Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Riktlinjen om 85% som lånetak var det väl? Det som sedan avgör är flera parametrar bla. din ekonomi, husets värdering,efterfrågan i det berörda området och/eller pantbrevens storlek så det kan enbart din bank svara på hur ditt lån skall amorteras eller inte.
    Ja, 85%-regeln finns ju när det gäller lån med säkerhet i den fasta egendomen. Men det du alltså menar är att PCLarsson har fel när han skriver om bankföreningens riktlinjer? Är själv intresserad då jag snart kommer ha ett lån ungefär i dessa proportioner i förhållande till marknadsvärdet på min fastighet.

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Jag säger inte att någon har fel! Banken resonerar över flera saker, men det beror nog mycket på hur den egna bankkontakten ser ut. Handlar det om ett nybyggt hus så har man kanske inte fått en slutlig värdering och därmed inga pantbrev uttagna.Belåning inom uttagen pant brukar inte kräva någon amortering, men återigen det finns parametrar som avgör t.ex. är det ingen efterfrågan dvs. ingen budgivning på en fastighet så blir bankens värdering en annan, banker kör med både livrem o hängslen. Det finns nog flera trådar här som har diskuterat värdering av en fastighet så även det bör man kolla med sin bank.

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Halland

Bankföreningen rekommenderar amortering på bolån

2010-12-22 15:24:00

De svenska bankerna går nu genom Svenska Bankföreningen ut med en gemensam rekommendation om att låntagare bör amortera på den del av bolånet som ligger över 75 procent av marknadsvärdet. ”Det här är en fråga som vi banker aktivt har drivit i Bankföreningens styrelse och som också ligger i linje med våra rekommendationer idag”, säger SEB:s koncernchef Annika Falkengren, som är vice ordförande i Bankföreningen.

4.    länk #19
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

När vi pratade lån med vår bank och vi sa i vilket område vi skulle bygga så sa banktanten direkt att i det området är det inga problem med 85% belåning. Så det beror ju lite på var man bor också hur mycket amortering de kräver.

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Jag säger inte att någon har fel! Banken resonerar över flera saker, men det beror nog mycket på hur den egna bankkontakten ser ut. Handlar det om ett nybyggt hus så har man kanske inte fått en slutlig värdering och därmed inga pantbrev uttagna.Belåning inom uttagen pant brukar inte kräva någon amortering, men återigen det finns parametrar som avgör t.ex. är det ingen efterfrågan dvs. ingen budgivning på en fastighet så blir bankens värdering en annan, banker kör med både livrem o hängslen. Det finns nog flera trådar här som har diskuterat värdering av en fastighet så även det bör man kolla med sin bank.
    OK, jag trodde att du menade att PCLarsson hade fel då jag tolkade dig som att man beaktade ett lånetak och sedan de parametrar du tog upp, dvs inte att man först och främst följer Bankföreningens riktlinjer om amortering ner till 75 % och sedan beaktar olika parametrar.

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

När vi pratade lån med vår bank och vi sa i vilket område vi skulle bygga så sa banktanten direkt att i det området är det inga problem med 85% belåning. Så det beror ju lite på var man bor också hur mycket amortering de kräver.
    Belåningsgrad är en sak och där säger FI bestämt att utåning med säkerhet i villfafastighet inte får överstiga 85 %.

Vad sedan gäller amorteringar så har bankföreningen tagit fram riktlinjer vad gäller amorteringar för de som har krediter överstigande 75 % av fastighetens värde.

Håller vi isär dessa två bitar tror jag att diskussionen blir lättare..

7.    länk #22

Belåningsgrad är en sak och där säger FI bestämt att utåning med säkerhet i villfafastighet inte får överstiga 85 %.

Vad sedan gäller amorteringar så har bankföreningen tagit fram riktlinjer vad gäller amorteringar för de som har krediter överstigande 75 % av fastighetens värde.

Håller vi isär dessa två bitar tror jag att diskussionen blir lättare..
    Fast jag tycker inte det är irrelevent för det här var innan taket kom från FI och det jag ville påpeka är att bankerna har egna riktlinjer på kontoren som inte handlar om bankföreringens och FI:s rekommendationer där de ser på området du bygger i. Bygger du i ett attraktivare område så ställer banken mindre krav på amortering jämfört med om du bygger i ett mindre attraktivt område.

Det går alltså inte att föra en sådan här diskussion på ett bra sätt enbart genom att titta på FI:s och bankföreningens riktlinjer utan man måste ta hänsyn till hur dyrt hus man bygger i vilken typ av område också. Om man t.ex. bygger en villa för 10 miljoner ute i ödemarken så lär ju bankerna kräva betydligt mer av dig än om du bygger en villa för 10 miljoner i djursholm.

8.    länk #23

Jag skrev att belåningen "inte får överstiga 85 %", jag sa inte att olika banker och samma bank inom olika delar av landet har olika belåningsgrader. Skiljer sig sannolikt mellan inre Norrland och Djursholm.

Föreligger inget speciellt med den som köper villan i Djursholm skulle denna oxå få amortera, åtminstone om jag var involverad i beslutet.

Mitt syfte med inlägget var mest för att förtydliga att det är två olika regelverk vi diskuterar, vilket jag upplever att alla kanske inte har insett...

9.    länk #24

Jag diskuterade inte regelverket utan försökte svara på ts fråga om han måste amortera. Och där tar banken ett beslut som inte bara grundar sig på regelverken utan också tar hänsyn till var han bygger huset.

10.    länk #25

Och i mitt perspektiv blir det helt uppenbart att om TS nu har ett värde på sin fastighet om 3,3 mn och ska ha lån med säkerhet i fastigheten över 2,475 mn kr kommer han att behöv amortera om intet särskilt föreligger. TS specificerar inte heller vad jag har förstått den speciella situationen han sitter i under de första åren, varför det blir helt omöjligt att svara på frågan. Huruvida han bygger i Happaranda eller i Djursholm spelar mindre roll i frågan....

11.    länk #26
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Och i mitt perspektiv blir det helt uppenbart att om TS nu har ett värde på sin fastighet om 3,3 mn och ska ha lån med säkerhet i fastigheten över 2,475 mn kr kommer han att behöv amortera om intet särskilt föreligger. TS specificerar inte heller vad jag har förstått den speciella situationen han sitter i under de första åren, varför det blir helt omöjligt att svara på frågan. Huruvida han bygger i Happaranda eller i Djursholm spelar mindre roll i frågan....
    Hoppas att när bygget är klart ska det landa på en värdering på ca 3.3-3.5milj.
    Då har jag när jag påbörjar en säkerhet i vad som finns på fastigheten sedan tidigare och vad jag lagt in kontant ca 1milj, lån på ca 2milj.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42