Förändrad värdering av skada på lösegendom (Länsförsäkringar))
Läser igenom vårt nya försäkringsbrev från LF. Bland de förändrade villkoren som gäller från 2012-01-01 (har årsförfallodag 2012-02-01) läser jag följande:
E.4 Värdering av skada på lösegendom
"Vi har ändrat värderingsreglerna och du får inte längre ersättning med ett föremåls nypris. Istället ersätter vi skadad eller förlorade egendom med dagsvärdet, det vill säga det värde som ett föremål har efter avdrag för ålder och slitage."
I mina öron låter det som en väldigt "big deal". Ponera att det värsta inträffar och huset brinner ner, det samlade åldersavdraget kan ju bli väldigt stort och då får man köpa sitt nya bohag på blocket. Vad har andra försäkringsbolag för värderingsregler kring detta? Har möjlighet att byta försäkringsbolag i samband med årsförfallodagen.
Forumgud
Medlem: Jun 2007
Län: Jämtland
Nej LF har olika regler men inget LF bolag eller för den delen annat svenskt försäkringsbolag har lösöresförsäkring utan åldersavdrag.
Hela kutymen inom svensk försäkringsrätt är att försäkringstagare ej skall kunna tjäna pengar.
Vissa lokala länsbolag har haft ett minskat eller ändrat åldersavdrag på vissa lösöresskador som tillägg i försäkring vilket inte var rekommenderat och de sista har ändrat nu.
Så mig veterligen kommer du inte ifrån åldersavdrag genom att byta och det låter väl också rimligt att saker skall ersättas med dess rätta värde. En 10 år gammal soffa bör väl ersättas via just begagnad vara alternativt mellanskillnad för att förnya standarden.
Vid en totalbrand är det i 90 % av fallen så att det förändrade värdet pga ny uppbyggnad av huset är vida högre än självrisk och åldersavdrag
Nej LF har olika regler men inget LF bolag eller för den delen annat svenskt försäkringsbolag har lösöresförsäkring utan åldersavdrag.
Hela kutymen inom svensk försäkringsrätt är att försäkringstagare ej skall kunna tjäna pengar.
Vissa lokala länsbolag har haft ett minskat eller ändrat åldersavdrag på vissa lösöresskador som tillägg i försäkring vilket inte var rekommenderat och de sista har ändrat nu.
Så mig veterligen kommer du inte ifrån åldersavdrag genom att byta och det låter väl också rimligt att saker skall ersättas med dess rätta värde. En 10 år gammal soffa bör väl ersättas via just begagnad vara alternativt mellanskillnad för att förnya standarden.
Vid en totalbrand är det i 90 % av fallen så att det förändrade värdet pga ny uppbyggnad av huset är vida högre än självrisk och åldersavdrag
Tack, då vet jag att det är enligt praxis. Då gör jag det lätt för mig och ligger kvar. Lättnaderna i försiktighetskravet på skottning av tak var ju en välkommen förbättring.
Tack, då vet jag att det är enligt praxis. Då gör jag det lätt för mig och ligger kvar. Lättnaderna i försiktighetskravet på skottning av tak var ju en välkommen förbättring.
I praktiken faktiskt ingen skillnad då de vettiga bolagen inte har utnyttjat den klausulen sedan 2003. Det året var det två äldre män (oberoende av varandra) som skadades under en skottning av sitt villatak. Nu tydliggör man att det inte skall krävas för att inte lägga press på privatperson till orimliga åtgärder.
Kraven är dock rätt höga för skadan då läckage mm ej ersätts utan endast stora katastrofskador (brusten takkonstruktion)