Byggahus.se
Hej!
Jag har läst och läst men inte hittat någon tråd som ger mig svar på mina funderingar. Så nu är det dags för mig att göra debut här på forumet.

Vi ska köpa hus, våra förutsättningar är följande:
ca 2,4 miljoner kontant efter lägenhetsförsäljning.
Inkomst
Jag: 24 000 netto
Hon 17 000 netto
Idag får vi över ca 20 000 i månaden om båda arbetar fullt.

Husen vi har kollat på kostar runt 4 miljoner kronor och befinner sig i ett centralt läge där hus alltid kommer att vara eftertraktade. Vi är båda beredda att satsa mycket på ett bra boende i närheten av nära och kära. Nu till problemet:

4 miljoner är för mycket då vi blir tvugna att ta lån på 1.6-2 miljoner beroende på budgivning och renoveringsbehov i ett eventuellt hus. Tar vi ett lån på 2 miljoner får vi enligt kalkyl ca 15 000:- över i månaden som ska räcka till renoveringar, ny bil, resor,amortering, långsiktigt sparande mm.

-Blir någon arbetslös, sjuk eller går ner i arbetstid så spricker den kalkylen ganska snabbt.
-Kraschar "bobubblan" samtidigt som vi går isär kan vi bli sittande i en situation där vi måste sälja med förlust och inte har råd att köpa nytt.
-Går räntorna upp upp till 6% försvinner den marginalen också rätt snabbt och vi får inga pengar över.

Det är så otroligt lätt att tänka "att allt löser sig" eller "det händer inte mig" eller "huset är så fint och vi har så mycket pengar". Men varje gång landar vi i dessa tankar och kommer fram till att vi inte har råd.

Hur har ni tänkt när ni köper hus eller tar lån? Även om risken är liten, är det värt att äventyra familjens välbefinnande för att bo i ett fint hus?
Finns det någon därute som kan motbevisa mig? Snälla :rolleyes:
 
Det där känns svårt. Å ena sidan så borde ni klara er iom. den höga kontantinsatsen. Å andra sidan så pekar du ju själv på en del av riskerna.

Jag tolkar ditt inlägg som att du räknar med 15000 över efter att "nödvändiga" kostnader är avklarade? Det är i så fall en skaplig marginal (tycker jag).

När det gäller era marginaler, så kan man ju fundera lite över hur det ser ut frammåt. Om ni har yrken med en någorlunda tydlig karriärväg så bör man kunna räkna med högre inkomster i framtiden. Dvs. om du idag ser att ni borde klara er minst 5 år frammåt, ev. med budna lån. Så kan man anta att era marginaler är bättre om 5 år. Då klarar ni er även om räntan då gått upp.
 
Om du köper ett hus för 4Mkr och belånar det med 2Mkr har du 50% belåningsgrad.

Om vi tar den enda bobubblan som är relevant i närtid:
Under krisen på 90-talet minskade priserna med 20% dvs du skulle få 3,2 Mkr för din villa.

Efter att ha löst lånet på 2Mkr har du 1,2Mkr kvar att köpa nytt(andra objekt som gått ned i pris).
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Fan vi har lån på 3milj och huset är värt 3.5. Vi tjänar netto ca 43000kr. 2 milj är inget att gnälla över speciellt inte om huset är värt 4milj.
 
Jag kan inte se att du har tagit höjd för driftskostnader, dom är inte oväsentliga i sammanhanget.
 
Jag förstår att allt är beroende på vart man köper hus. Men 4 miljoner i Stockholm är vad ett helt "normalt" hus kostar i förorten. Svårt att komma billigare undan. Skulle jag ha råd att dessutom lägga 2,4 miljoner i kontaktinsats så skulle jag inte tveka för 5 öre om det var ett hus som jag ville ha.
Fast som sagt, vi stockholmare är ju vana att lägga större delen av vår lön på boende.

Jag skulle säga att du lätt har råd att bo där, med den kontantinsatsen. Sen är det upp till dig att avgöra hur stor del av din lön du är beredd att lägga på ditt boende.
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Vad kostar en villatomt på 800-1200kvm i området?
 
Jag skulle vilja tro att vi båda är beredda att prioritera boendet framför thailandsresor och sprillans nya bilar.
Jag vill inte räkna med att vår inkomst stiger avsevärt utan skulle tro att de ligger där någonstans. Några tusen minus för att vara hemma med barn mer.
15000:- är när drift, ränta osv är betalat.
Jag är av uppfattningen att om jag har 2 miljoner i lån så bör det amorteras minst 5000 i månaden. Några tusen vill man spara långsiktigt och minst minst 5000 bör gå in i buffert för ny bil som behövs om några år, kanske ny värmepannna, dränering kan behövas ja vad vet jag.
En bil för 180 000:- skulle ta 3 år att spara ihop till. Då kan man inte gör någonting på huset under denna tid.
Eller tvärtom om man behöver dränera och byta värmepanna så kan man inte köpa bil på 3 år. Detta är i den bästa av världar som sagt, undrar vad som är värt mest:
Att bo precis där man vill och behöva räkna pengar vid varje månadsslut eller att köpa ett billigare hus och ha friheten att om nöden kräver byta tak, köpa bil och åka på fjällsemester samma år.

Det är inga nybyggda hus i området och finns inga tomter men om det funnits skulle en kosta runt 1,2-1,5 miljoner enligt min uppskattning.
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Ok,
För dom pengarna borde det vara möjligt att bygga nytt för ungefär samma pengar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Låter som en relativt säker budget. Tycker till och med att det låter som att du överdriver med amorteringen, ni ligger ju endast på 50% belåning. Jag skulle nog sätta in pengarna på sparande istället.
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Förstår känslan...min input:
- Med så kraftiga marginaler under goda förhållanden ska ni inte amortera mer än nödvändigt, använd de pengarna i en rejäl buffert för eventuellt dåliga tider. Har ni ingen buffert när/om det smäller, då spelar det ingen roll om ni har amorterat aldrig så mycket. Med en bra buffert klarar ni er i en lång övergångsperiod och minskar därmed risken totalt sett.
- Släpp tvångstankar om "det där området"...med lite flexibilitet kan ni hitta drömhuset en miljon billigare....
- alternativt, bygg nytt själva om ni kan hitta en prisvärd tomt...
Lycka till!
 
  • Gilla
Hammarhaj75
  • Laddar…
Gör en komplett kalkyl över er budget med alla intäkter och utgifter inkl sparande etc, så ser du var ni landar. Vet att swedbank har haft en bra så kallad fördjupad kalkyl på sin hemsida där man kan räkna och se hur ens ekonomi ser ut, man får en schbalonkostnad baserad på info från konsumentverket om vad olika saker kostar för en familj med x barn osv. Så kan man själv justera siffrorna efter eget behov.

Det låter verkligen inte som en omöjlighet för er att lösa det där, men ni ska som sagt känna att det är ok också. Den tryggheten kan ni bara få genom att göra en egen kalkyl och se med egna ögon hur det blir.

Själva tänkte vi som så att går det så går det och går det inte så får vi i alla fall igen våra pengar (så bra pris fick vi :) )
Man lever bara en gång och gör man det inte nu blir det aldrig av. Man ångra sällan det man gjorde men oftare det man inte gjorde.

Räkna först och kör hårt sen ;)
 
Jag tycker att det verkar helt lungt. Ni kommer att ligga på 40% belåningsgrad så ni behöver inte amortera. Med 41000 netto så borde ni vid normalränteläge (5%) att betala 4700 i månaden efter ränteavdrag. Räknat på 3000 kr drift och 2000 kr underhåll så får ni en boendekostnad på 9700 kr, eller 24% av er disponibla inkomst. Medel är 27%. Och då har ni ändå räknat med underhållet, vilket jag tror att de flesta inte gör.

Om ni skiljs och måste sälja efter ett prisfall så kommer ni troligen att vilja köpa varsin lägenhet, men de har ju också fallit i pris och ni kommer att få en rejäl slant i fickan från huset, så risken att ni ska åka ut ur marknaden borde vara marginell.

En bra idé i ert läge skulle kunna att vara att räkna på 8% ränta, och lägga den motsvarande den summan månatligen till ränta och räntebuffertsparande. Det blir 7500 kr, vilket inte ska vara något problem med era marginaler. Med dagens ränta på 3% innebär det 4700 till räntebufferten varje månad. Skulle räntan sticka iväg, eller om någon av er skulle bli arbetslös, så kan ni klara er rätt länge på er buffert.

Skaffa varsin inkomstförsäkring så får ni behålla 80% av hela inkomsten, dvs skulle en av bli uppsagd så tappar ni max 5000 kr/mån. En bolåneförsäkring kan också vara bra, så att om en av skulle avlida så slipper ni en del av lånet.
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
krille09 skrev:
Om du köper ett hus för 4Mkr och belånar det med 2Mkr har du 50% belåningsgrad.

Om vi tar den enda bobubblan som är relevant i närtid:
Under krisen på 90-talet minskade priserna med 20% dvs du skulle få 3,2 Mkr för din villa.

Efter att ha löst lånet på 2Mkr har du 1,2Mkr kvar att köpa nytt(andra objekt som gått ned i pris).

41% gick det ner, från 1989 (toppen) till 1996.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Hur gamla är ni?
Planerar ni barn?
Är det ert första "riktiga" förhållande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.