T
Lazyman skrev:
De hade t.o.m. hög hatt också. :)
Det hade iofs sotarna med... :D

Blodbright skrev:
Såhär ligger det till....

Som lärling så får man ej vara ute på egna arbeten, eller ta ansvar för dessa utan ska alltid föja med en fullbetald 6-års montör.
Det är reglerat så i kollektivavtalen, eftersom en lärling är just en lärling.
Kollektivavtalen är inte lagen, det finns lärlingar utöver dessa som fungerar alldeles utmärkt och ingen menar väl att lärlingar åker omkring och gör egna jobb, eller?

Busig skrev:
Kollektivavtalen är inte lagen, det finns lärlingar utöver dessa som fungerar alldeles utmärkt och ingen menar väl att lärlingar åker omkring och gör egna jobb, eller?
Jodå, sånt händer det med, kanske inget avancerat men en liten firma kan ju vid tillfälle ha personalbrist och/eller handledaren är sjuk.

Självklart kan en lärling åka på egna jobb. Vi är ju alla väldigt olika och en del unga killar är väldigt duktiga. Det ser jag tydligt på mina elever på elprogrammet. Allt beror ju på vad det är för jobb och vem som ska utföra det. Sedan är det i slutändan handledaren och till sist den som står med behörigheten som avgör.
Frågan är hur mycket debiterar elfirman sin kund om en lärling gjort jobbet. Det var vad trådskaparen undrade över och jag tro att han har fått svar. Det normala och naturliga och mest moraliska är att lärlingen inte debiteras fullt timpris, vad sedan priset ligger varierar som sagt efter lärlingens kunnande.

Busig skrev:
Jag körde egen servicebil i 4 veckor den sommaren som inträffade under min lärlingstid och jag jobbade då på största elfirman i den staden. Vi var 30-40 elektriker på firman 1991. Jag visste att jag inte fick jobba ensam, men som lärling så vågade jag inte protestera. Arbetsledarna hade inte pratat med varandra när dom beviljade semestrarna så under 4 veckor så var det 1-3 serviceelektriker som jobbade så vi var 3 lärlingar som fick köra service själva också under dessa veckor.

Sangris skrev:
Självklart kan en lärling åka på egna jobb. Vi är ju alla väldigt olika och en del unga killar är väldigt duktiga. Det ser jag tydligt på mina elever på elprogrammet. Allt beror ju på vad det är för jobb och vem som ska utföra det. Sedan är det i slutändan handledaren och till sist den som står med behörigheten som avgör.
Frågan är hur mycket debiterar elfirman sin kund om en lärling gjort jobbet. Det var vad trådskaparen undrade över och jag tro att han har fått svar. Det normala och naturliga och mest moraliska är att lärlingen inte debiteras fullt timpris, vad sedan priset ligger varierar som sagt efter lärlingens kunnande.
Installationsavtalet Kapitel 12
§ 8 Utnyttjande av lärling för självständigt arbete
Arbetstagare med mindre än 3 års yrkesvana eller lärling får ej sättas att
självständigt utföra installation för belysning eller kraft.
Anmärkning
Undantag härifrån får ske vid sjukdom eller annat tillfälligt förfall eller därest i
särskilt fall en lärling med mindre utbildningstid, dock inte under 2 ½ år, befinnes
äga behövlig kompetens för arbetets utförande.

Jag har nu läst alla mer eller mindre intressanta inlägg och har några funderingar:
Idag när vi åter har detta med ROT-avdrag och kunden får betala hälften och resten debiterar hantverkaren staten så vill nog de allra flesta kunder hävda att priserna har ökat. Det är väl något som staten borde ha checkat av innan man införde detta?
När det gäller vad företagen faktiskt betalar sina lärlingar undrar jag följande: Får inte de flesta företag som tar in lärlingar anställningsstöd idag? Dvs, företagen själva betalar endast en del av lönen.
Om så är fallet torde det vara ännu svårare att debitera full ersättning eller rent av överhuvudtaget någon ersättning för en lärling.
Notera att jag inte anklagar någon - jag (och kanske även andra) vill bara veta hur det ligger till.

Nä, inte för lärlingar. En traditionell lärling har man aldrig fått något bidrag för.

Hela elbranchen är inte som andra...
Lärling...ta fullt betalt för...vilet mygel och bluffsamhälle vi har...

Byggfuskprogrammen i TV skulle kunna sätta dit nästan 100% av elbranchen...

Fusk hela vägen.
1.konstlade priser på elprodukter
2.föråldrade regler kring certifiering leder till konstiga behörighets regler..den som inte kan kan ha behörighet och densom kan kan inte få behörighet..med konstiga prov etc..
3 elsäkerhetsverket har aldrig lagfört någon eftersom man är korrupta
4. Tar betalt för lärlingar trotts att detta är förbjudet och strider mot samtliga saker ovan..bestämmelser
5. Om en kund vill ha hjälp när en elektriker avbrutit sitt jobb så är kvaliten i branchen så låg och dålig att man sällan kan få jobbet klart utan måste börja om från början.
6. El fel i ett helt hyreshusområde med förväxling fas nolla beivrades aldrig trotts stora skador på elanläggningen motorer etc..försäkringsbedrägeri?

Hela el branchen behöver göras om från grunden

Tänk...det var en sanasad och nyanserad diskution med verklighetsbasering även om olika åsikter tagits fram...men fortafarnde verklighetsbaserta tills nu!!!!!

1. Elleveranser och elektriker/elfirmor har inget med varandra att göra.

2. Inget konstigt med prov eller liknande, kraven för att få behörighet har utvecklats med utvecklingen i branchen, det finns en anledning till krav samt att nuvarande krav ligger ute för att utsättas för en framtida ändring.

3. Elsäkerhetsverket är en myndighet som svarar till regering/rikstad och i förlängningen vad EU säger/kräver, det finns inget utrymme för korrupthet då ingen skulle tjäna på det, varken branchen eller konsumenter.

4. Det är aldrig förbjudet att ta betalt för en anställd som utför arbete. En lärling är en anställd under vidareutbildning.

5. Förstår inte poängen, sammanhanget eller något annat på denna punkt tyvärr.

6. Vad har detta med saken att göra? Var kommer uppgifterna ifrån, var hände det och hur var utlåtande från försäkringsbolaget/bolagen?

Elbranchen är mer komplex än så att man kan göra om det samt att förändringar sker hela tiden, starta upp en lobbygrupp, häcka vid regeringskansliet eller annat lämpligt ställe och påbörja arbetet där ev förändringar kan ske, lite gny på en site i stora WWW lär inte fungera.

Men detta är vad jag tycker det....

Svårt att säga..

Själv hade jag varit sur om totalpriset blivit högre än vad jag trodde, extra sur om det varit felaktigheter också. Ännu mer sur hade jag blivit om det dessutom hade framkommit att firman tjänat extra, genom att använda lägre avlönad arbetskraft (tex lärling, eller folk från utlandet (nu vet jag inte om man får ha tex en polsk elektriker med som lärling till en svensk, detta är bara ett exempel)).
Så generellt tycker jag att en lärling borde ha lägre timdebitering.

Men, trådskaparen och elfirman har kommit överens om ett timpris. Sedan har elfirman skickat två gubbar att fixa jobbet. Två gubbar som de, förhoppningsvis, har bedömt skall kunna fixa det på ett bra sätt. Förutsatt att antalet timmar stämmer och att inga fel har upstått (det är lite otydligt här..) som inte har fixats på ett tillfredsställande sätt, så är nog svaret på TS:s fråga nej, han kan inte göra något åt saken.
Han kan ringa till firman och säga att han är missnöjd - det kanske hjälper, men om firman har följt reglerna med rätt utbildad personal, med rätt certifikat, på rätt positioner, så är det firmans val hur man sätter priserna.

Ett problem är väl att "lärling" och "icke lärling" är trubbiga urval för att bedömma någons skicklighet. Jag vet inte om elektriker har individuell lönesättning, men om de har det, skall då kunden betala 550:-/h för Pelle och 600:-/h för Malin, för att hon har högre lön än honom, eftersom hon började under högkonjunktur, trots att han spikar kulo snabbare? Eller om den ena har längre arbetslivserfarenhet och därför högre lön? Skall det leda till olika timpris för kunden? -"Jovisst, du får betala mer för Olle, men han är snabbare på apparatskåp än Nisse". Jag skulle ifrågasätta den debiteringen.
Eller skall man betala lägre timlön för en elektriker som "bara" står och puttar in sladd i tomrören, när någon annan står och drar i andra ändan? Tänk om påputtaren är jättebäst på elmotorer? Det lär han knappast ha nytta av den dagen, jag kan putta på lika bra som honom. Men idag var det inga trasiga motorer, samtidigt som den ordinarie påputtaren är sjuk.
Vissa moment behöver man vara två pers för att utföra. Vissa inte. När man utför "enpersonsmoment", så kommer det ibland att finnas två moment att utföra samtidigt, ibland inte. Ibland kommer en att få titta på/klia sig i naveln/röka/bära tänger till bilen/surfa byggahus på arbetstid.

Om två snickare skall sätta upp en bräda, den ena håller och den andra spikar, skall man då betala olika timlön för dem? Om den ena är lärling då? Om det är lärlingen som spikar, eftersom den utbildade är bakfull? (och nej, jag menar inte att snickare är oftare bakfulla än någon annan yrkesgrupp. Likväl tror jag det inträffar i alla yrkesgrupper).

Om jag går på ICA och handlar mjölk och bröd, så är det förmodligen så att handlaren tjänar mer (både procentuellt och absolut) på den ena varan. Är det fel?

Att sedan hela elbranchen skulle vara mer korrumperad och bluffande än resten av samhället, att elektriker har för dåligt betalt i förhållande till kunskap och ansvar, eller att advokater är sämre än elektriker (eller tvärt om) är bara dumt.

Elektriker och tjänstemän på elsäkerhetsverket är lika korrumperade som andra, därför att de finns mitt ibland oss. Din granne är kanske elektriker (eller advokat).
Folk får den lön de är värda (dvs den lön någon annan vill betala). Om gräset verkligen vore grönare på andra sidan, så skulle vi se mängder av advokater som omskolade sig till elektriker, eller tvärt om. Det händer säkert, men det är nog inga stora strömmar vi talar om.

Så, om du har för låg lön och ser en annan yrkesgrupp som får oförtjänt betalt - byt. Enkelt.
Om du inte vill byta, därför att det är tråkigt att vara elektriker, därför att du har tummen mitt i handen, eller inget läshuvud, eller inte vill plugga, inga problem, men gnäll inte. Det är ditt ansvar och ditt val.

Den enda yrkesgruppen du inte kan byta till i Sverige är Kung. Du kan iofs ge dig ut och stöta på en viss gravid prinsessa - titta till och med det är, åtminstone teoretiskt, möjligt.
Orsaken till att vi har ett ärvtligt kungadömme i Sverige är eftersom en majoritet av Svenska fölket förväntas tycka det är det bästa. Om det förhållandet skulle ändras, så kommer Kungen att avsättas.
</rant>

/ Fredrik

Om lärlingen utför ett fullgott arbete på samma sätt som en normalanställd ser jag inte varför hans arbete ska rabbateras, Elföretaget har ansvaret och garanterar att lärlingen kan göra jobbet.

Byggarätt, Du är ju helt ute och cyklar.... jag förstår inte ett dugg av vad du antyder/menar, Jag håller helt med Glufsglufs att tills nu har det varit saklig debatt även om jag själv kände mig påhoppad i ett inlägg. Ibland känns det som att folk är här mera för att hacka på varandra än att tillföra debatten verklighetsanknuten info.

Cyb, Vad tycker du då om min åsikt till lägre timdebitering för lärling? Jag väljer medvetet att inte kalla det rabbaterat pris, för det är ingen rabatt.

Tornhill2/Fredrik, Jag tyckte innan att jag skrev för långa inlägg, men nu är jag klart brädad av dig. Orkade knappast läsa hela stycket. Håller med dig i sak, men du snedvrider bilden rejält utanför verkligheten.

%-systemet finns även för elektriker. Eftersom arbetsgivaren betalar mindre lön till lärlingen än till en "full%are" så ska väl självklart debiteringen för honom också vara lägre? Nog för att dom ofta kan vara duktiga och angelägna om att gör ett bra jobb, men tanken med lärlingar är ju just att dom är med för att lära sig yrket i praktiken.

Fast fullbetalda elektriekr kan ju ha inviduell lön på ett och samma företag och det kan ju skilja tusenlappar, vissa kan ju pga att företaget inte vill bli av med dom förhandla till sig högre lön....ska man öka timdebiteringen på dom då? Köra ett A och B lag? Nja...jag vet inte om det där med % håller riktigt men jag ska tillägga att jag är med på att man inte alls behöver debitera fullpris på en lärling rent generellt men av helt andra anledningar än att debitera på procenten baserat på betald lön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.