Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Tack allihopa för alla bra svar. Jag har ett hum som jag kan gå på i början. Får väl köra lite efter känsla. Förmodligen funkar det så att om man jobbar åt en privatperson så går man timvis. Men åt annat företag går man per meter av materialet exempelvis. Hittade nu en sån lista jag behöver. Första som kommer upp när du söker på prisbok i google.
    Men som sagt, åt privatpersoner får man väl ta timvis. Så räknar jag bort ROT enkelt.
    Var försiktig med ROT löften... Jag tror inte ens att rivning som sådant är ROT berättigat.
    .......or oatävööööööööö

2.    länk #32
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Intressant, men det måste väl ändå vara om det ingår i en ombyggnad? Riv den där väggen och sätt nya tapeter?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

3.    länk #33
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Precis, om det handlar om en renovering och inte bara en rivning i sig. Vidare så tycker jag att ett pris aldrig skall offereras med ROT då det sistnämnda är en deal mellan SKV och kunden. Man kan upplysa kunden att han kan göra ROT avdrag på Max 50/100k om rätt förutsättningar finns men det är upp till kunden om han till göra det eller inte.
    .......or oatävööööööööö

4.    länk #34
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

vi har en rivningsfirma här, ett par hus bort, dom river en gammal villa. Jag frågade om deras priser, och dom brukade höfta till vad dom ansåg vara rimligt, men annar finns det en prislista i välsorterad bokhandel, boken heter Rivpris, dom trodde det var Bonniers som hade givit ut den. Men jag vet inte, för killarna verkade inte läskunniga.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

5.    länk #35
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

boken heter Rivpris, dom trodde det var Bonniers som hade givit ut den. Men jag vet inte, för killarna verkade inte läskunniga.
    Om jag får gissa så tror jag att grabbarna drev med dig och fick ytterligare en rolig historia att dra vid fikabordet.

6.    länk #36
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Om jag får gissa så tror jag att grabbarna drev med dig och fick ytterligare en rolig historia att dra vid fikabordet.
    Det får man väl hoppas.

Så här refererar prof. Ulf Bernitz i sin bok "Svensk och Europeis Marknadsrätt I", en dom i marknadsdomstolen:

MD 2005:5, VVS-Installatörerna gällde en omfattande, horisontell cirkaprislista inom VVS-branschen som branschorganisationen tillhandahöll i olika varianter och som användes brett. Marknadsdomstolen fann att prislistesamarbetet påverkade prissättningen och föll under förbudet i nuvarande 2:1 KL. Vad gällde möjligheten till undantag enligt nuvarande 2:2 KL framhöll domstolen att VVSInstallatörena hade bevisbördan. Allmänna uttalanden om att prislistan ledde till kostnadsbesparingar uppfyllde inte detta krav. Marknadsdomstolen fann alltså cirkaprislistan förbjuden.
    Nu är inte konkurrensrätt mitt specialområde, men jag uppfattar att det är synnerligen problematiskt om branscher sammanställer listor med priser. Då finns ju ingen priskonkurrens. Dock verkar det finnas undantag, t.ex. har ju bilbranschen sina listpriser för begagnade inbytesbilar. Möjligen accepteras detta av KKV därför att det finns en faktisk konkurrens på priserna vid försäljning av bil till kunden - och att inbyte normalt sker vid ett samtidigt köp?!

Ett förslag kanske kan vara att flytta över diskussionen till juridik-delen av forat, alternativ att starta en ny tråd där - och börja med att utröna om det alls är tillåtet att ha prislistor av det här slaget. Min röst ligger på ett "nej" på den frågan.

7.    länk #37
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

En vanligt använd prislista med både tider, priser och UE-kostnader är "Sektionsfakta" från wiksells förlag.
    Den är dock rätt dyr i inköp.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

8.    länk #38
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland
    Inloggad
    En vanligt använd prislista med både tider, priser och UE-kostnader är "Sektionsfakta" från wiksells förlag.
    Den är dock rätt dyr i inköp.
    Finns det inget standardpris eller någon bok som reglerar vad en sådan lista borde kosta?

9.    länk #39
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Finns det inget standardpris eller någon bok som reglerar vad en sådan lista borde kosta?
    Den som vet mest, gissar minst.

10.    länk #40
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Vidare så tycker jag att ett pris aldrig skall offereras med ROT då det sistnämnda är en deal mellan SKV och kunden. Man kan upplysa kunden att han kan göra ROT avdrag på Max 50/100k om rätt förutsättningar finns men det är upp till kunden om han till göra det eller inte.
    Det är ju ändå byggarn som måste göra avdraget på faktuiran, och inte kunden. Och byggarn går i god för att verksamheten är ROT-berättigad. Så med dagens regler tror jag det blir svårt. Annars håller jag i princip med dig

(Ursäkta sidospåret!)
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

11.    länk #41
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

F.ö har elektrikerna sin ackordstidslista (ATL).
    http://sef.se/Portals/0/avtal/ATL/AT...%20oktober.pdf
    http://sef.se/Kollektivavtal/ATL.aspx
    Hur den funkar har jag inte riktigt koll på.
    Det har vi knappt själva....man går typ två kvällskurser för att förtå det hela....

12.    länk #42
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

Nä, den ligger i nivå med listpriset.........
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42