:o

Hej,

Flera inlägg diskuterar boendekostnaderna men jag har inte sett något om "övriga" kostnader. Jag tror många grovt underskattar vad det kostar att leva, framför allt om man har barn. Vore intressant att höra vad ni har för kostnader per månad och vad ni gör för att hålla dem under kontroll!

Vi bor i Stockholm och våra kostnader ser ut som följande:

Räntor (netto) 6000:-
Driftskostnader 3500:-
Fastighetsskatt 3000:-
Totalt boende 12500:-

Hushåll 12000:- (varav mat ca 9000:-, hygien 1500)
Bil och SL-kort 2000:- (inga billån)
Försäkringar 2000:-
Dagis 2000:- (2 barn)
Tele, TV, Tidningar 1000:-
Övrigt (kläder, leksaker, småutgifter, nöjen, semester etc) 7000:-
Totalt "övrigt" 26000:-

Totalt 38500:- per månad (har ej tagit med eventuellt månadssparande). För att gå runt krävs två löner på 29000:- (alternativt en lön på 72000) per månad.

I vårt fall är boendet "endast" 1/3 av totala kostnader. Den största kostnadsposten är hushåll och vi skulle möjligen kunna skära ca 20-25% om vi handlade mer planerat och mer vi lågprisbutik men vi prioriterar bra råvaror och har en del middagar. En annan observation är att småkostnader typ 200-300:- snabbt adderas och blir ganska stora utgifter vid månadssummeringen :(.

Slutsats: det är dyrt för barnfamiljer att (över)leva i dagens Sverige.

Mvh

Jag är minst sagt förvånad hur man kan har utgifter på 12.000:- i månaden till hushållet och dessutom 7.000:- i småutgifter. Det måste gömma sig många middagsbjudningar i detta, låter som råvarubudgeten för ett mindre restaurangkök.  ;)

Sedan är det ju upp till var och en vad man vill prioritera, men jag tror inte era utgifter är speciellt representativa för "en barnfamilj i Sverige".

Ursäkta om jag frågar, men 9000 i månaden för mat...?

Fastighetsskatt 3000 månaden? :o

Pillan skrev:
Ursäkta om jag frågar, men 9000 i månaden för mat...?
Dom kanske äter rätt mycket ;D

;)

Matkontot har jag jämfört med flera familjer runt om där vi bor och vi ligger inte i topp...Skall två personer äta lunch på stan kostar detta närmare 3000:- i månaden i Stockholm. Ett par middagar i månaden kostar ett par tusen kr inklusive vin. Storköp på stormarknaden 1500-2000:- per månad. Dessutom kompletteringsköp på ICA. "It adds up".

Fastighetsskatten är ju som bekant hög i Stockholm. Man behöver inte längre bo i Djursholm, Lidingö eller Bromma för att få fastighetstaxeringar på 3-4 miljoner. >:(

Övriga kostnader - småkostnader rinner lätt iväg. Handlar du i snitt för 250:- per veckodag (t.ex. ett billigt klädesplagg, eller en present till ett barnkalas, eller lite växter/blommar till trädgården, eller en bok, eller en CD-skiva, eller framkallar lite kort eller går på bio med familjen) så hamnar du på 5000:- per månad. Sedan skall ju familjen ha lite semester, hyra av sommarställe, båt alt. en billig semesterresa per år kostar väl åtminstone 15-20.000 för fyra personer i två veckor. Barnens veckopeng skall också betalas.

Vi kanske inte representerar en svensk medelfamilj men å andra sidan är det ingen lyxkonsumtion heller.

???Min poäng är att det visar sig kosta betydligt mer än vad man tror när man gör sin planering.

/Mvh

Visst drar det iväg och summerar man inte ihop sina månadsutgifter tror jag det är lätt att bli överraskad på vart pengarna tar vägen. Men jag tror också man i väldigt stor utsträckning anpassar utgifterna efter inkomsterna och i erat fall är ju dessa ganska goda.

Jag tror inte att detta är en budget som en familj med medelinkomst visat upp för banken när man sökte huslån/byggnadskreditiv.

Det finns ju en del riktlinjer från konsumentverket som bl.a. bankerna använder sig av. Fyller jag i min familjs uppgifter får vi en månadsutgift på mat och hygien kring 6.000:-, då ingår vardagsluncherna.

Naimare, jag förstår precis hur du menar. Även om vi inte har lika höga kostnader som du, så visst rinner det iväg. I många fall räknar mäklare alt husförsäljare med boendekostnad på 2000 kr. Det tycker jag är otroligt lågt.

När man kollar in vad försäkringar, bil, tidning, sopor, telefon (inkl mobil), studielån, lunch på sta'n mm kostar, så visst blir man förvånad! Allt detta är inte boendekostnader, men ändå sådant man ska betala varje månad.

Dessutom är det ju bara att inse att man vill handla en del nya saker till det nya fina huset också! Lampor, möbler, trädgårdsattiraljer mm mm.

:-/

Studielån hade jag glömt i uppräkningen ovan (1500 kr månaden under övrigt)

/Mvh

Ju mer pengar man har desto mer pengar spenderar man... ;) har man pengar till att låta ´små´ utgifter 7000:- hygien 1500:- mat 9000:- = 17500:- rinna iväg så där så har man.....
Men jag kan tala om att det är inte alla som har den möjligheten att ha den ´över´ levnadsstandarden...
Dom flesta av oss dödliga får nog prioritera boende eller lyxlir... som jag tycker att det du spaltat upp är ::)

Om man jämför. Vi bor i mindre kommun i södra norrland. Tillssammans har vi mellan 17' till 20' i månaden, det är bara jag som har fast jobb.
Lite avrundat blir det.

* 4100 lån+ränta.
* 700 krediter
* 1000 bil-lån
* 1800 driftskostnad, el, vatten, försäkringar, ved.
* 1200 studielån

=8800
Dessa är de fasta kostnaderna som vi har varje månad.

Det som är billigare här 'uppe' är egentligen enbart boendekostnaderna 5900. (En lägenhet skulle gå på 4500 för 3 rok.) Viss kanske det är så att maten är dyrare men inte i storleksklassen 4-5000 i månaden.

Totalt sett så går vi runt med +2000 ner till -1000 kr i månaden.

Visst är det så att boendekostnaden är svårt att jämföra p.g.a. att det är billigare utanför storstäderna. Men vi klarar av mat,nöjen,dagis m.m. med en kostnad mellan 8' till 12' jämfört med 26'. Så visst går det.

Ju mer pengar man har desto mer pengar spenderar man... har man pengar till att låta ´små´ utgifter 7000:- hygien 1500:- mat 9000:- = 17500:- rinna iväg så där så har man.....
Håller med föregående talare. Jag och min fru har allt sedan vi flyttade ihop aldrig haft mer än max någon tusenlapp över till sparande men ökat våra inkomster med över 500%! Sorgligt men sant...

Med våra 4 småbarn räknar vi med 6000/månad i mat/hygien. Luncher ej inräknade.
Med övriga kostnader såsom försäkringar, telefon, bokklubb, dagstidning, ränta övriga lån, dagis, kläder, nöjen hamnar vi på c:a 20.000/månad.
Av dessa borde vi (= hoppas vi) kunna spara c:a 3000 om vi äter billigare och ex. handlar kläder mer "medvetet".

Tidigare kalkyler vi gjort när vi hyrt lägenhet eller köpt hus har aldrig gått ihop (!) men ändå har det fixat sig på något konstigt sätt. Denna gången skall vi, enligt kalkylen, få över 5000/månad trots att vi bygger nytt och för mer pengar än någonsin. Jag bävar...

Det blir också rätt tydligt om man använder kreditkort med månadsfaktura. Själv använder jag mitt American Express (och tillhörande extrakort till frun) till nästan alla inköp. Från mat till semesterresan.

Varje månad blir ett brutalt uppvaknande hur många små summor snabbt blir tusenlappar (kjell & co, internetköp, ICA, McDonalds etc). Standard är att man kommer ihåg större inköp för 6-8 tusen. Likt förbaskat är sedan räkningen på 15 tusen.

Sedan får jag varje år ett year summery och då kan man göra ett just bokslut på året som gått. Va ... 6894 kronor på MAX ...

Varje månad blir ett brutalt uppvaknande hur många små summor snabbt blir tusenlappar (kjell & co, internetköp, ICA, McDonalds etc). Standard är att man kommer ihåg större inköp för 6-8 tusen. Likt förbaskat är sedan räkningen på 15 tusen.
Trodde bara det var vi som var så dumma att försöka lura oss själva! Gör precis likadant.
Skall man se positivt på det hela så gör man en nationalekonomisk tjänst. Spenderar pengar alltså. Utan oss stannar sverige!

charta77 skrev:
* 4100 lån+ränta.
Lyfter tråden med väldigt positiva att på dryga året utan amortering på bottenlån 300' och 117' kvar på topplånet.
Så betalar vi nu 600kr mindre.
* 3500 lån+ränta.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.