Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2004

vad händer med den fina ränterabatten?

Hej!

Alla ni som har fått bra räntor (=rabatt) på era bolån och dessutom har delat upp lånet på flera olika bindningstider - vad händer när den första bindningstiden går ut. Banken/låneinstitutet behöver inte, såvitt jag förstår det, *ge er samma rabatt då detta ska bindas om. Om då bolånet har andra skuldebrev med längre löptid kan man inte så lätt hota med att flytta lånet till en annan bank (även om det lär gå!?). Alltså - ganska dålig förhandlingssits, eller? Detta är ingen fråga för att jag ska spela Allan utan jag sitter i precis den sits som jag har beskrivit ovan (även om det är tag tills det den första löptiden är slut). Och jag är därför ganska intresserad av hur man kan resonera - eller om man redan sitter där med det berömda skägget!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Re: vad händer med den fina ränterabatten?

Man kan väl alltid flytta det lånet sm löses ut till en annan bank, eller?

3.    länk #3

Njaeae, jag frågade om det här innan men svaren var inte helt entydiga och det skulle isåfall innebära kostnader för att dela upp pantbrevet. Man jag kan ha missuppfattat det och isåfall är det ju inga problem!

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2003
    Län: Skåne

Vill man flytta en del av sitt lån till en annan bank så brukar det inte vara något problem om den nya banken tar överhypotek i pantbrevet.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2002

Nog fler än jag som undrade över ordet överhypotek :-[
    Hittade föjande förklaring.

Vad är Överhypotek :
    Den summa med vilket en pants värde enligt gällande pantbrev överskrider den lånad penningsumma som panten utgör säkerhet för.

6.    länk #6

Ja, jag undrade också.
    Har man alltså ett pantbrev på 1 milj. och lånet uppgår till 0,8 milj (t.ex. efter amorteringar) så kan man ta/få/köpa ett överhypotek på 0,2 milj. Har jag fattat rätt?

Grejen är väl dock att man måste "dela" på det ursprungliga pantbrevet om det är olika banker som är kreditgivare. Alternativt ta ett nytt pantbrev utöver det ursprungliga. Och det är väl inte kostnadsfritt?

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2003
    Län: Skåne

Om den andra banken godtar ett Överhypotek i pantbreven som den första banken innebär ju inga extra kostnader.

Ska man dela ett pantbrev kostar det endast expeditionsavgiften på 375 kr (ev tar banken ut något betalt för denna handläggning)

För ett nytt pantbrev får man betala stämpelskatt på 2% samt exp.avg på 375 kr. Dvs ska man ta ut nya pantbrev på 100 000 kr kostar detta 2000 kr + 375 kr. (ev tar banken ut något betalt för denna handläggning)

8.    länk #8

Snacka om att koll på läget, Sanne! Skönt med folk som har koll på läget! Tusen tack!

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Mar 2005

Själva poängen för banken är ju att köpa kunder med rabatterade lån för att vid omsättningar kunna höja marginalerna. Kom också ihåg att inte alla banker godkänner överhypotek utan vill ha pantbrev med bästa rätt.

10.    länk #10
    Angelvens avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Man kan väl splitta pantbrevet i exempelvis 3 delar - eller från start ta ut tre istället för ett - avgifterna är de samma tror jag - det kan vara nått administrativt pålägg bara per brev ?
    Mvh
    /Angelven
    ================================================== ==========
    Sekelskifte (1913), Halvvalmad mansard, kakelugnar+vedpanna, såpskurat,
    kalasträd (ek), sjöläge m. egen brygga.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42