Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: västra götaland

Lånelöfte

Tjena hoppsan!

Har en liten fråga nu så här på kvälls kvisten då jag pratat med banken förut under dagen och fick besked att med min lön skulle jag kunna få ett lån på 1,2 , och få en månadskostnad på 9000 och då har jag ingen kontant insats!

Jag tyckte det lät mkt att betala per månad !?

Vad tror ni ja kan få låna med en lön på ca 20 000 ut efter skatt ?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Jag antar det var deras worst case som de räknade på. För det blir inte månadskostnaden på den storleken av lån med dagens ränta. Skulle tippa på 5-6000kr med dagens ränta men sen är det ju vatten/avlopp/värme/försäkringar osv som plockar på men vet inte vad de räknade in i de 9000kr. Men de vill man ska kunna klara betydligt högre nivåer.

3.    länk #3

Okej frågan är hur jag ska göra då, med tanke på att jag hittat en tomt för 600 0000 som har en stuga på!
    Det finns vatten och avlopp färdigt, men huset är på 30 m2 (sommarstuga) då har jag med andra ord 600 000 att bygga för och det kommer jag ingenstans på ju =( Huset får vara 70 m2 entreplan så hade tänkt en källare på liknande storlek!

Frågan är ju om man vågar låna mer !?

4.    länk #4
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Eftersom du inte har kontantinsats så ligger dyra lån i toppen plus stränga amorteringskrav.
    Lön på 20k o bostadskostnad på 9k låter blodigt.
    .......or oatävööööööööö

5.    länk #5

Antingen får man spara halva sitt liv, eller så får man fan ha nån rik släkting =( vill fan inte bo i lägenhet längre asså

6.    länk #6
    Nimajnebs avatar
    Inloggad
    Man kan ju åxå skaffa sig ett bättre betalt jobb....
    .......or oatävööööööööö

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Skåne

Antingen får man spara halva sitt liv, eller så får man fan ha nån rik släkting =( vill fan inte bo i lägenhet längre asså
    Studenter lever på ca 8000kr i månaden, det skulle du också kunna pröva. Om du har bil också (vilket de flesta studenter inte har) så kanske du kan spara upp emot 10.000kr per månad av din lön på 20.000kr. På två år är det 240.000kr som du har sparat, det är inte illa pinkat om du fixar det. Kör hårt, 2 år är definitivt inte halva livet.
    Skånelänga från 1659/1830. Korsvirke, lertegel, faluröd panel. Många hål att stoppa pengar i!

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Mar 2009

Börja spara !!!

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008

Den månatliga bostadskostnaden bör enligt rekommendationer ligga på ca 15% av din bruttolön.

10.    länk #10
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Den månatliga bostadskostnaden bör enligt rekommendationer ligga på ca 15% av din bruttolön.
    Vid vilken ränta?

11.    länk #11
    Nimajnebs avatar
    Inloggad
    Säger vem? Gör jag något straffbart om jag ligger klart under detta?
    .......or oatävööööööööö

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Västernorrland

Skit också.. Då har vi för låg boendekostnad. Innebär det att vi måste låna mera?

Förlåt att jag slösade på lite bytes i cyberrymden men jag kunde inte hålla mig :-)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42