enda eller som det bästa sättet att överleva.
    Det är märkligt, eller kanske inte.. ???
    Bättre, som Ohla sa, att satsa på att företaget går framåt, vilket är extremt lätt!! *;D *
    Visst borde det vara det man borde satsa på. Men med det skatteklimat som råder så försvinner det mesta i skatt. Därmed får företagaren ägna mer och mer energi eller pengar på att undvika skatt än att sköta företaget.
    Min uppfattning om oss trygghetssökande svenskar är i stället att 1 person får saker att hända och 9 personer tittar på, säger hur det borde gjorts och undrar när deras andel av vinsten kommer. *

mvh
    David

12.    länk #12

Svar: Visst kan han detta. Men David är småföretagare som äger sitt företag (gissar jag) och beskattas därför enligt massor med SÄRSKILDA regler för småföretagare. *Dessa är helt avvikande de för löntagare och stora börsbolag-aktiebolag i stora koncerner (bl a de för småföretagare så förhatliga § 3:12-reglerna mm) och därför är risken stor att han drabbas av en extra skatt dvs i detta fall en för honom helt onödig dubbelbeskattning (som gäller för småföretagare).

Småföretagare agerar inte i gråzonen. Politikerna har skapat denna och tvingat in småföretagarna i den. Tyvärr orkar inte heller flertalet inkomsttagare liksom politiker sätta sig in i dessa småföretagares skattekonsekvenser av olika alternativ. Att göra som David tänker utan att ordentligt undersöka saken, kan kosta honom skjortan (jag skulle inte våga i alla fall)

Många tror att samma skatteregler gäller för småföretagare som för löntagare eller stora aktiebolag. Så är inte fallet.

13.    länk #13

En kommentar....

Det är klart att det går att hyra ut sitt hus till sig själv.

Men problemet är då att det beskattas hårt. Rättare sagt, överjävligt hårt.

Man kan då gå in i gråzoner, vilket jag hänvisat tidigare till. Skatteverket måste då härleda att DU kontrollerar bolaget, vilket i England och Cayman, barbados,etc är fullständigt hopplöst... Du hyr huset som vem som helst. Och Du behöver INTE flytta till England men är ute på djupt vatten. Kanske bättre att sova gott?

Dock lär SKM jaga Dig med skatterevisioner Du inte ens trodde var möjliga framöver och vem orkar det? Det är ju knappast Trustor nivå på det.

Nä, fokusera på att få bolaget att blomstra, ta in en riktigt vass revisor från något av dom större bolagen, så får Du antagligen, summa summarum, ett bättre utfall än att hålla på med idiotmygel.

England har många fördelar och många nackdelar också. Men visst skulle skattesystemet passa mig till stor del.

14.    länk #14

Är väl enig så tillvida, att placerar Du ägandet i England, måste bokföringen i Sverige vara 100% perfekt. Då är Skatteverket chanslösa, och Du måste ha en bra revisor, där är vi också ense. Sedan är det upp till var och en vilken skatt man vill betala¨

1. 19 % (nettoskatt) för filial till engeskt bolag i Sverige (krångligt)
    2. 28 % (nettoskatt) i Sverige för svenskt aktiebolag, ägt av holdingbolag i England på sätt som gör att vinst kan utdelas utan beskattning i England (enklast)
    3. 70-75 % (nettoskatt) i Sverige på tre gånger !? så stort företag i Sverige

Det är bara att välja. Men att försöka dribbla med detta är direkt farligt. Det måste göras helt enligt gällande EU-regler. I fallen med utländskt holdingbolag kan det svenska aktiebolaget kanske äga fastigheten, och hyra ut den (blir säkert krångligt för Skatteverket beräkna)men då vet jag t ex inte hur reavinstbeskattningen slår.

Skatten för svenska företagare beror helt på hur företagsam företagaren är

15.    länk #15

Eller så gör man ett holdingbolag i UK som äger ett svenskt AB. Holdingbolaget ägs av caymanbolaget.

Du finns inte i någon styrelse eller som aktieägare. Dom ägs "in-blanco".

Gissa skatten efter avdragen?

Konstellationen kostar cirka 40-50 tkr att sätta upp.

Gissa att SKM kommer att jaga Dig ändå?

Nä, kör sjysst. Mkt enklare, lugnare och trevligare för alla inblandade och runt om.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42