Nykomling
Medlem: Oct 2009
Län: Stockholm
ROT fråga för mig som skattar i Norge
Hej.
Jag och min sambo bor i BR lägenhet. Det är jag som står på lånen och står som ägare. Min sambo är skriven på den här adressen. Jag arbetar i Norge och skattar där och sambon jobbar i Sverige.
Nu är det dags för en badrumsrenovering och jag förstår att jag inte kan göra ROT-avdrag men min fråga är då kan min Sambo göra avdrag fast att hon inte står som ägare på BR-lägenheten.
"Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som ROT-arbeten och ger rätt till skattereduktion om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du
• äger och som du bor i eller har som fritidsbostad eller
• äger och som dina föräldrar bor i."
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Ålder: 41
Län: stockholm
Myndiga lagfarna ägare (fysiska personer) kan få ROT-avdrag. Kunden måste alltså stå som ägare/delägare på lagfarten för fastigheten, eller som innehavare av bostadsrätt, tomträtt.
"Grundregeln för husarbete är att du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad.
För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs."
Ska jag tolka det så är svaret nej då det enbart är ägarna som kan få tillgodoräkna sig ROT.