Funderar på att hyra ut övervåningen på fritidshuset. Det är en trerummare på ca 70 m2. Undrar hur man kan tillgodogöra sig hyresintäkterna? Kan jag göra avdrag för uppvärmning, fastighetsskatt och andra driftskostnader för den del av huset som jag hyr ut?
Ett tips är annars om du hyr ut för en längre period att låta hyresgästerna stå för alla kostander (utom husförsäkringen som du bör ha kontroll över)
Antingen alla avdrag men då måste du återföra de senaste 5 åren om du slutar hyra ut (Dvs då får du "betala tillbaka" avdragen).
Alternativt är en schablonavdrag. Vi hyr ut för 30 000/ år och drar av 10000 i schablon tror jag sen skattar vi som för kapital (30%) på kvarvarande. Då behöver man inte föra tillbaka de senaste 5 årens avdragen om man slutar hyra ut.
Sen finns det ju dom som hyr ut svart...... Mycket svårt att kolla för skattemyndigheten
Tack för svaret. Anade att det skulle vara snårigt, efter att jag läst vad du skrev ringde jag skatteverket för att höra om det stämmer, det där med återbetalning. Den jag pratade med visste just inget om det, eller trodde inte att det skulle vara så rättare sagt. Vi kom fram till att jag bör dra av alla utgifter + 4000 i grundavdrag och sedan skatta "vinsten" som kapital.