Stigande räntor betyder ju (troligen) sjunkande priser på småhus. Men gäller samma premisser för både beg och nybyggnad av hus? För beg hus bör ju hela värdet styras av 'räntorna' (vilket styr efterfrågan), medan för ett nyprod är priset för själva kåken styrt av husproducenten och tomten av 'räntorna'. Eller är jag helt ute och cyklar? (Har hänt förr...)

Nja... Du har väl rätt till viss del...

Priset på ett nyproducerat hus styrs både av räntorna och råvarupriserna.

Räntorna påverkar produktionskostnaden på så vis att efterfrågan ökar kraftigt i lägen som nu, och i och med det så kan husproducenter och entreprenörer maximera sina marginaler... Jag har inga exakta siffror, men om du bygger ett nytt hus idag under totalentreprenad från ett husföretag, så är det inte helt otänkbart att dom har ett påslag som närmar sig 100%... :o

Mer bakgrund om min situation. Kanske fler sitter i samma?

Har en lgh i Sthlm, med idag +1 000 000 kr, och vill köpa hus. Ingen panik (2+2 pers i en 4:a), men inom 2 år vill vi bo i hus. Om nu räntor skulle gå upp 2-3 % inom 2 år; är det då läge att köpa nytt nu?

Om nu priser sjunker med, säg 20 %, innebär det ju att jag får 400 000 kr mindre för min 2 000 000-lgh, medan en 4 000 000-villa blir 800 000 kr billigare. Pluss för mig, och jag tjänar på att vänta. Men sjunker ett nyprod hus med samma %?

Ja kan nästan med 100% säkerhet säga att priserna inte kommer sjunka på nyproducerade villor om räntan går upp 2%... Utan vad som händer är att prisökningen på nyproducerade villor kommer stann och ligga stilla ett tag, men ingen sänkning...

Jag har själv studerat förhållandet mellan räntor, huspriser och priser för nyproducerade villor de senaste 20 åren rätt ingående...

Jag har lite länkar om du är intresserad, fast jag har dom inte här nu... I eftermiddag kan jag posta lite länkar så du själv kan skapa dig en uppfattning...

Men sedan tycker jag du ska lägga in andra saker i beräkningen förutom priset...
Om räntan går upp blir det ju dyrare med lånen, och om du tillhör den gruppen mäniskor som föredrar bundna räntor (vilket jag inte gör) så blir det nog svårt att få lägre bundna räntor än vi har nu...

Om nu räntan går upp 2% så lär det inte bli billigare att bo,varken i hus eller hyresrätt.
För det finns väl ingen fastighetsägare som sänker hyran om räntan stiger,alltså det kommer inte påverka huspriserna i negativ riktning,det enda som kommer att ske är färre husaffärer......

Produktionskostnaden för ett hus borde väl inte variera så jättemycket på grund av ränteläget. Däremot kan man väl tänka sig att tomtpriserna gör det.

För att se vad som händer med bostadsmarknaden vid stigande räntor kan vi kolla på Storbritannien just nu: http://www.hometrack.co.uk/

Samma fenomen i Australien, och säkert på gång i USA också skulle jag tro. Vid ränteuppgång kommer hushåll att ha råd med mindre än vad de har råd med idag = mindre efterfrågan = lägre priser på "begagnade" hus och (särskilt) bostadsrätter. Nyproduktionskostnaden kommer inte att sjunka, tvärtom, men däremot kanske omsättningen på nyproducerade hus minskar (dvs, färre som har råd att bygga nytt när räntan stiger).

Det som är lite mystiskt just nu, om man ser till det stora hela, är att inflationen är väldigt låg samtidigt som penningmängden ökar kraftigt på grund av alla nya lån som tas. Detta bland annat för att centralbankerna håller räntan (för) låg för att försöka sätta igång konjunkturen, men resultatet blir bara att tillgångar (fastigheter och aktier) blir dyrare... Det kan inte hålla i längden tyvärr, så det vore egentligen "sunt" med ett par procentenheter högre räntor och lugnare bostadsmarknad. Om inkomster och arbetslöshet utvecklas på ett dåligt sätt kan också räntehöjningen innebära rejält sjunkande bostadspriser, men troligast just nu är en utplaning, även om jag faktiskt skulle tycka det vore bra med en liten nedgång... Som bostadsägare ska man hur som helst ha en plan på att amortera sitt lån och även räkna med upp till 3-4% högre räntor än idag (för säkerhets skull).

Jag skrev min kandidatuppsats i företagsekonomi (finansiering) om just detta ämne, jag kan skicka en länk till den lite senare om någon vill...

zaladin skrev:
Det som är lite mystiskt just nu, om man ser till det stora hela, är att inflationen är väldigt låg samtidigt som penningmängden ökar kraftigt på grund av alla nya lån som tas. Detta bland annat för att centralbankerna håller räntan (för) låg för att försöka sätta igång konjunkturen
Du är alldeles säkert mer ekonomiskt skolad än jag så jag passar på att flika in en liten fundering :), KAN Svenska centralbanken eg. göra så mycket åt det låga ränteläget med tanke på att räntan i USA är så pass låg som den är, även om de skulle vilja?
Det låga amerikanska ränteläget (bla. pga. Asiens stora handel med amerikanska statsobligationer) håller ju tillbaka de europeiska räntorna och så även de svenska eller.....??
Frågan är också, när slutar Asien eg. att köpa såna mängder am. statspapper och när "tvingas" amerikanska företag att börja öka sina investeringar (i maskinell utrustning, personal mm.) med efterföljande prishöjningar, för då borde räntan gå upp som ett brev på posten (kanske ännu säkrare ;))

Jag skulle också (dock mycket amatörmässigt) gissa att det inte blir nåt jätteras på fastighetsmarknaden då det verkar finnas en ganska stabil efterfrågan, åtminstone på större orter, alltså inte ens på beg. marknaden och definitivt inte på nyproducerat. Snarare mindre sänkningar och, beroende på läge, kanske tom. bara utplaning.
I mindre attraktiva områden slår det förstås hårdare.
Det som är mest bekymmersamt är inte hela fastighetsmarknadsperspektivet utan snarare individperspektivet, hur många är det som eg. förköper sig när räntorna ligger runt 3%, en räntehöjning på 3% innebär ju fördubblade lånekostnader :-/
Dvs. proppen går antagligen inte ur hela fastighetsmarknaden men det kanske kan bli ont om vatten i enskilda familjers ekonomiska badkar :'(

//Christina.

byggimpert skrev:
Du är säkerligen mer ekonomiskt skolad än jag är så jag passar på att flika in en liten fundering :), KAN Svenska centralbanken eg. göra så mycket åt det låga ränteläget med tanke på att räntan i USA är så pass låg som den är, även om de skulle vilja?
Det låga amerikanska ränteläget (bla. pga. Asiens stora handel med amerikanska statsobligationer) håller ju tillbaka de europeiska räntorna och så även de svenska eller.....??
Frågan är också, när slutar Asien eg. att köpa såna mängder am. statspapper och när "tvingas" amerikanska företag att börja öka sina investeringar (i maskinell utrustning, personal mm.) med efterföljande prishöjningar, för då borde räntan gå upp som ett brev på posten (kanske ännu säkrare ;))

Jag skulle också (dock mycket amatörmässigt) gissa att det inte blir nåt jätteras på fastighetsmarknaden då det verkar finnas en ganska stabil efterfrågan, åtminstone på större orter, alltså inte ens på beg. marknaden och definitivt inte på nyproducerat. Snarare utplaning eller möjligen en blygsam sänkning.
Det som är mer bekymmersamt tycker jag inte är hela fastighetsmarknadsperspektivet utan snarare individperspektivet, hur många är det som eg. förköper sig när räntorna ligger runt 3%, en räntehöjning på 3% innebär ju fördubblade lånekostnader :-/

//Christina.
Ja, räntorna är internationellt beroende som aldrig förr, det kommer man inte ifrån. Huvudproblemet är alltså de asiatiska bankernas köp av amerikanska statsobligationer, vilket håller priset på dessa uppe (och därmed blir räntan låg). Detta håller dock inte hur länge som helst, och hur det kommer att sluta blir mycket intressant att se (dollarfall och räntehöjning, som redan påbörjats, kan fortsätta).

Investeringarna "borde" komma igång i år, men det sa man för ett år sedan också, och då kan nog inflationstrycket börja öka. I USAs fall (där inflationen börjar se orolig ut) beror mycket på hushållens ovilja att spara, utan istället lånar man till konsumtionen (bland annat med bostäder som säkerhet!). Riktigt så illa är det inte i Sverige än, även om vi faktiskt har lika stora skulder i förhållande till inkomsterna som i slutet av 80-talet... Räntan är dock just nu lägre, så vi har råd att finansiera detta.

Men som sagt, räntan ligger lågt idag, och vad man idag betalar i räntekostnader kan utan tvekan gå upp till det _dubbla_ inom fem år om man ligger med rörliga lån. Anledningen till att det bör drabba priserna är att hushållen inte kommer att ha råd att köpa lika dyra hus som nu, och bankerna kommer heller inte att bevilja lika stora lån. En annan sak är att realräntan inte är så låg som det uppfattas -- inflationen är knappt 1%, och eftersom många lån idag tas med mycket liten amorteringsgrad (återigen, för att man ska ha råd med månadsbetalningarna!) och hög belåning så är hushållen idag mer sårbara för räntehöjningar...

Jätteras skulle kräva att realinkomsterna står stilla och arbetslösheten ökar, eller att räntan stiger ovanligt snabbt. Hur som helst är det stopp för flera saker som bidragit till de senaste prisökningarna:

* Bankerna är så generösa de kan bli på grund av den hårda konkurrensen (belåningsgrad och räntepress ligger på "maxnivåer")
* Räntenivån kan knappast bli lägre (däremot hålla sig låg året ut)
* Höjda kommunalskatter och taxeringsvärden kan begränsa efterfrågan

Vi får se vad som händer! Jag tycker själv ett av de bästa råden är att ha marginaler i sin ekonomi att klara 6% rörlig ränta och vara beredd på att amortera. Om man inte amorterar något idag, och räntorna stiger, så kan man stå med risken att sälja en bostad och ändå ha lån kvar...

zaladin du är säkert utbidad och duktig på ekonomi, men jag vill bara säga att det där med ekonomi är 100% tyckande och tänkande och 0% absolut vetenskap, man skulle kuna kalla det den ny tidens filosofi.. :-/

Jag har ingen officell ekonomi utbildning utan har läst på egen hand efter som jag är väldigt intresserad av ekonomi pga av mitt stora intresse för politik...

Och jag kan bara säga att jag är ÖVERTYGAD om att detta ränteläget kommer hålla i sig länge, och att utvecklingen på bostadsmarknaden kommer att stabilisera sig. Vad som hänt i Sverige de sista åren med bostadspriserna, kan man väl jämföra med vad som hänta med alkohol konsumtionen... :o

Vad jag menar med detta är att vi aldrig tidigare har haft ett sådant här ränteläge, och så här låg inflationstakt. det har gjort att svenskarna fått låneyra. Till skillnade från förra gången så riskerar vi inte denna gången en kris som kräver att vi höjer räntan för att skydda växlingskursen...
Och vi har snart inser vi baksidan med att vara belånade upp över öronen, men jag tror inte att det sker genom en krash, utan att vi helt enkelt anpasar oss...

Om man bara tittar på Tyskland istället som har haft de, för oss nya förhållandena, sedan andra världskrigets slut, så kan man snabbt få en bild av hur vår "nya" ekonomi kommer se ut...

Jag har sagt till alla de senaste två åren att de inte behöver oroa sig för några super höjningar av ränta, och att de ska ligga med obundna lån... De som lyssnat till mig har tjänat många sköna tusenlappar.. ;D

Mitt råd, eller min funderingar är dessa:

Ränta kommer ligga stilla HELA 2005, kanske en eventuell första liten höjning kommer sista kvartalet, men jag tror mer på samma nivå. Det finns även en lite chans att man sänker repo-ränta lite till under en kort period under 2005.

Prisökningen på äldre hus har redan bromsat, och kommer under 2005 stanna av helt, eller ligga på samma nivå som inflationen. Eventuellt kommer vi se ett mindre prisfall på de överköpta marknaderna, dvs Stockholm, Malmö och Göteborg. Samma mindre prisfall kan även inträffa i glesbyggden. Men i övriga Sverige ligger priserna i stort sett stilla.

Prisökningen på nyproducerade hus kommer fortsätta öka hela 2005, för där finns störrre marginaler att ta ut, pga det höga prisläget på äldre hus, och husföretagen kan skylla på högre råvarupriser.

MEN Som jag inledde med... Det är bara vad jag anser, och vissa ´"experter" med mig. Andra säger raka motsatsen. Om ett år får vi se vem som hade bästa kristallkulan... ;)

Jag är utbildad ekonom, och tvingas erkänna att jag alltför ofta haft fel, framför allt på kort sikt de senaste tjugo åren. Minns 1990-kraschen. Då jobbade jag nära toppledningen i en av Sveriges största affärsbanker, som trodde - precis som många idag - att "allt skulle ordna sig". För så trodde alla andra i Sverige. Det sista var förvisso sant. Sedan började alla skylla på varandra för kraschen.

Inget behöver hända år 2005. Och vi kan få en global jättekrasch år 2005. Båda scenarierna finns som ytterligheter i mina olika alternativ.

Det oroande är det jättesvaga och utförsåkande Europa kontra det snabbt växande Asien och den "globala världsbanken USA" med giganiska dollarunderskott. Ett ex: vad händer i Europa om dollarn sjunker till 4 SEK. Vad händer på svensk arbetsmarknad, om exportintäkter i SEKhalveras pga halverat dollarvärde? (Dollarvärdet låg kring 4 SEK en period på 1970-talet).

Då var USAs ekonomi och exportsektor relativt starkare än idag. USAs bubbla måste åtgärdas tycker Europa. USA klarar sig om dollarvärdet halveras. Med råge. Sysselsättning och investeringar lär öka rejält. Men om Europa då vill sälja till USA ,blir det till långt lägre priser - eller ingen export till USA. Detta slår mot sysselsättning och investeringar. ger kriser i de stora exportbolagen. Företagsnedläggningar. Minns hur Sverige devalverade sig ur krisen 1990. Nu kanske USA gör samma sak. Omvärlden får betala kalaset. Inte USA.

En sak har jag dock lärt mig. Prognosmakare säger de opimistiska varianterna, annat vore tjänstefel. I känsliga lägen kan negativa signaler leda till "självuppfyllande profetior".

Jag skulle nog satsa på säkra räntemarginaler. För dag finns inget som helst tecken på att USA-bubblan löses på annat sätt än genom fortsatt sänkt dollarvärde, och då kan vi vara på 4 SEK om några år. Då sjunker statens skatteinkomster samtidigt som utgifterna växer lavinartat. Och lånebehoven. Och räntan (med åtskilliga procent, om inte politikerna massavskedar stats- och kommunanställda, vilket jag betvivlar). Men som jag inledningsvis sa. Jag har ofta haft fel på kort sikt.

Strixx skrev:
Som jag inledde med... Det är bara vad jag anser, och vissa ´"experter" med mig. Andra säger raka motsatsen. Om ett år får vi se vem som hade bästa kristallkulan... ;)
Men bara den osäkerheten (ingen VET ju trots allt vad som kommer att hända) borde ju i sig själv motivera större marginaler i hushållskalkylerna...

Alter ego

Usa:s underskott växer med ofantliga belopp varje dag.
Vi kommer få betala detta det kan jag lova.
De kommer bli tvugna att sänka dollarn samtidgt som man skall höja räntorna för att motverka inflation (importpris stiger då dollar faller samt att de importerar mer än exporterar). Detta är ett scenario som USA inte gillar & man gör allt för att verka lugna. Hittils har europa (och med all rätt) visat störst oro ihop med japan.
För europa är det som en skrev ovan...låg dollar lite export inga jobb. Japan samma sak..de har inte råd att få starkare valuta då de riskerar att konkurreras bort av Kina i det läget som kan hålla lägre pris.

Usa har samma bekymmer som sverige när det gäller hus...priset har rusat iväg & nu kommer det göra ont att höja räntan för det blir mindre pengar över för konsumption från privatkonsumenterna som drivit USA framåt. Inget roligt scenario.

När räntan sticker iväg i Usa kommer inte resten hålla emot. Anledningen till att jag tror på sticka iväg är pga senare tids uttalanden från FED att höjningen av räntan måste öka takt. Jag tolkar det som att det finns en risk att de inte kommer kunna ha kontroll över situationen om detta får fortsätta.

Första halvåret 2005 kommer vara sista med sådan här ränta. Det räcker med en dålig nyhet nu (ex Irak valet går åt skogen & Usa måset stanna kvar ännu längre) för att utlösa en snabb lavin som drar med sig världen i en ny dipp. Alltid farligt att lyssna på vad media & bankfolk säger när det finns så mycket fakta som talar emot särskilt när mäklarna pratar om att det inte är någon risk nu. Då skall man vara ytterst skeptisk..eller har ni glömt slutet på 90-talet då tom staten lurade "hela" sveriges befolkning att köpa teliaaktier till överpris???? Bara det att vanligt folk börjar inse riskerna är ett varningsrop högre än något annat.

Oavsett så är det inte bra att det blir så även för den som skall köpa hus....för plötsligt kan man vara där utan jobb.

PS: Räntan idag är inte knuten till valutan på samma sätt men det är det enda vapnet riksbanken har mot inflation & självstyre...höjer de inte nu så kommer de stå försvarslösa nästa omgång trots en låg inflation DS

PS: Räntan idag är inte knuten till valutan på samma sätt men det är det enda vapnet riksbanken har mot inflation & självstyre...höjer de inte nu så kommer de stå försvarslösa nästa omgång trots en låg inflation DS
Well... inte så enkelt att höja, det finns ett antal ekonomer som menar att vi faktist fortfarande befinner oss i en lågkonjuntur. Höjer man räntan för snabbt skjuter man sig i foten (och riksbanken är ju som bekant enbent, räntan är enda foten den har).

Jag tror mig vara insatt något sånär kring Sveriges situation och bakgrunden till räntan. Om jag skall ge mig på ett försök till att förklara varför det är så svårt att veta framtiden kring räntor och vad jag ser reella hot så...

1. Sverige är 1% av världsmarknaden. Praktiskt kan vi inte påverka så mycket utan hänger med i världsmarknadens nycker. Dvs världsmarknadskonjunkturen. Vi håller dock huvudet högt men kan inte luta oss tillbaka på Svensk kvalitet längre. Svensk innovation behövs.

2. Jag tror dom flesta analytiker är ense om att vi inte är i en högkonjunktur. Resultaten som släpps nu beror till stor del på kostnadsbesparingar alternativt ökade volymer beroende på samgåenden och förvärv. Diversifierade marknader övergår till oligopol marknder där ett fåtal globala aktörer bestämmer prissättning och marginaler. Ex.vis IT-industrin. Nu börjar den tjäna pengar igen. Marknaden anpassar sina räntenivåer mot varandra.

3. Ländernas (Sverige, tyskland, etc) marknader står inför stora förändringar. den gamla basindustrin förändras. Se varven, tillverkningen, vår bilproduktion och hur vår industri svänger mot tjänste-/kompetensbaserad industri. (Tro inte att polacker/ryssar är speciellt mkt sämre än oss....)

4. En marknad, produkt eller företag har alla en livscykel. Det handlar om förmågan att kunna förutse och kontinuerligt utveckla för att alltid ligga på topp.

5. Konsolidering innebär ofta arbetslöshet. Ett problem som tidigare varit globalt är när företag förvinner. Förr i tiden var det kvarter som påverkades när SKF la ner. Nu är det en kommun som "läggs ner" när t ex Lear tar ett beslut i USA om att flytta produktion. Ta Bengtsfors som sista exempel....

Det största hotet mot hushållsekonomin är vad jag tror inte räntehöjningar. Dom kommer att komma successivt. Hoten är arbetslöshet beroende på ovanstående faktorer, terrorangrepp av dignitet, etc. Men först och främst är det nog dom svenska avdragsreglerna som snabbast kan komma att förstöra folks ekonomi där dom har låga marginaler.

Att räkna på en fördubblad ränta är nog bra. Själv räknar jag på att klara minst 10% ränta. Alternativt att kunna frigöra kapital, egendom, etc för att få ner lånebilden så det kronmässigt motsvarar samma höjning.

Ett tips från mig är att alltid köpa en fastighet med exceptionellt bra läge. Havsnära, etc. Dom husen har alltid en målgrupp, OM situationer förändras så att man inte kan bo kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.