Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Måste jag amortera?

Har en kalkyl som ser ut så här på ett nybyggt hus. Byggkostnad 3m och värde när det är klart ca 3.3m. (mycket eget jobb samt en "gratis" tomt)

Skulle under de 5 första åren vilja slippa att amortera helt.
    Är det möjligt eller har reglerna ändrat sig eller är det bara SEB kalkylen som inte har funktionen att ta bort amortering helt?

2.    länk #2
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Det står ju på kalkylen att amortering skall göras om lånet är över 75% av bostadens värde. Eftersom du ska peta in en mille kontant så ska det väl inte vara något problem att få amorteringsfritt.
    .......or oatävööööööööö

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Nov 2011

Det står ju längst ned, för belåning som överstiger 75% måste det amorteras. Eller har jag missuppfattat något? Det är utifrÅn finansinspektionens nya rekommendationer och något som alla bankerna följer. Förut var du av dem flesta banker bara tvungen att amortera på den del som överstiger 85% av värdet.

4.    länk #4
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Det står ju längst ned, för belåning som överstiger 75% måste det amorteras. Eller har jag missuppfattat något? Det är utifrÅn finansinspektionens nya rekommendationer och något som alla bankerna följer. Förut var du av dem flesta banker bara tvungen att amortera på den del som överstiger 85% av värdet.
    85%. Men många banker verkar (på eget bevåg) köra med 75%.

5.    länk #5
    Suhaggs avatar

Tackar!
    Dags att börja läsa det finstilta

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Nov 2011

85%. Men många banker verkar (på eget bevåg) köra med 75%.
    Jasså där ser man, trodde det var 75%

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Bankföreningen har tagit fram ett riktlinje som säger att kunden i normalfallet ska amortera ner till 75 %

8.    länk #8
    Nyfnikens avatar

Bankföreningen har tagit fram ett riktlinje som säger att kunden i normalfallet ska amortera ner till 75 %
    Då är det ju intressant att veta hur detta tillämpas. Jag är knappast någon speciell kund och något amorteringskrav gällde inte mig så sent som i december.

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Skåne

De e bara och låna, finns bra exempel på länder där de funkar hur bra som HELST att bara låna och låna

10.    länk #10
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    De e bara och låna, finns bra exempel på länder där de funkar hur bra som HELST att bara låna och låna
    Exempel?
    .......or oatävööööööööö

11.    länk #11
    Suhaggs avatar

Ska inte bara låna och låna.
    Den ekonomiska situationen för mig ser lite annorlunda ut de 5 första åren och jag vill veta om jag har möjlighet att få marginalerna på min sida om jag behöver det.

Tror han är ironisk

12.    länk #12
    Nyfnikens avatar

Ville du inte svara på #8 PCLarsson?

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Ville du inte svara på #8 PCLarsson?
    När det kommer till de krediter som jag involverad i så tillämpar vi amortering ner till 75 % om inget speciellt föreligger.

Du får fråga din bankman/bankkvinna hur dom har tänkt. Men då kanske du åker på amortering efter det

14.    länk #14
    Nyfnikens avatar

Du får fråga din bankman/bankkvinna hur dom har tänkt. Men då kanske du åker på amortering efter det
    Nejdå, jag tänker hålla tyst.

..det var för övrigt två av storbankerna. Bland annat din om jag inte missminner mig.

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Riktlinjen om 85% som lånetak var det väl? Det som sedan avgör är flera parametrar bla. din ekonomi, husets värdering,efterfrågan i det berörda området och/eller pantbrevens storlek så det kan enbart din bank svara på hur ditt lån skall amorteras eller inte.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42