2 789 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Ingen räkning
Hej, anlitade en hantverkare för bra länge sedan och har ännu inte fått någon räkning. Har avsatt pengar till det så det spelar ingen roll när räkningen kommer, för min del behöver den inte komma alls 
Men jag undrar om jag har någon skyldighet att ringa dem eller ska jag bara låta det va och hoppas på att det aldrig kommer någon räkning.? Finns det nån tid när "tiden går ut" alltså att jag inte behöver betala om det kommer en räkning, eller kan de komma om 5 år tex och vilja ha betalt ???
Det har gått 14 månader sedan arbetet gjordes.....
Men jag undrar om jag har någon skyldighet att ringa dem eller ska jag bara låta det va och hoppas på att det aldrig kommer någon räkning.? Finns det nån tid när "tiden går ut" alltså att jag inte behöver betala om det kommer en räkning, eller kan de komma om 5 år tex och vilja ha betalt ???
Det har gått 14 månader sedan arbetet gjordes.....
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Råkade ut för samma sak när vi la ny plastmatta i badrummet i vårt förra hus! 
Nu har det gått 18 månader, verkar som om man för en gång har tur här i livet..
Vad händer om det gått tre år och de kommer på det?? vart vänder man sig? Till en advokat eller finns det nån lag man bara kan hänvisa till i telefon, typ; ja men kära lilla du, kan du inte paragraf nummer 17845,5? där står ju klart o tydligt att jag inte behöver betala för att du inte har skickat nån räkning på tre år.. :
det har vi faktiskt gjort - påminde om att skicka fakturan när vi tyckte att det gick för lång tid. Man ska ju bemöta andra så som man själv vill bli bemött = få betalt för jobbet man gjortJesca_j skrev:
gaia
Å' andra sidan kan man ju se det som så att, om du var nöjd med hantverkaren och tyckte att han/hon både gjorde ett proffsigt/snyggt jobb och var så sympatisk och trevlig att du gärna skulle anlita denna hantverkare igen (därmed inte sagt att man ska låta bli att detala de osympatiskaBaggnar skrev:
Är hantverkaren en sympatisk person och du visar att du är detsamma, så bör ju dina framtida behov av att anlita hantverkare iaf. inom den aktuella branschen vara problemfria både med tanke på tillgänglighet och slutresultat/noggrannhet från hantverkarens sida och antagligen även när det gäller att få schyssta/rimliga offerter för dina ev. framtida jobb
Ibland kan det visa sig betydligt billigare i längden att själv uppträda schysst
MVH//Christina.
Kan bara hålla medbyggimpert skrev:Å' andra sidan kan man ju se det som så att, om du var nöjd med hantverkaren och tyckte att han/hon både gjorde ett proffsigt/snyggt jobb och var så sympatisk och trevlig att du gärna skulle anlita denna hantverkare igen (därmed inte sagt att man ska låta bli att detala de osympatiska) så bör du ju, utifrån ditt eget kommande agerande, ha goda chanser till en framtida kontakt värd sin vikt i guld, dvs. under förutsättning att du skulle bestämma dig för att ringa och påminna honom/henne om den glömda fakturan förstås........
Är hantverkaren en sympatisk person och du visar att du är detsamma, så bör ju dina framtida behov av att anlita hantverkare iaf. inom den aktuella branschen vara problemfria både med tanke på tillgänglighet och slutresultat/noggrannhet från hantverkarens sida och antagligen även när det gäller att få schyssta/rimliga offerter för dina ev. framtida jobb![]()
.
Ibland kan det visa sig betydligt billigare i längden att själv uppträda schysst![]()
.
MVH//Christina.
Du kan hänvisa till 2 § i Preskriptionslagen (1981:130). Där anges i första stycket att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, och i andra stycket att en fordran från en näringsidkare mot en konsument preskriberas efter tre år.Baggnar skrev:
Ovanstående förutsätter dock att det inte skett något preskriptionsavbrott, exempelvis att du fått ett skriftligt krav eller hantverkaren vänt sig till kronofogdemyndigheten.
Klicka här för att svara