Vi har precis beställt fönster av en av de stora fönstertillverkarna, genom en bygghandlare. Priset hamnade på en bit över 60 000 kr. Leverans beräknas inte ske förrän i oktober. Är det brukligt att betala hela beloppet nu (känns lite olustigt med tanke på konkurser mm)? Jag tycker 10% nu och resten vid leverans är lagom. Vad tycker ni? Hur brukar det gå till?

Flera bygghandlare här i Stockholm (bla Faringe såg i Vällingby) brukar ha kampanjer där man får si och så mycket rabatt (brukar se förmånligt ut), där kravet är förskottsbetalning. Dvs. förskottsbetalning mot en rabatt på typ 25%.

Av detta tolkar jag att man i normalfallet inte betalar i förskott. Känns självklart att man inte betalar i förskott för byggvaror

Nej jag tycker INTE ni ska betala i förväg. Skull företaget gå ikull står ni där 60.000 fattigare, utan fönster och längst ner på prioriteringslistan över de som vill ha pengar av konkursboet... :/

Som jag uppfattar det så är det så att bygghandlarna varje vår/senvinter lägger stora beställningar hos fönstertillverkarna. Man lockas med bra priset, tillverkarnas mål är givetvis att inteckna större delen av sin produktion redan tidigt på året.

Nästa grej är att tex Faringe, förutom ovanstående, gör sig av med kreditrisken på olika sätt. Det kan handla om förskottsbetalning eller finansiering via extern part (i faringes fall Byggtrygg/handelsbanken). Detta sparar ytterligare några procent av vilka vi som slutkund får någon och bygghandlaren får några fler....

Självklart måste man vid upplägg som dessa vara försiktig med vem man handlar med. Vi handlade på detta sätt via Faringe - dom har kört med detta i över tio år så det kändes ok. Gissningsvis är det också så att mindre/osäkra bygghandlare inte kan sy ihop erbjudanden som dessa helt enkelt pga att det krävs stora volymer. Vid ett "normalt" köp och rabatter på 20-25 procent ser jag inget skäl till att betala stora belopp i förskott.

Vill man göra ett överslag på hur en förskottsbetalning påverkar bygghandlarens ekonomi i affären kan man göra ett mycket förenklat överslag: Det är rimligt att anta att bygghandlarens verksamhet har lån. Antag att inlåningsräntan är 5 procent. Om du betalar i förskott skulle dessa pengar teoretiskt kunna användas för att minska låneskulden/kostnaden för handlaren - värdet för handlaren av att du förskottsbetalar kan alltså *uppskattas* till 3000sek i ditt fall. Bra att tänka på i förhandlingen om priset. Alla resonerar inte som ovan, men om ni pratar med en riktig "bönräknare" så kommer nog ovanstående resonemang bekräftas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.