Word

Myckling skrev:
Det var ju ett underligt resonemang av banken. Så om jag har 1 milj netto i månadslön (vilket jag inte har) och skulle få en boendekostnad på 550 000 kr så skulle banken neka mig lånet pga av "50 procentsregeln" trots att jag skulle ha 450 000 kr kvar att leva på?? Märkligt resonerat...
Jag tycker nog att ditt resonemang är märkligare än bankens ;)

Hur många människor finns det som skulle låna sig till en boendekostnad på mer än 50% av en nettoinkomst på 1 mille i månaden, utan kontantinsats och med dagens räntenivåer ???
Råkar det nu finnas någon med de inkomsterna (möjligen Kamprad,Rausing eller HM-Persson) så kan de nog isf. lägga upp erforderliga % i kontantinsats ;).
Vore mer didaktiskt att illustrera resonemanget mha. mer realistiska höginkomsttagar-nivåer än den du anger, fast då skulle man iof. snabbt inse att det finns grund för skepsis ;)

Jag tycker det vore märkligare om inte banken reagerade på en boendekostnad som överstiger 50% av inkomsten och det dessutom, med dagens låga ränteläge.

MVH//Christina.

Gör som vi gjorde.... lånade o köpte tomten som vi amorterade kraftigt på ett år sedan med eget arbete kom vi upp i över 300.000:- i insats på ett lån på 2,2.
Då har man ju tomten iallafall o kan planera i lugn o ro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.