Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #61
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Det skulle vara intressant att veta hur det här gick, om bjogul bytte bank någonsin?
    Jo, det kommer rapporteras när det blir klart. Jag kan ge en statusrapport så här långt.

Länsförsäkringar hade sjabblat bort min förfrågan, men ska höra av sig inom kort. Känns visserligen inte förtroendeingivande att de tappar bort kundunderlag, men jag väljer tills vidare att inte bry mig om detta. De är fortfarande kvar i matchen. Främst för att de haft mina försäkringar länge och då skött sig bra. Nordea har jag pratat med i veckan, och de har lämnat bud som matchar våra nuvarande villkor. Banktjänsterna känns smidigare än Swedbanks, rådgivaren vettigare än den vi har på Swedbank, och försäkringarna (via "Moderna försäkringar" ligger på samma eller lägre pris än Länsförsäkringar). Någon jätteskillnad jämfört med att vara kund i Swedbank tror jag dock inte det är - utan det handlar i så fall om hur man värderar olika tjänster, och vilken kontakt man får med sin personliga bankman.

På måndag ska Swedbank höra av sig. Jag har kommit på att de borde få chansen att se över sitt erbjudande innan jag byter bank. Här har jag dock vänt mig till ett annat Swedbank-kontor eftersom jag vill ha ett personbyte och "fräscha ögon" på det erbjudande vi har från banken.

Skandiabanken har jag nog tidigare nämnt i tråden att de inte kändes aktuella alls. Inget helhetstänkande. Ica-banken mailade jag, men fick aldrig svar från - vilket förstås är ännu värre, och synd då det kanske är smart att ha bank där man också handlar mat.

Handelsbanken är den största besvikelsen av alla. De brukar ju få så fina omdömen i media och undersökningar. Men de har en hemsida där det inte ens finns någon epost-adress, och det går ju inte att skicka filer via deras webbformulär. Tre kontakter innan jag kunde få fatt på en mailadress till ett kontor. När jag sedan fått kontakt med kontoret så är "rådgivaren" på en annan planet och går inte diskutera med.

2.    länk #62
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Sparar du i fonder eller aktier, eller har du ett pensionssparande borde du kolla in Avanza.se, utbudet är överlägset. Det finns ingen lag på att du bara skall ha EN bank.

MVH Stickan

3.    länk #63

Man kunde tro att jag övergivit tråden. Så är inte fallet. Det tar bara en evinnerlig tid med allt. Vi har nu haft en mäklare som tittat på villan. Läget är nu följande:

Villans värde enligt mäklarvärdering förra veckan: 4,1 mnkr
    Hushållets lån: 2,9 mnkr (villa, bil och blanco)
    Hushållets inkomster (brutto): 80 tkr/mån
    Fonder/aktier 700 tkr.

Länsförsäkringar Bank erbjuder ***om vi blir helkunder *** en ränterabatt på 0,3% (eller som alternativ, två räntefria månader). Och med helkunder så pratar vi sakförsäkringar (bil, villa), pensionsförsäkring, och hela bankpaketet.

4.    länk #64
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    Vad blir räntan efter "rabatten"?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

5.    länk #65

Kollar man på hemsidan så är det:

3 mån 4,15 %, dvs. efter ränterabatt får jag 3,85%
    1 år 4,20 %, dvs. efter ränterabatt får jag 3,9%
    2 år 3,70 %, dvs. efter ränterabatt får jag 3,4%
    5 år 4,30 %, dvs. efter ränterabatt får jag 4,0%
    7 år 4,60 %, dvs. efter ränterabatt får jag 4,6%

6.    länk #66
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Vad blir totala besparingen per år om du flyttar bank och försäkringsbolag?

7.    länk #67

Vad blir totala besparingen per år om du flyttar bank och försäkringsbolag?
    Bra fråga - men som förstås beror på vilka villkor jag får från nya banken/försäkringsbolaget. Idag ligger jag ju en dryg procentenhet över de räntor som rapporterats in i ränte-jämförelsetråden här på forumet. Och på nästan tre miljoner borde det ju vara en slant. Får jag lika usla villkor hos andra banker så byter jag förstås inte.

Försäkringarna blir prisläget ungefär samma.

Dvs. räntejämförelsetråden så menar jag förstås denna:
    http://www.byggahus.se/forum/priser-...laneranta.html

8.    länk #68

Jag har i helgen mailat SEB och bett om en preliminär ränteprognos för bolån, dvs. utan att göra UC mm - utan bara utgå från våra (sanningsenliga) uppgifter. Och har då inom ett dygn fått svar att man "tycker vi är attraktiva kunder" Och har en "indikativ nivå" på räntepåslag 0,85%. Dvs. enligt SEB:s bolånekonstruktion så skulle vår ränta bli bankens upplåningsränta plus 0,85%.

Min tanke med förfrågan var att få en indikation om villkoren kan vara bra, och i så fall gå vidare med en fullödig förfrågan. Onekligen blir det ju många UC-omfrågningar ifall man frågar för många (och dessutom renoverar huset)...

Efter läsning om SEB här på forumet och på ComboLoan, så uppfattar jag att SEB har varit bra tidigare, men att man nu har stramat åt kreditgivningen. De fina villkor som gavs för ett år sedan är ett minne blott. Det är också vad den här artikeln häromdagen i DI vittnar om:
    http://tinyurl.com/6oaltf9

Helt har jag inte förklastat SEB, men har mailat svar att erbjudandet är sämre än väntat, och sämre än konkurrenterna, men att jag möjligen missförstått något. Vi får se hur det faller ut. Gissar att vi får hålla oss till konkurrenterna.

9.    länk #69
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: skåne

Vi hade Swedbank tills det var dags att bygga hus då var de omöjliga att ha att göra med ordern var sälj ert radhus sen kan vi diskutera och se om ni får bygga, gick till Länsförsäkringar och fick ett helt annat bemötande, vi har Länsförsäkringar nu, inga avgifter för kort, internetbank eller nånting och är toppen nöjda, visst inte bästa räntorna kanske men allt på ett ställe och en bank som har ställt upp i alla situationer!

10.    länk #70
    Nykomling Medlem: Mar 2012
    Län: Huddinge

Som någon redan skrivit så är nog "tacet hos SEB" över.
    Dvs det är svårt att få så väldans mycket bättre villkor där än någon annan stans.

Dock så är ju en fördel med SEB att de öppet redovisar deras upplåningskostnader.
    Det är ju något som alla andra banker borde följa efter.

11.    länk #71

Racet hos SEB må vara över, men jag förstår inte hur de har tänkt överleva genom att fortsättningsvis om de har som strategi att erbjuda sämre villkor än konkurrenterna. Och om detta är deras plan så bör det ju redovisas i ett forum som detta. I annat fall kanske folk bara läser jämförelsetråden "Vilken rörlig ränta har ni", och ser SEB som topp-placerade, och skickar därför bara förfrågan dit med förhoppningen att allt ska ordna sig till det bästa.

Länsförsäkringar erbjuder oss 0,3% i ränterabatt trots relativt hög hushållsinkomst, en dryg miljon i övervärde på fastigheten jämfört med belåning, och sparande på ca 700 tkr. Jag tycker det är åt helvete. Inte minst som det också ingår att handha samtliga försäkringar (sak-, villa, pensions-).

Status just nu är Nordea som topp-kandidat - trovärdiga sedan start, bra kontakt. Och SEB som "runner up".

12.    länk #72
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Östergötland

Man kanske kan erbjuda att flytta över tjänstepensionen till sin nya bank?
    Det kan ju i vissa fall vara en rejäl summa. Jag tjänar ganska lite men det är ändå en ganska skaplig slant som borde väcka deras intresse att mjölka på avgifter. Avgifter som man ändå måste betala. http://www.pensionsmyndigheten.se/Tjanstepensionen.html

13.    länk #73

Man kanske kan erbjuda att flytta över tjänstepensionen till sin nya bank?
    Det kan ju i vissa fall vara en rejäl summa. Jag tjänar ganska lite men det är ändå en ganska skaplig slant som borde väcka deras intresse att mjölka på avgifter. Avgifter som man ändå måste betala. http://www.pensionsmyndigheten.se/Tjanstepensionen.html
    Ha, ha *gillar* inlägget. Får bilden framför mig av en närmast skeppsbruten som kramar ur några droppar blod i havet av hajar, i hopp om att någon av dem ska gå i en gillrad fälla

Bra tips också!

14.    länk #74
    Per Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Oct 2004
    Ålder: 43
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 2
    Inloggad
    Dock så är ju en fördel med SEB att de öppet redovisar deras upplåningskostnader.
    Det är ju något som alla andra banker borde följa efter.
    Jag hävdar att deras upplåningskostnader plus påslag bara är ett fult marknadsföringsföringstrick som gör det svårare för oss konsumenter att jämföra priser.

Dessutom redovisar de inte upplåningskostnaderna historiskt. Bara dag för dag. Den dagen vi får se de historiska upplåningskostnaderna kan jag svära på att de går ner mellan räntejusteringsdagarna och upp på själva räntejusteringsdagen. Så har det i alla fall varit de två sista tillfällena.

15.    länk #75

Nu har det rört på sig. Nordea har vässat sitt erbjudande, ränterabatt 0,6%. Bra priser på försäkringarna via Moderna försäkringar. SEB tittade också en gång till och justerade sitt påslag till 0,65, vilket gör att lånen landar i ungefär samma härad. Swedbank har också räknat och lämnat en offert där räntorna mellan 3 mån och 3 år landar på 3,49% (två-åringen avviker något 3,42%). Fyra år resp. fem år blev på 3,63 resp. 3,73%.

Jämfört med både SEB och Nordea så skulle vi med lån på runt 2,5 mnkr betala ca 700 kr/mån mer. Dessutom hade Swedbank villkorat offerten av att vi försäkrar hus, två bilar och en husvagn via dem. Premierna där låg på ca 6.000 mer/år än konkurrenterna.

Så nu har jag skickat mail till Nordea att börja förbereda för nya kunder, och lite instruktioner om vilka tjänster vi vill ha mer i detalj.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42