4 440 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Byggkreditiv
Hejsan!
Va ner på kommunen och "tingade" våran tomt som vi ska köpa. Men hur är det med byggkreditiven? Hur hög är räntan nu och vad kan man "gå med på" för ränta? Vilken bank har du? En hel djungel därute! Kontraktsränta? behöver man eller vad går det ut på? Det va så länge sen det skrevs om detta, eller ja förra året men hur ser det ut nu?
Va ner på kommunen och "tingade" våran tomt som vi ska köpa. Men hur är det med byggkreditiven? Hur hög är räntan nu och vad kan man "gå med på" för ränta? Vilken bank har du? En hel djungel därute! Kontraktsränta? behöver man eller vad går det ut på? Det va så länge sen det skrevs om detta, eller ja förra året men hur ser det ut nu?
Nu kanske kreditivräntan har mindre betydelse då den löper under en kortare period. Men någon krona kan man spara på att få bra ränta, och alla bäckar små...
Vi får 3,2% av FSB, inga avgifter tillkommer (förutom pantbrev)
Detta gäller i dagsläget, det ökar/minskar om reporäntan ändras.
Vi får 3,2% av FSB, inga avgifter tillkommer (förutom pantbrev)
Detta gäller i dagsläget, det ökar/minskar om reporäntan ändras.
christi skrev:
Vaddå menar du att ni fått en byggkreditivränta på 2.98%? det är ju jättebra...Ni har haft sbab som bank innan också menar du eller? För när jag va ner och pratade med fsb så sa dem att man klart kunde förhandla med räntan eftersom både jag och min sambo har allting genom fsb. Han sa att vi inte skulle behöva jämföra räntorna mellan bankerna men om ni fått en kreditivränta på 2.98 så kan det ju vara bra och hävda att det faktiskt finns andra banker isåfall om han inte vill gå ner så pass mycket.
Nejdå, vi har inte haft SBAB innan utan vi har handelsbanken som "vår bank" och när vi diskuterade kreditiv diskuterade vi att lägga den på samma nivå som SBAB dvs följa SBAB:s ränta vilket brukar vara den bästa. Det betyder att vi följer deras ränta även om den stiger - som nu har den stigit till 3,23 % och då har vi 3,23. Men det blir fortfarande lågt. Mycket tror jag berodde på att vi hade lite själv till tomten så deras säkerhet på vårt hus är bra. De vill gärna att vi lägger om lånet sedan i deras bank och inte väljer SBAB och då får de pruta.
Klicka här för att svara