Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Topplån skenat. Vad har hänt?

Har ett lån hos SEB sedan två år tillbaka på vår villa. Kör rörligt på botten och topplån.

Förra kvartalet låg vi på detta.
    • Bottenlån 3.36%
    • Topplån 4.92%

Nu fick vi för nästa kvartal och man har fläskat på ordentligt på toppenlånet. Vad har hänt? Mig veterligen så har räntorna sänkts?

• Bottenlån 3.61% (+0,25)
    • Topplån 6.03% (+1,11)

Diff mellan bottenlån och topplån för olika kvartalen blir :
    • 1,56%
    och nu senaste
    • 2,42%

Alltså en ökning 1,11% på ett kvartal. Är det samma visa för er eller bör jag kontakta min bank? Man sänkte ju räntan nyss?!
    På SEB´s hemsida säger man att topplånet är ca 2% mer än bottenlånet..
    Senast redigerad av Bricco 2012-01-19 19:17

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Såg att dom höjde mitt nu i december med 0,4%. Måste vara för att cheferna har för lite bonus. För alla vet hur dåligt dom tjänar och hur lite pengar bankerna tjänar.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3

SEB säger att eftersom mitt lån passerat 2 år så justeras mitt personliga påslag och jag måste omförhandla detta.. Ingen aning vad de justerat det till. Märkligt man bara säger "Om du vill förhandla ska du göra det nu". Inget om att mina tidigare villkor förändrats.. ful fisk.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västra Götaland

Samma sak göra Nordea, man förhandlar fram sina ränterabatter som sedan gäller en viss tid ( i vårt fall ett år) därefter blir man av med rabatten om man inte omförhandlar. Och Nordea dom gör ingenting för att informera om detta.

5.    länk #5

http://comboloan.se/forum_v2/forum_p...ic=8577&page=1

Marginalerna har justerats upp väldigt mycket tydligen. Men jag finner det ändå märkligt att inte bli informerad om detta om de ändrat för mig?!

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Uppsala

Jag utgår från att du i november fått ett brev från SEB där de informerat dig om att ditt lån löper ut och att om du inte gör någonting kommer lånet löpa med samma bindningstid som tidigare. I ditt fall 3-månaders.

Det man alltid måste göra i detta skede är att kontakta SEB för att återigen förhandla om sitt påslag på deras upplåningsränta. Om man inte kontaktar dem får man fortsatt 3-månaders men nu med sämsta möjliga villkor i 2 år framöver.

Kontakta dem och förhandla så fort som möjligt. Om de vägrar att bryta upp det 2-åriga avtalet kan du byta till bundet 1 år, 2 år eller 3 år om ett par månader och då förhandla fram en lägre marginal.

7.    länk #7

Jag utgår från att du i november fått ett brev från SEB där de informerat dig om att ditt lån löper ut och att om du inte gör någonting kommer lånet löpa med samma bindningstid som tidigare. I ditt fall 3-månaders.

Det man alltid måste göra i detta skede är att kontakta SEB för att återigen förhandla om sitt påslag på deras upplåningsränta. Om man inte kontaktar dem får man fortsatt 3-månaders men nu med sämsta möjliga villkor i 2 år framöver.

Kontakta dem och förhandla så fort som möjligt. Om de vägrar att bryta upp det 2-åriga avtalet kan du byta till bundet 1 år, 2 år eller 3 år om ett par månader och då förhandla fram en lägre marginal.
    Jag fick de papperen förra veckan och har skickat in dem nu. SEB säger jag har fram till 28/2 att förhandla mitt påslag vilket är 2 år sedan tillträdet. De papperen säger dock inget om att mitt påslag ändrats utan bara att jag ska kontakta dom om jag vill förhandla. Papperen tar bara upp om jag vill fortsätta med rörligt eller binda mig på olika perioder.

Om man har rörlig ränta på allt, kan man då inte förhandla sin marginal vid varje 3 månadersavslut?

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Uppsala

Perfekt, då är det bara att sätta igång att förhandla. Även om du har 3-månaders kan du bara förhandla varannat år. Den marginal ni kommer överens om gäller i två år om du inte byter till någon längre bindningstid för då bör det gå att göra en ny förhandling.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Halland

Det lär ha stått på ditt årsbesked, det gör det i alla fall på det senaste jag fick hem, under "förlängningsdatum". Kan även vara bra att läsa igenom avtalet när huset köptes angående rabatten, där står det också rätt tydligt. Sedan går det visserligen alltid att diskutera att de kan vara ännu tydligare på det här planet men vi vet ju hur bankerna fungerar.

10.    länk #10
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Även om du har 3-månaders kan du bara förhandla varannat år.
    Du snackar i nattmössan. Har man tre månaders bindningstid kan man förhandla om rabatten närsomhelst.

11.    länk #11

Du snackar i nattmössan. Har man tre månaders bindningstid kan man förhandla om rabatten närsomhelst.
    Det är så alltså? Bra i så fall men jag fick känslan av att det inte är så vid samtal med SEB idag då de sa det var bråttom att förhandla detta innan min 2års period gick ut.

Så här säger SEB på webben.

Din marginal omförhandlas efter två år
    När du väljer tremånadersräntan är bindningstiden för själva lånet två år. Det betyder att den del av räntan som du avtalat med oss, det vill säga din individuella marginal, är densamma under hela lånets bindningstid. Du omförhandlar alltså din marginal för lånet efter cirka två år från det att lånet betalades ut eller från senaste förlängningstillfället.

Precis som för andra bindningstider beror den marginal du får på ditt lån på flera faktorer:

Storleken på din övriga affär med banken.
    Vilken säkerhet du har för ditt lån.
    Det totala lånebeloppet i förhållande till bostadens värde.
    Läget på den finansiella marknaden

12.    länk #12
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Det är så alltså? Bra i så fall men jag fick känslan av att det inte är så vid samtal med SEB idag då de sa det var bråttom att förhandla detta innan min 2års period gick ut.
    Det är klart att de inte skyltar med att du kan ta ditt pick och pack vilken dag som helst.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Västernorrland

Jag har bara 3 månaders lån. SPå Swedbank förhandlar man, där jag bor, ränterabatt som sedan gäller i 1 år. När det närmar sig slutet på perioden är det upp till mig att påminna och förhandla på nytt om inget oförutsett inträffar. Det det finns inget som hindrar att t.ex. jag "hotar" byta bank om de börjar strula på. För min del var jag på väg att byta men kunde då förhandla till mig så att jag fick lite bättre rabatt för att stanna kvar. Det enda som hände var att jag fick en ny rabattperiod på ett år med ytterligare lite bättre rabatt.

14.    länk #14
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Jag har bara 3 månaders lån. SPå Swedbank förhandlar man, där jag bor, ränterabatt som sedan gäller i 1 år. När det närmar sig slutet på perioden är det upp till mig att påminna och förhandla på nytt om inget oförutsett inträffar. Det det finns inget som hindrar att t.ex. jag "hotar" byta bank om de börjar strula på. För min del var jag på väg att byta men kunde då förhandla till mig så att jag fick lite bättre rabatt för att stanna kvar. Det enda som hände var att jag fick en ny rabattperiod på ett år med ytterligare lite bättre rabatt.
    Det bankerna hoppas på är väl att man ska bli kund hos dem med en låg ränta som lockbete, dela upp lånen så att det blir besvärligare att byta bank och sen bli kvar som kund till sämre ränta när rabatt-tiden går ut.

Jag har också just tagit upp offerter på lån och Swedbank gav max 1 års ränterabatt på 3-månaderslån. SEB gav två år. Valde därför SEB.

Jag försökte räkna ut vad som är lönsammast och tog skillnaden mellan STIBOR och SEB:s upplåningskostnad och applicerade det på riksbankens räntebana för de kommande tre åren och kom fram till att på tre års sikt är bundet troligen blir billigare än rörligt. Kör därför 100% bundet 3 år utan uppdelning. Då slipper jag hålla på att vakta på räntan i tre år, och får sedan om tre år ett bra förhandlingsläge eftersom alla lån löper ut samtidigt.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Västernorrland

Jag är faktiskt i startgroparna att ringa banken igen för att förhandla en bättre rabatt. Min nuvarande har löpt i ca. 4,5 månader men jag upplever att Bankerna tar allt för stor marginal på de rörliga lånen (iaf Swebank) som styr rabatten mot sin publicerade 3 månaders.

Om de inte går mig till mötes så kommer jag att ta in offerter som förhoppningsvis ger mig bättre villkor och då genomför jag ett byte.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42