Jo det tror jag faktiskt att det har, men jag är inte säker. För som vissa gör i äldre hus, att dem tar dit en värderingsman och värdera upp huset så tror jag nog tyvärr att det påverkar fastighetsskatten också..

men som sagt jag är inte hundra på detta, men jag har för mig att det är så.. =)

MVH

Frida

Hemmakatten
En bank- eller mäklarvärdering av ett enskilt hus har ingen som helst påverkan på fastighetsskatten.

Fastighetsskatten grundas på värdeområden. Sverige är uppdelat i mycket små värdeområden (många per kommun) där värdet för en normalfastighet ligger till grund för taxeringen. Taxeringen sker dessutom med en fördröjning av två år. Dvs. det taxerade värdet på din fastighet grundas på 75% av det beräknade marknadsvärdet för "normalfastigheten" två år tillbaks i tiden, med justering för din fastighets specifika värden.

Nä det har inget med fastighetsskatten att göra.Det är bara banken som behöver det om man vill lägga om lån o dyl.För att dom skall veta om säkethet och så.

Majgårdarna
Det var väl det jag tänkte.. Många på jobbet har inte värderat upp sina hus efter renoveringar bergvärme mm för att dom var rädda att fastighetskatten skulle bli högre...

Hemmakatten
Nu är det ju så att man har skyldighet att redovisa värdehöjande förändringar i fastighetsdeklarationen som skickas ut automatiskt med vissa intervaller från skatteverket. Installation av bergvärme är en sådan värdehöjande förändring.

Sedan kan man ju tycka att det är helt motstridigt att staten å ena sidan vill att elanvändandet skall gå ner och å andra sidan beskattar bergvärme högre än oljevärme. Men det är ju en helt annan fråga. ;)

Majgårdarna
En olje brännare drar ju ingen el ;)

Hur mycket tar en mäklare i betalt för en värdering av fastighet? Antar att det beror på om man bor i koja eller slott... Men låt oss säga 200Kvm kåk å 3000kvm tomt.

1500-2000:-

Hemmakatten
3.000:- är inte ovanligt i Storstockholm.

jag har aldrig betalat för någon ???

En värdering som en mäklare gör för en ev försäljning kostar ju aldrig något ( då får han ju sitt på försäljningsprovosionen senare), men ska han skriva ett värderingsintyg till banken för att lägga upp lånen vill de givetvis ha betalt (vem jobbar gratis?)

Min bank tydligen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.