2 315 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
värdering av huset!!
Jo det tror jag faktiskt att det har, men jag är inte säker. För som vissa gör i äldre hus, att dem tar dit en värderingsman och värdera upp huset så tror jag nog tyvärr att det påverkar fastighetsskatten också..
men som sagt jag är inte hundra på detta, men jag har för mig att det är så.. =)
MVH
Frida
men som sagt jag är inte hundra på detta, men jag har för mig att det är så.. =)
MVH
Frida
En bank- eller mäklarvärdering av ett enskilt hus har ingen som helst påverkan på fastighetsskatten.
Fastighetsskatten grundas på värdeområden. Sverige är uppdelat i mycket små värdeområden (många per kommun) där värdet för en normalfastighet ligger till grund för taxeringen. Taxeringen sker dessutom med en fördröjning av två år. Dvs. det taxerade värdet på din fastighet grundas på 75% av det beräknade marknadsvärdet för "normalfastigheten" två år tillbaks i tiden, med justering för din fastighets specifika värden.
Fastighetsskatten grundas på värdeområden. Sverige är uppdelat i mycket små värdeområden (många per kommun) där värdet för en normalfastighet ligger till grund för taxeringen. Taxeringen sker dessutom med en fördröjning av två år. Dvs. det taxerade värdet på din fastighet grundas på 75% av det beräknade marknadsvärdet för "normalfastigheten" två år tillbaks i tiden, med justering för din fastighets specifika värden.
Nu är det ju så att man har skyldighet att redovisa värdehöjande förändringar i fastighetsdeklarationen som skickas ut automatiskt med vissa intervaller från skatteverket. Installation av bergvärme är en sådan värdehöjande förändring.
Sedan kan man ju tycka att det är helt motstridigt att staten å ena sidan vill att elanvändandet skall gå ner och å andra sidan beskattar bergvärme högre än oljevärme. Men det är ju en helt annan fråga.
Sedan kan man ju tycka att det är helt motstridigt att staten å ena sidan vill att elanvändandet skall gå ner och å andra sidan beskattar bergvärme högre än oljevärme. Men det är ju en helt annan fråga.
En värdering som en mäklare gör för en ev försäljning kostar ju aldrig något ( då får han ju sitt på försäljningsprovosionen senare), men ska han skriva ett värderingsintyg till banken för att lägga upp lånen vill de givetvis ha betalt (vem jobbar gratis?)
Klicka här för att svara