Svara Nytt ämne
  1. 2006-01-19 10:17
    Svara | #1

pag
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2003
    161 inlägg

6 bilder

Vinstskatt på husförsäljning

Hej!

Planerar att sälja huset i vår och köpa annat. Har svårt att reda ut det här med beskattning på eventuell vinst. Jag förstår i alla fall att skatten blir 30% av vinsten om man inte köper minst lika dyrt hus igen, då vinstskatten skjuts upp.

1) Hur lång tid har man på sig att köpa annat innan vinsten måste realiseras? Hade för mig att det var typ 2 år men enligt skatteverkets hemsida får jag intrycket att det är innevarande år som försäljning sker?

2) Om man ägt huset själv men sedan skall köpa nytt ihop med sambo: om då inte nya stället kostar minst dubbelt så mycket som mitt gamla hus säljs för, måste jag då realisera vinsten för mellanskillnaden mellan mitt försäljningspris och hälften av nya köpesumman?

Mvh
    Pagge
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-01-19 20:29
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    223 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Re: Vinstskatt på husförsäljning

Finns all info här http://www.skatteverket.se/
    Eller ring som jag gjorde...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-01-21 22:57
    Svara | #3

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 785 inlägg
    Gillad 362 gånger
    45 bilder

Skatten är 30% på det beskattningsunderlaget, som i sin tur är 2/3 av vinsten. Det är enklare att säga att skatten är 20% på hela vinstbeloppet.

1)Nytt hus måste köpas senast 31/12 kalenderåret efter försäljning. Du måste vara bosatt där senast 2/5 året efter.

2) Ja.

Från försäljningspriset får avdrag göras för mäklaravgift (försäljningskostnader). Priset för ditt nya hus får räknas upp med avgift för lagfart mm.

4. 2006-01-27 18:51
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    137 inlägg

8 bilder

Men man kan väl sänka beskattningsunderlaget genom att deklarera byggmaterial och arbetskostnad om man förbättrat sitt nuvarande hus?

5. 2006-01-27 21:46
    Svara | #5

Nykomling Medlem: jan 2006
    33 inlägg

Hemmakatten, du verkar ha bra koll på läget så jag frågar dig eller någon annan som vet.

Om man säjer hus År 1 och ska bygga nytt. Köper tomt år 2 med byggkreditiv där kontaktinsatsen motsvaras av reavinst från försäljningen. Huset byggs och färdigställs år 3. Hur blir det med beskattningen?

Kan de realiserade medlen anses vara insatta i nytt boende redan då byggkreditivet aktiveras År 2? Och kvarstår i så fall krav om inflyttning senats i maj År 3?

Quite complicated isn't it? :-?

6. 2011-06-14 20:41
    Svara | #6

timmelstads avatar
    Forumgud Medlem: sep 2009
    Stockholm
    1 686 inlägg
    Gillad 45 gånger
    5 bilder
    Nu bör trådstartaren redan ha svaret på sin fråga med tanke på trådens ålder, men för tydlighetens skull kan jag ju då påpeka att om reavinsten läggs in i tomtköpet (som läggs upp separat från kreditivet) så funkar det finfint..

Liknande ämnen

1. Husförsäljning
    av solsidan i forum Köpa & sälja hus
  2. Fråga om husförsäljning
    av ct i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Vinstskatt på husförsäljning
    av Zorre i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  4. lite frågor om husförsäljning
    av jaanas i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.