Hej,
Jag stâr just i stând med att pâbörja en stor renovering av ett gammalt hus (byggt 1934). Omfattningen är sâdan att renoveringskostnaden utan vidare kommer att stâ i paritet med en nybyggnad. Jag är medveten om de korkade (och otydliga) reglerna om nedsättning av fastighetsskatt vid nybyggnad. Däremot är det inte klart för mig var gränsen gâr vad gäller renovering (trots att ingreppet är minst lika stort som vid ett nybygge). Nâgon har sagt mig att ENDAST grunden fâr stâ kvar, andra säger att väsentliga delar av stommen mâste rivas för att nedsättning av fastighetsskatten skall gälla. Jag har även försökt att fâ information frân skatteverket. Där säger de att det "i princip" är bara grunden som fâr stâ kvar men att det är en bedömningssak. Det gâr inte att erhâlla förhandsbesked, inte ens pâ information baserad pâ ritningsunderlag/grafisk presentation (modell) etc!
Saken är den att vi kommer att riva hela övervâningen/takvâningen samt riva och bygga om ca 60 % stommen (ytterväggarna) pâ markplanet. Huset byggs dessutom ut med ca 60kvm till ca 350kvm.
Kan nâgon hjälpa mig att erhâlla de faktiska renoveringskriterierna för att jag skall erhâlla den 10-âriga skattelindringen. Skattelindringen har ett nuvärde pâ > 500.000kr!
(Det bär emot att behöva riva huset bara för att uppnâ skatteeffekten - trots att det skulle vara billigare ur byggnadssynpunkt!).
Tack pâ förhand
Mats