Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

i detta fallet verkar det helt onödigt med KA ,krävs det ändå tror jag att byggmästaren kan ikläda sig den rollen
    Så kan det oxå bli

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Kalmar

Kommun

Byggansvarig i kommunen sa att det var krav på KA..
    Är däremot fundersam till KA:s sätt att skicka över ett avtal för påskrift gällandes en summa vi aldrig diskuterat + info om löpande avgifter = ingen aning om vad slutsumman blir.
    Sedan låter 12.000 kr mycket i mina öron för att resa takstolar på ett befintligt platt tak.
    Enligt KA så skulle det krävas 2 besök på bygget under byggtiden (1 mån).

3.    länk #18
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

Hur som helst fantasipriser för två besök,för min del skulle jag skaffat en annan KA,med överenskommit
    totalpris den här KA kommer väl inte från" kiruna"
    Så kan det oxå bli

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västragötaland

Jag håller med - helt horribel kostnad! Byt KA (och ta aldrig en som byggbolaget rekommenderat).

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: VG

Tycker också det verkar mycket. För ett nybygge ligger kostnaden för KA runt 20-25kkr. Jag skulle även passa mig för att ta en KA som rekommenderas av byggaren.
    Tyvärr verkar det svårt att hitta KA som är godkända enligt de nya reglerna och de som finns verkar även ha fullt upp. Men ett tips är att kolla på Boverkets hemsida för KA i din region.

I övrigt är min egna erfarenhet att en bra KA är guld värt både i kontakt med myndigheter och mot byggare.

6.    länk #21
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västmanland

Ignorera denna KA. Vederbörande verkar tro att denne är själv på marknaden. Oskäligt pris!

7.    länk #22
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten
    Inloggad
    I och med den nya PBL har det med säkerhet uppstått en brist på KA som är godkända enligt de nya reglerna. Reglerna om att använda KA är tuffaren än tidgare så även kompetenskraven på KA. KA ska väl dessutom ha "självständig ställning" i förhållande till byggfirman, så byggledaren kan inte själv vara KA.

Tycker också att det låter tokdyrt, men det kan ju vara så att bristen är extra stor på Öland?

(Synd bara att det krävs en omfattande praktiktid för att bli KA, annars kanske jag hade kunnat komplettera några kurser och skaffat mig ett välbetalt extraknäck, som det verkar).

8.    länk #23
    Junior medlem Medlem: Mar 2007

Vad heter den Kvalitets Ansvarige mannen (jag vill inte anlita honom)

9.    länk #24
    Nykomling Medlem: Jan 2012

Tack alla! Nu verkar det som det löst sig. Att vara KA måste vara grymt välbetalt! Hävde avtalet (fanns inget egentligen), han kunde dock tänka sig att gå ner till 10.000...
    Men anlitar nu en annan som gör samma jobb inkl allt (plan, resor, besök) för 5000 kr.
    Känns mycket bättre!!

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västragötaland

Om jag har förstått det rätt så är det väl så att om bygglovet går igenom under 2012 så är det en övergångsperiod där KA inte behöver vara certifierad enligt de nya reglerna (men skall ha tillgodogjort sig den nya PBL)?

11.    länk #26
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

Om jag har förstått det rätt så är det väl så att om bygglovet går igenom under 2012 så är det en övergångsperiod där KA inte behöver vara certifierad enligt de nya reglerna (men skall ha tillgodogjort sig den nya PBL)?
    Det är en övegångsperiod 2012 ut där en rikscertifierad kvalitetsansvarig får lov att vara kontrollansvarig om man visar intyg på att man gått uppdateringen på den nya PBL.
    Det räcker altså inte att man tidigare var lokalt godkänd, man skall vara rikscertifierad.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

12.    länk #27
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Kommunen har även rätt att (under en övergångsperiod) ge dispens från kravet på certifiering av KA.
    De har alltså rätt att godkänna vem som helst, sen om de gör det eller vilka krav de ställer är nog olika från kommun till kommun.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen