Det beror ju också på hur skicket på stommen är. Har ni tur är det bara nya tapeter och en golvslipning som behövs och då är det ganska billigt och enkelt att göra. Har ni otur finns det fuktskador och sättningar i huset och då finns det ingen gräns för hur dyrt och jobigt det kan bli.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Det beror ju på vad man menar med totalrenovering. Det ser ut att finnas måmga fina detaljer i huset, kan bli en svår avvägning om vad man vill/kan behålla, och vad som måste blåsas ut.
Men Om vi antar att grunden är OK, huset håller inte på att rasa ihop.
Gissningsvis behöver man byta taket, gissar på en kostnad ca 200 000, nytt badrum 100 000, nytt kök 100 000, ny VVS 100 - 200 000 (svårt att bedömma). Elen bör nog också totalrenoveras, 100 - 150 000. Nytt värmesystem, om vi antar bergvärme så kanske 150 000. Möjligt att några radiatorer behöver bytas också.
Invändiga ytskikt, kanske 100 000 om man blåser ut och skippar panel osv. Troligen betydligt mer om man bevarar.
Svårt att veta vad som behöver göras med fönstren, i bästa fall bara en ommålning, då är det troligen inte lönt att byta ut dem (energivinsten är för liten i förhållande till kostnaden). Annars får du räkna med 5 - 10 000 per fönster.
utvändig målning 50 - 75 000.
Så ja, 2 miljoner är nog realistiskt, utan att det blir någon lyxrenovering.
Så är ju frågan om huset är värt det. Huset ser fantastiskt ut, har troligen stor potential. Verkar ligga centralt (för centralt??). Närheten till järnvägen skulle jag vara orolig för.
Om man tittar lite hastigt på de "liknande" objekt som presenteras längst ned på mäklarens sida, så ser det ut som man kan få avsevärt bättre hus för samma pengar, men då troligen i sämre läge, frågan är om det vore kapitalförstöring att satsa 2,5 milj. på detta hus?
Med i princip bara eget arbete skulle man kanske kunna få ned renoveringskostnaden till en dryg miljon.
Att pruta på det begärda priset ger ju rätt lite i totalbudgeten.
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2011
Län: Västra Götaland
Jösses, vad har hänt?! Det var inget roligt innuti.
Rummet med en rollator och stege i var i synnerhet dåligt. Är det sot eller vad är det med väggen? Och en enorm spricka i taket. Lägg också märke till att där finns en fuktfläck. Finns också synliga sprickor i vägg i salongen med kakelugn. Sättningsskador?
Köken behöver naturligtvis bytas. Elen verkar vara indragen för fruktansvärt längesedan, om man tittar på kontakter och så vidare.
Ovanför fönstren i takkupan är det en suspekt svart fläck. Fuktskada? Eller bara något som ligger på fasadfärgen (smuts/alger eller liknande)?
Fönstren kan man nästan räkna med att det behöver göras iordning.
Jag håller med om att ovan beräkningar låter rimligt, men om du tänkt behålla det med två lägenheter blir ju naturligtvis kökskostnaden dubbel.
Det där måste nog upplevas på plats dock för att göra en ordentlig bedömning. Men det luktar nog inte rosor där inne, det är slitet och nedgånget och verkar vara en dödsboförsäljning.
Men det är en vacker byggnad, jag hoppas någon tar hand om den på rätt sätt och inte river den. Den skulle bli så mycket bättre bara man blev av med den hemska 70-talsgula nyansen.
"Jag ljuger inte, jag talar bara om en annan sanning än vad du gör..."
Citat av: Richard Andréasson, 2008