Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Gudfader Medlem: Mar 2005

När jag läser inläggen om olika byggkreditiv fungerat (eller inte fungerat) så ser jag att mitt kreditiv varit osedvanligt smidigt och förmånligt. Eller var det möjligen så att jag betraktades som en ovanligt pålitlig kund.

2.    länk #17
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Är nog väldigt olika från bankperson till bankperson. Vi bytte handläggare mitt i och den andra hade nog inte ens godkänt lånet till tomten utan påskrivna papper från husleverantören. De kontrakt som hon var tvungen att se innan hon släppte iväg pengar var inte ens det som just de pengarna gällde. Det var nära att hela vår husleverans blev stoppad för att hon vägrade betala ut 800 000 till husföretaget för materialleveransen innan vi hade skickat in kontraktet för elektrikern som skulle börja arbeta mycket senare.

3.    länk #18
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Vad bör jag kunna förhandla ner räntan till på ett byggkreditiv?

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Det är nog inget som går att förhandla, hela lånet är ju en risk för banken så den riskpremien sänker dom knappast. Men försöka kostar inget.

5.    länk #20
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Skåne
    Inloggad
    Vad bör jag kunna förhandla ner räntan till på ett byggkreditiv?
    Vi har 4,2%, känns rätt ok.
    __________________________________________________ _______________
    Bygger ett 1½plans stenhus på ~170m2, med jordvärme och FTX i Skåne

6.    länk #21
    Suhaggs avatar

Det låter väldigt bra.
    Jag har för mig Handelsbanken sa 4.5% till mig.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Jun 2011
    Län: Västra Götaland

Blev erbjuden 4,65% nu i veckan...

8.    länk #23
    Suhaggs avatar

Hur fort ändrar sig denna ränta?
    3månader, sen är det bara och ringa banken och skälla?

9.    länk #24
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Skåne
    Inloggad
    Hur fort ändrar sig denna ränta?
    3månader, sen är det bara och ringa banken och skälla?
    Vår är helt rörlig, men än så länge har den inte ändrats mer än en gång varannan månad ungefär.
    __________________________________________________ _______________
    Bygger ett 1½plans stenhus på ~170m2, med jordvärme och FTX i Skåne

10.    länk #25
    Suhaggs avatar

4.30% verkar inte vara några problem att få på ett kreditiv nu. Bör det gå att pruta på det?
    Nordea säger att de inte gör det men det måste finnas marginaler även på byggkreditiv.

11.    länk #26
    Suhaggs avatar

Vilken bank?

12.    länk #27
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    4.30% verkar inte vara några problem att få på ett kreditiv nu. Bör det gå att pruta på det?
    Nordea säger att de inte gör det men det måste finnas marginaler även på byggkreditiv.
    Bygg snabbt istället, så spelar några tiondelar inte någon roll !
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #28
    Suhaggs avatar

Bygg snabbt istället, så spelar några tiondelar inte någon roll !
    Jo så enkelt är det
    Det är kul att pruta men visst på ett års tid så är det småsummor men banken ska få kämpa lite när man sitter i förhandlingsläge.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42