Hejsan. Jag har två kniviga frågor, och undrar om ni har stött på frågorna förr:

Vi har sålt vårt hus. Vi har förut köpt tomt med hjälp av ett tomtlån i banken. Vi kommer i skiftet juni/juli få slutbetalning för vårt hus, samt flytta ut. Nu tänkte jag höra med banken om vi kunde överföra våra bolån (som är bundna ett par år till och kostar en förmögenhet att lösa ut) till tomten (vi har ännu inget hus stående på tomten), och med betalningen från huset lösa tomtlånet (4%) och använda resterande vinst till att betala husleverantören? Hur kan jag argumentera med banken?

Min andra fråga rör beskattning och fastighetsskatten. Vi tror att huset kan stå klart till jul. När är det mest fördelaktigt för oss att anmäla huset som klart till skattemyndigheten, före årsskiftet eller efter årsskiftet?

Hälsningar
Eva

Eva_Sthlm skrev:
Vi har sålt vårt hus. Vi har förut köpt tomt med hjälp av ett tomtlån i banken. Vi kommer i skiftet juni/juli få slutbetalning för vårt hus, samt flytta ut. Nu tänkte jag höra med banken om vi kunde överföra våra bolån (som är bundna ett par år till och kostar en förmögenhet att lösa ut) till tomten (vi har ännu inget hus stående på tomten), och med betalningen från huset lösa tomtlånet (4%) och använda resterande vinst till att betala husleverantören? Hur kan jag argumentera med banken?
En bank som jag kontaktade i ett liknande ärende hävdade att man inte kan teckna ett hypotekslån på en fastighet som saknar bygnation. Detta är väl anledningen till att många tvingas till byggnadskreditiv även till tomtkostnaden, och inte bara till själva huset.

Eva_Sthlm skrev:
När är det mest fördelaktigt för oss att anmäla huset som klart till skattemyndigheten, före årsskiftet eller efter årsskiftet?
Kolla in denna tråd.

Lånen på din försålda fastighet följer med försäljningen dvs pantbreven för dessa lån. Dessa måste lösas iom försäljningen - såvida köparen inte är villig ta över lånen - vilket ses som ganska svårt idag då köparen förmodligen får bättre räntesats för nya lån. Lånen löses alltså vid försäljningen och du får betala en straffränta för förtida lösen av bundna lån. Jag har själv gjort detta nyligen - min nettoförlust blev 30.000 vilket blir avdragsgillt i nästa deklaration. Det är tyvärr sådana smällar man får ta ;).

Jag har fått kreditiv på den obebyggda tomten med pantbrev som säkerhet så visst kan även du få detta. Detta dock beroende på om tomten ligger - enligt banken - i tillräckligt attraktivt läge. Varför du vill ha just hypotek på tomten förstår jag inte - ränteskillnaden idag är ju marginell.

Jag vet inte om jag kan förklara mig, men mitt tomtlån ligger på 4% (liksom byggkreditivet) medan den rörliga räntan är på 3%. Är det vad du menar?

Själva idén var att jag hade hoppats slippa förtidsinlösa mitt bundna lån, men det verkar inte möjligt, av era svar.

Hej Eva

Tyvärr måste du lösa det bundna lånet om inte köparna av det gamla huset vill överta lånen.

Bundna lån följer fastigheten, inte ägarna. Dvs det brukar inte gå att byta säkerhet på dem.

Vilken räntesats brukar straffräntan baseras på?

Det är en ränteskillnadsersättning (inte straffränta).

När man binder lån så lånar banken upp pengarna på samma tid. Så, när du som kund vill lösa lånet i förtid så har banken kvar sitt åtagande mot de som dem lånade pengarna från.

Hur mycket ränteskillnadsersättningen/extraräntan blir beror på:
1. Hur stor skillnad det är på dagens ränta och den bundna räntan.
2. Hur lång fram i tiden som lånet är bundet.
3. Hur stort belopp lånet är på.

Om det inte skiljer mycket på den bundna räntan och dagens ränta så brukar inte ränteskilln.ers. bli så hög. Ring/besök banken och fråga - de får fram det med en enkel knapptryckning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.